از پاریس ۱۹۰۰ تا پاریس ۲۰۲۴

۲۵ روز دیگر جامعه ورزش شاهد برگزاری رویدادی بزرگ خواهد بود. المپیک ۲۰۲۴ پاریس تورنمنتی است که از پنجم مرداد برگزار خواهد شد و ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف آماده پا گذاشتن به این کارزار جهانی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ۲۵ روز دیگر جامعه ورزش کشورمان شاهد برگزاری رویدادی بزرگ خواهد بود. المپیک ۲۰۲۴ پاریس تورنمنتی است که از پنجم مرداد آغاز خواهد شد و ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف آماده پا گذاشتن به این کارزارجهانی خواهند بود.

کاروان ایران در این دوره از مسابقات با ۴۰ ورزشکار در رشته‌های کشتی آزاد، کشتی فرنگی، تیراندازی، تکواندو، شمشیربازی، تیراندازی، وزنه‌برداری، قایقرانی، ژیمناستیک، تنیس روی میز، دوچرخه‌سواری، تیروکمان و سنگ‌نوردی حاضر خواهد شد، این در حالی است که در دوره‌های گذشته تعداد ورزشکاران و رشته‌های ورزشی که از ایران اعزام شده بودند با این دوره تفاوت داشته است.

۱۹۰۰ پاریس

در این دوره از رقابت‌های المپیک ۲۸ کشور در رشته‌های شنا، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بیلوتای باسکی، کریکت، کروکت، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، گلف، ژیمناستیک، چوگان، روئینگ، راگبی پانزده‌نفره، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، تنیس و طناب‌کشی شرکت داشتند.

مجموع شرکت‌کنندگان این دوره ۹۹۷ ورزشکار بوده است که از این تعداد ۹۷۵ نفر مرد و ۲۲ نفر ورزشکار زن بوده‌اند. کاروان ایران با یک ورزشکار در یک رشته ورزشی در این دوره از مسابقات المپیک بدون کسب مدال و جایگاه به کار خود پایان داد.

۱۹۴۸ لندن

در این دوره از رقابت‌های المپیک نیز ۵۹ کشور در رشته‌های شیرجه، شنا، واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی، تیراندازی، وزنه‌برداری و کشتی شرکت داشتند.

مجموع ورزشکاران این دوره از مسابقات ۴۱۰۴ ورزشکار بودند که از این تعداد ۳۷۱۴ ورزشکار مرد و ۳۹۰ ورزشکار زن بودند؛ کاروان ایران در این دوره از رقابت‌ها با ۳۸ ورزشکار در شش رشته ورزشی با کسب یک مدال برنز در جایگاه ۳۴ قرار گرفت.

۱۹۵۲ هلسینکی

این دوره از مسابقات به میزبانی کشور فنلاند برگزار شد که ۶۹ کشور در رشته‌های ورزشی شیرجه، شنا، واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، ژیمناستیک، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، وزنه‌برداری و کشتی در آن حضور داشتند. در این تورنمنت ۴۹۵۵ ورزشکار شرکت کردند که از این تعداد ۴۴۳۰ ورزشکار مرد و ۵۱۹ ورزشکار زن بودند.

کاروان کشورمان نیز با ۲۲ ورزشکار در چهار رشته ورزشی با کسب سه مدال نقره و چهار مدال برنز با حضور در جایگاه ۳۰ به کار خود پایان داد.

۱۹۵۶ ملبورن

در این دوره از مسابقات نیز ۷۱ کشور در رشته‌های شیرجه، شنا، واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هاکی روی یخ، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، وزنه‌برداری و کشتی شرکت کردند.

مجموع ورزشکاران شرکت‌کننده در این تورنمنت ۳۳۱۴ ورزشکار بود و کاروان ایران با ۱۷ ورزشکار در سه رشته ورزشی نیز با کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و یک مدال برنز با حضور در جایگاه ۱۴ به کار خود پایان داد.

۱۹۶۰ رم

در این دوره از رقابت‌ها ۸۳ کشور در رشته‌های شیرجه، شنا، واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، وزنه‌برداری و کشتی شرکت کردند.

مجموع ورزشکارانی که در این دوره حضور داشتند ۵۳۳۸ نفر بودند. کاروان ایران نیز با ۲۵ ورزشکار با کسب یک مدال نقره و سه مدال برنز جایگاه بیست‌وهفتم را به خود اختصاص داد.

