برجام خوب بود؛ برای اسرائیل یا ایران؟!

یوسفی صدر نوشت: آقای پزشکیان در مناظره، مخالفت نتانیاهو با برجام را دال بر «خوب بودنِ برجام» دانستند و تاکید کردند «اگر برجام خوب نبود که نتانیاهو با آن مخالفت نمی‌کرد» اما واقعیت چیست؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در یادداشتی که مریم یوسفی صدر، پژوهشگر مطالعات اسرائیل در یادداشتی در آستانه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «آقای پزشکیان در مناظره، مخالفتِ نتانیاهو با برجام را دالِ بر «خوب بودنِ برجام» دانستند و تاکید کردند «اگر برجام خوب نبود که نتانیاهو با آن مخالفت نمی‌کرد»

اما واقعیت چیست؟ این است که اکثریت غالب کارشناسان و تحلیلگران اسرائیل موافق برجام بودند چون آن را بهترین محدود کننده برای رشد و گسترش حضور دیپلماسی و نظامی ایران در منطقه می‌دانستند، اما این فقط شخص نخست وزیر وقت یعنی نتانیاهو بود که مخالفت جدی داشت و برخلاف نظر و رأی کارشناسان و وزرای کابینه‌ی خود پیش رفت.

واقعیت این است که در سال ۲۰۱۸ که نتانیاهو برای تشکر از ترامپ به جهت خارج شدن از برجام به واشنگتن سفر کرد، تمام تحلیلگران اسرائیل به اعتراض و مخالفت شدیدی پرداختند و او را مسبب مشکلات منطقه و پیشرفت ایران در تمام حوزه‌ها و گسترش نفوذ آن در منطقه و کمک بیشتر به حوزه‌های مقاومت و رشد فزاینده آن در تأسیسات هسته‌ای دانستند و تاکید کردند: رفتن به سمت دیپلماسی و حتی ایجاد یک قرارداد ضعیف بهتر از هیچ‌گونه قراردادی است.

در ادامه بخشی از نظرات این مقاله را با ترجمه‌ی فارسی آن می‌خوانیم که گویاتر رویکرد اسرائیل را نسبت به مسئله‌ی برجام بازگو می‌کند که برآیند حاصله از آن این نکته است که: بدنه‌ی اسرائیل حامی و خواهانِ ادامه‌ی برجامی محدودگر و ضعیف کننده است. و نبود برجام را نقطه قوت‌بخش ایران می‌بیند.

فراموش نکنید که در سه مرحله‌ای که پس از خروج از برجام سپری شده بود، راهبرد ترامپ، طبق شرایط ویژه خود، آشکارا موفق نبود، چراکه تجدید و افزایش تحریم‌ها علیه ایران که «فشار حداکثری» نامیده می‌شد، تهران را مجبور به تسلیم شدن و مذاکره برای بهتر شدن نکرد و آسیب اقتصادی به جمهوری اسلامی منجر به سرنگونی آن توسط مردمی ناآرام نشده است (هدف از فشارهای حداکثری، تسلیم ایران به مذاکره و عقد قراردادی جدید یا سقوط رژیم ایران است.) به‌علاوه، در کمال تعجبِ اسرائیل، ترامپ هرگز تهدیدات حمله مستقیم به ایران را علی‌رغم افزایش نقض‌های هسته‌ای و حملات متعدد علیه متحدان منطقه‌ای واشنگتن انجام نداد (به‌طور تلویحی در متن می‌گوید چون ایرانِ بدونِ برجام در منطقه قوی شده بود، ترامپ جرأت تهدید به حمله مستقیم نداشت.)

علتِ ترور شهید ما نیز، جرئت نداشتن به حمله مستقیم به ایران است که خود این مؤسسه و سایر تحلیلگران به آن اذعان دارند، نه موی دماغِ اسرائیل بودن در غزه، زیرا سال ۲۰۲۰ ربطی به غزه وجود نداشت.

در ادامه این مقاله می‌گوید: برخی از مقامات امنیتی اسرائیل که بسیاری از آن‌ها در حال بازنشستگی بودند، اعتراف کردند که این سیاست (خروج از برجام) شکست خورده است.
رئیس مستعفی بخش تحقیقات اطلاعات نظامی اسرائیل در اکتبر ۲۰۲۰ به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفت: «ایران تا زانو افتادن فاصله دارد؛ حتی تا نشده است.» (یک افتخار برای ایران) «هنوز ثابت نشده است که خروج از توافق هسته‌ای برای اسرائیل مفید بوده است.»

