مصرف مکمل‌های غذایی یا روغن‌های گیاهی تاثیری در پیشگیری یا درمان تب‌ دنگی ندارد

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شواهد علمی در مورد نقش مکمل‌های غذایی در پیشگیری و کنترل علائم بیماری تب‌ دنگی وجود ندارد و افراد برای پیشگیری از بیماری تب‌ دنگی باید به توصیه‌های متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت توجه و اطلاعات صحیح را از کانال وزارت بهداشت دریافت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، احمد اسماعیل‌زاده با اشاره به تبلیغات صورت گرفته در فضای مجازی درباره فروش ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای پیشگیری از بیماری تب دنگی اظهار کرد: هیچ‌گونه شواهد علمی متقن در مورد نقش مکمل‌های غذایی در پیشگیری و کنترل علائم بیماری تب‌دنگی تاکنون وجود نداشته و تبلیغات ارائه شده در این باره، وجهه علمی ندارد و مورد تأیید وزارت بهداشت نیست، بنابراین افراد جامعه نباید خودسرانه به مصرف مکمل‌های غذایی روی آورند.

وی افزود: مصرف مکمل‌های غذایی در افرادی که دچار کمبود مواد مغذی خاصی هستند، باید تحت نظر پزشک یا کارشناسان تغذیه صورت گیرد و مصرف بی‌رویه بعضی از این مکمل‌ها می‌تواند برای سلامت انسان زیان‌آور باشد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: افراد برای پیشگیری از بیماری تب‌دنگی به توصیه‌های متخصصان و کارشناسان وزارت بهداشت توجه و اطلاعات صحیح را از کانال وزارت بهداشت دریافت کنند و به اطلاعات غلط و گمراه کننده فضاهای مجازی که در اغلب موارد دارای منافع مادی برای برخی افراد هستند، توجه نکنند.

اسماعیل‌زاده خاطرنشان کرد: تاکید می‌شود که افراد فریب تبلیغات فضای مجازی در مورد مکمل‌های غذایی و نقش آن‌ها در پیشگیری یا درمان علائم بیماری تب دنگی توسط افراد سودجو را نخورند؛ استفاده از روغن‌های مختلف روی پوست برای دور کردن پشه آئدس نیز فاقد شواهد علمی مستند و تبلیغات صورت گرفته در این مورد بی‌پایه و اساس است.

وی اضافه کرد: در فضای مجازی به‌تازگی تبلیغاتی درباره استفاده از روغن‌های مختلف همچون روغن نعناع، روغن میخک، روغن درخت چای یا اکالیپتوس روی پوست بدن به‌منظور دفع پشه آئدس، منتشر و در این تبلیغات ادعا شده که با این روش فرد از گزش این پشه در امان می‌ماند، در حالی که در هیچ منبع علمی مستنداتی برای اثربخشی این روغن‌ها وجود ندارد و هموطنان در این زمینه نیز مراقب باشند که فریب عطاری‌ها و افراد فاقد تحصیلات آکادمیک طب سنتی را نخورند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: به‌کارگیری هر عاملی در حفظ سلامت انسان، نیازمند مستندات علمی است و بدون وجود مستندات علمی نمی‌توان عامل یا ماده‌ای را برای سلامت تجویز کرد.

کد خبر 768597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.