۱۹۴۶ توکیو

این دوره از مسابقات به میزبانی کشور ژاپن برگزار شد و ۹۳ کشور در رشته‌های ورزشی شیرجه، شنا، واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، قایقرانی، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی در آن شرکت کردند.

در مجموع ۵۱۵۱ ورزشکار در این تورنمنت حضور داشتند و کاروان کشورمان با ۵۸ ورزشکار در ۱۱ رشته ورزشی با کسب تنها دو مدال برنز در جایگاه ۳۴ قرار گرفت.

۱۹۶۸ مکزیکوسیتی

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی مکزیک با حضور ۱۱۲ کشور در رشته‌های شیرجه، شنا، واترپلو، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هاکی روی چمن، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی، تیراندازی، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی برگزار شد.

در مجموع ۵۵۳۰ ورزشکار در این تورنمنت حضور پیدا کردند و کاروان ایران ۱۴ ورزشکار در چهار رشته ورزشی با کسب دو مدال طلا، یک مدال نقره و دو مدال برنز جایگاه نوزدهم را از آن خود کرد.

۱۹۷۲ مونیخ

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی آلمان غربی با حضور ۱۲۱ کشور در رشته‌های شیرجه، شنا، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، آب‌های آرام، اسلالوم، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، هاکی روی چمن، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی برگزار شد.

در مجموع ۷۱۱۳ ورزشکار در این تورنمنت حضور داشتند و ایران با ۵۱ ورزشکار در هشت رشته ورزشی با کسب دو مدال نقره و یک مدال برنز با حضور در جایگاه بیست‌وهشتم به کار خود در این دوره پایان داد.

۱۹۷۶ مونترال

در این دوره کانادا میزبان مسابقات بود و ۹۲ کشور در رشته‌های شیرجه، شنا، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، هاکی روی چمن، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی در آن حاضر شدند.

در این دوره از رقابت‌ها ۶۰۲۸ ورزشکار به جدال با یکدیگر پرداختند و کاروان ایران با ۸۸ ورزشکار در ده رشته ورزشی با کسب یک مدال نقره و برنز جایگاه سی‌وسوم را به خود اختصاص داد.

۱۹۸۸ سئول

این دوره از رقابت‌ها با حضور ۱۵۹ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های شیرجه، شنا، شنای موزون، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، تنیس روی میز، تنیس، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی برگزار شد.

ضمن اینکه در این دوره از مسابقات ۸۳۹۱ ورزشکار به جدال با یکدیگر پرداختند و کاروان ایران با ۲۷ ورزشکار در پنج رشته ورزشی با کسب یک مدال نقره در جایگاه سی‌وششم قرار گرفت.

۱۹۹۲ بارسلون

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی کشور اسپانیا و شهر بارسلون با حضور ۱۶۹ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های شیرجه، شنا، شنای موزون، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بسکتبال، بیسبال، کانو و کایاک، بوکس، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، تنیس روی میز، تنیس، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی و حضور ۹۳۵۶ ورزشکار برگزار شد.

کاروان ایران در این دوره از رقابت‌ها با ۴۰ ورزشکار در هشت رشته ورزشی با کسب یک مدال نقره و دو مدال برنز در جایگاه چهل‌وچهارم قرار گرفت.

۱۹۹۶ آتالانتا

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی کشور آمریکا در شهر آتلانتا با حضور ۱۹۷ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های شیرجه، شنا، شنای موزون، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بیسبال، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، سافتبال، تنیس روی میز، تنیس، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی و حضور ۱۰ هزار و ۳۲۰ ورزشکار برگزار شد.

کاروان ایران در این دوره از رقابت‌های المپیک با نوزده ورزشکار در هفت رشته ورزشی با کسب یک مدال طلا، یک مدال نقره و یک مدال برنز با حضور در جایگاه چهل‌وسوم به کار خود پایان داد.

۲۰۰۰ سیدنی

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی کشور استرالیا در شهر سیدنی با حضور ۲۰۴ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های شیرجه، شنا، شنای موزون، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بیسبال، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، سافتبال، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، ورزش سه‌گانه، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی و حضور ۱۱۰۲۸ ورزشکار برگزار شد.