در ماه مارس گذشته معاون برکنار شده اسرائیل (که به علت مخالفت با نتانیاهو استعفا داده بود) سرویس اطلاعاتی موساد به همین روزنامه به‌طور مشخص گفت که وضعیت در سال ۲۰۲۱ (دوران بدون برجام) بدتر از سال ۲۰۱۵ (دوران با برجام) بوده است!

سرلشکر آموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل در جریان یک مناظره تلویزیونی در کانال ۱۲ اسرائیل گفت: «مسیری که نتانیاهو طی کرد، ایران را به شدت به بمب نزدیک کرد! همین قدر که شنیدن آن برای شما خوشایند نیست، این را هم بدانید که آنچه ایران را از یک بمب دور کرد، توافق هسته‌ای (برجام) بود.»

سرلشکر آهارون زیوی فرکش، رئیس سابق اطلاعات نظامی اسرائیل، به‌تازگی به جروزالم پست اعتراف کرد که توافق هسته‌ای جدید با ایران «به احتمال زیاد بدتر» از توافق اولیه ۲۰۱۵ خواهد بود، ولی با این حال «حتی» چنین معامله پستی بهتر از معامله نکردن است.

با تصمیم اشتباه نتانیاهو و خروج از برجام، اسرائیل آنقدر درمانده شده که به‌دنبال برجامی حتی بدتر از برجام قبلی نیز است، زیرا در نگاهِ غالبِ اسرائیل برجام را به‌طور کامل به نفع و در خدمتِ امنیت اسرائیل می‌دانند!

موشه یالون، وزیر دفاع پیشین اسرائیل گفت «برجام، توافق بسیار متفاوتی بود، اما احتمالاً بهتر از توافق نکردن بود… [خروج از آن] بهانه‌ای را به ایرانی‌ها داد تا پروژه غنی‌سازی را ادامه دهند و در حال حاضر در نزدیک‌ترین حالت و مرحله تبدیل شدن به یک کشور در آستانه [هسته‌ای] قرار دارند.»

سپهبد گادی آیزنکوت، فرمانده سابق ارتش اسرائیل به‌طور علنی گفت که خروج ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ «ایران را از همه محدودیت‌ها و بازرسی‌ها در توافق رها کرده است و حتی اگر حفره‌هایی (ضعف‌هایی) وجود داشته باشد، باز هم ایران را به پیشرفته‌ترین موقعیت امروز با توجه به برنامه هسته‌ای خود رسانده است»

تامیر پاردو، مدیر سابق موساد، از این هم فراتر رفت و گفت که تصمیم در سال ۲۰۱۸ یک "فاجعه" بود!

(با این تفاسیر برجام برای ایران خوب بود یا برای اسرائیل؟)

بله؛ در اصل برجام خوب بود، اما برای اسرائیل نه برای ایران (طبق ادعای مطروحه از سوی آقای پزشکیان) در واقع آن اشتباه استراتژیک نتانیاهو بود که به شدت با او مخالفت شد!

اشتباه نتانیاهو را پایِ استراتژی کلانِ رژیم صهیونیستی ننویسیم و نگوییم که آدرس غلط دادن به مردم است.
به یقین مذاکره و گفت‌وگو با حصول نتیجه‌ای خوشایند و کارآمد برای مردم ایران، موردِ انکارِ هیچ تفکری نیست، اما بحث بر سرِ «امکانِ حصولِ آن با طرفی است که نیاتی غیر از نیات طرف ما دارد و این به‌طور اساسی خلافِ شرطِ مذاکره و دستیابی به توافقی برنده برای ما است.» اینکه نیتِ طرف مقابل که امروز به‌عنوان یک رژیم نسل‌کش به دنیا معرفی و محرز می‌شود، تسلیم اراده‌ی ما برای از بین بردنِ امکان خطر و تهدید وجودی‌اش است و نیتِ ما مذاکره‌ای برابر با حفظِ اصالت، شرافت و قدرت موجود و تلاش برای ایجاد راه ارتباط با دنیای غربی به استثنای آن رژیم کودک‌کش است، چه فهم و قدر مشترکی دارد که بتوان بدونِ آن‌که طرف مقابل را به نیتش رساند، به نیتِ خود رسید؟»

کد خبر 768555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.