کاروان کشورمان نیز در این دوره با ۳۵ ورزشکار در ۱۳ رشته ورزشی با کسب سه مدال طلا و یک مدال برنز جایگاه بیست‌وهفتم را به خود اختصاص داد.

۲۰۰۴ آتن

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی کشور یونان در شهر آتن با حضور ۲۰۱ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های شیرجه، شنا، واترپلو، شنای موزون، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بیسبال، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، فوتبال، هاکی روی چمن، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، سافتبال، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، ورزش سه‌گانه، والیبال، وزنه‌برداری و کشتی و حضور ۱۰ هزار و ۶۲۵ ورزشکار برگزار شد.

کاروان کشورمان نیز با ۳۸ ورزشکار در ۱۸ رشته ورزشی با کسب دو مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز جایگاه بیست‌ونهم را به خود اختصاص داد.

۲۰۰۸ پکن

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی کشور چین و با حضور ۲۰۴ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بیسبال، بسکتبال، مشت‌زنی، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، شیرجه، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، سافتبال، شنا، شنای موزون، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، سه‌گانه، والیبال، واترپلو، وزنه‌برداری و کشتی و با حضور ۱۱۰۲۸ ورزشکار برگزار شد.

کاروان ورزشی ایران در این تورنمنت با ۵۴ ورزشکار در ۱۴ رشته با کسب یک مدال طلا و یک مدال برنز جایگاه پنجاه‌ودوم را به خود اختصاص داد.

۲۰۱۲ لندن

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی کشور انگلیس در شهر لندن و با حضور ۲۰۴ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های شیرجه، شنا، شنای موزون، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، ورزش سه‌گانه، والیبال، کشتی و وزنه‌برداری با حضور ۱۰۸۲۰ ورزشکار برگزار شد.

کاروان ورزشی ایران در این تورنمنت همچون دوره قبل با ۵۴ ورزشکار در ۱۴ رشته ورزشی با کسب هفت مدال طلا، پنج نقره و یک برنز جایگاه دوازدهم را به خود اختصاص داد که به نوعی بهترین جایگاه کشورمان در دوره‌های المپیک به‌شمار می‌رود.

۲۰۱۶ ریو

این دوره از رقابت‌های المپیک به میزبانی کشور برزیل با حضور ۲۰۷ کشور شرکت‌کننده در رشته‌های شیرجه، شنا، شنای موزون، واترپلو، تیراندازی با کمان، دوومیدانی، بدمینتون، بسکتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، گلف، ژیمناستیک، هندبال، جودو، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، راگبی هفت‌نفره، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، ورزش سه‌گانه، کشتی، وزنه‌برداری و والیبال برگزار شد.

در این دوره از مسابقات المپیک در مجموع ۱۱ هزار و ۵۴۴ ورزشکار به مصاف یکدیگر رفتند و دستاورد کاروان ایران نیز با ۶۳ ورزشکار در ۱۴ رشته ورزشی کسب سه مدال طلا، یک مدال نقره و چهار مدال برنز بود که حضور در جایگاه بیست‌وپنجم را برای کشورمان به همراه داشت.

۲۰۲۰ توکیو

این دوره از رقابت‌های المپیک در کشور چین و به میزبانی توکیو برگزار شد؛ در المپیک ۲۰۲۰ یکی از کشورهای EOR به همراه ۲۰۵ کشور دیگر در رشته‌های شیرجه، شنا، شنای موزون، واترپلو، تیراندازی با کمان، بدمینتون، بسکتبال، بیسبال، دوومیدانی، سافتبال، بوکس، کانو و کایاک، دوچرخه‌سواری، سوارکاری، شمشیربازی، هاکی روی چمن، فوتبال، گلف، ژیمناستیک، هندبال، جودو، کاراته، پنج‌گانه مدرن، روئینگ، راگبی هفت‌نفره، قایقرانی بادبانی، تیراندازی، اسکیت بوردینگ، سنگ‌نوردی، موج‌سواری، تنیس روی میز، تکواندو، تنیس، سه‌گانه، والیبال، کشتی و وزنه‌برداری شرکت کردند.

کاروان ورزشی کشورمان در این دوره با ۶۶ ورزشکار در ۱۷ رشته ورزشی با کسب سه مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز جایگاه بیست‌وهفتم را به خود اختصاص داد.

کد خبر 768669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.