پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه سیزدهم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان مناظره؛ قضاوت با مردم» نوشت: «شب گذشته آخرین مناظره نامزدهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری برگزار شد، درحال حاضر مردم به‌طور تقریبی ۴۸ ساعت فرصت خواهند داشت تا درباره این دو نامزد قضاوت کنند. این قضاوت روز جمعه با رأی مردم مشخص می‌شود. این رأی نیز نشان خواهد داد که مردم سعید جلیلی را فرد مناسب‌تری برای تصدی سمت ریاست‌جمهوری می‌دانند یا مسعود پزشکیان را شایسته این مسئولیت تلقی می‌کنند. در ساعات باقی‌مانده، دیگر نامزدها حضوری در صداوسیما نخواهند داشت. زمان قانونی تبلیغات هم تنها در ۲۴ ساعت پیش‌رو است، یعنی فقط در چهارشنبه _امروز_ است که نامزدها یا طرفداران آن‌ها می‌توانند به شهرهای مختلف سفر کنند یا اینکه برنامه‌های سخنرانی و تبلیغاتی دیگری تدارک ببینند. پس از آن، یعنی در پنجشنبه هرگونه تبلیغ پایان پیدا می‌کند تا ایرانیان فرصت داشته باشند در آرامش روانی و سیاسی حاصل از این ممنوعیت، تأمل‌کنند و تصمیم نهایی خود را بگیرند، این تصمیم تعیین خواهد کرد که برای چهار سال آینده، پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران است یا سعید جلیلی.

مناظره شب گذشته به‌عنوان آخرین مواجهه چهره‌به‌چهره سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، بسیار داغ بود، اما این داغی به اندازه‌ای بود که بیم آن می‌رفت تا به سوختن نزدیک شود. هر دو نامزد در لحظه‌های آغازین مناظره به گونه‌ای ظاهر شدند که انگار این برنامه، ادامه برنامه مناظره سه‌شنبه شب است.
به این صورت که هر یک از این دو، بحث‌ها و حرف‌های ناگفته‌ای از مناظره پیشین داشتند که می‌خواستند این حرف‌ها را در این مناظره مطرح کنند، اما این ناگفته‌ها، بیشتر شکل جبران مافات را داشت، هم جلیلی و هم پزشکیان، به گونه‌ای مناظره را آغاز کردند که انگار در مناظره گذشته، رقیب ضربه‌ای به کمپین تبلیغاتی و شعارهای آنان وارد کرده است، بنابراین حالا آمده بودند تا هم به صورت متقابل پاسخ آن ضربه‌های متقابل را بدهند و هم در صورت امکان، ضربه تبلیغاتی تازه‌ای به رقیب وارد کنند.»

پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دروغ‌های دشمن شادکن برای یک مشت رأی» نوشت: «از زمان انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۲ سنت بدی در تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی بنا نهاده شد که بیش از هر چیز منافع ملی و جایگاه کشور در سطح بین‌الملل را هدف قرار می‌داد. این روش و سنت ناپسند که ابتدا و به شکل جدی از سوی روحانی پایه‌گذاری شد و در رقابت‌های انتخاباتی بعدی نیز توسط طیف وابسته به وی و مدعیان اصلاحات پیگیر می‌شد، با تلقی جذب رأی افراد به واسطه حمله به رقیب و به قیمت زیر پا گذاشتن دستاوردهای نظام و انقلاب، ناجوانمردانه‌ترین و خائنانه‌ترین روش در رقابت‌های انتخاباتی است.

هر عقل سلیمی بر این نکته صحه دارد که در هنگام رویارویی با طرفی که به‌دنبال سهم‌خواهی بیشتر است یا هنگام ورود به یک مذاکره یا ورود به یک درگیری، خالی نشان دادن دست‌ها، ابلهانه‌ترین کار ممکن به شمار می‌آید. عجیب‌تر اینکه در سال ۹۲ و در اولین سال دولت یازدهم، همت رئیس‌جمهور وقت حسن روحانی بر تکرار دروغ‌هایی همچون خزانه خالی و سیلوهای خالی و هرچه ضعیف‌تر نشان دادن کشور در زمانی بود که مذاکرات هسته‌ای به مرور آغاز شده و کشور به سمت توافق پیش می‌رفت، چنین عملکردی در نهایت به امتیازگیری بیشتر طرف مقابل و عقب‌نشینی‌های پی‌درپی دولت یازدهم در برجام ختم و ضرری هنگفت را بر منافع ملی و ابزارهای قدرت کشور همچون صنعت هسته‌ای وارد آورد. امروز نیز همین افراد و همین دیدگاه ضد منافع ملی با تسلط بر مسعود پزشکیان و ستاد وی، دوباره با دروغ‌های دشمن‌شادکن و سیگنال‌های ضعف، با ترجیح منافع جناحی و شخصی بر منافع ملی بازهم در حال فراهم کردن شرایطی هستند که حتی اگر در انتخابات ۱۵ تیر پیروز شوند، شرایط را برای خود در روابط بین‌المللی با دنیا سخت‌تر می‌کنند.»

پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سعی مسعود و سعید در افزایش مشارکت» نوشت: «هر دو نامزد به نظر می‌رسد رویکردشان افزایش مشارکت باشد. مسعود پزشکیان از این جهت که اصلاح‌طلبان اطراف او گمان می‌کنند، افزایش مشارکت یعنی پیروزی پزشکیان. سعید جلیلی هم از دو جهت، هم تعلقش به جبهه انقلاب که افزایش مشارکت را حتی با احتمال پیروزی رقیب، یک دستاورد برای نظام می‌داند و هم به به این علت که برخلاف اصلاح‌طلبان باور دارد که رأی خاکستری، یک بسته از پیش‌تعیین‌شده در سبد رقیب نیست و این رأی در هر دوره‌ای منافع خود را جست‌وجو می‌کند. البته منظور از سعی در افزایش مشارکت، آن وسط حرف هم پریدن در پایان مناظره که برخی‌ها با عنوان «مناظره، واقعی شد» به استقبال آن رفتند، نیست! و این از عجایب است که بی‌نظمی و نابهنجاری را تا این حد تحویل می‌گیریم! به هر حال هر نامزدی که پیروز انتخابات شد، دو پیروزی کسب کرده که دومین آن، موفقیت در افزایش مشارکت است. هرچند تبلیغات مشارکت‌جویانه اصلاح‌طلبان عموماً با این رویکرد است که «بیایید رأی بدهید تا رقیب رأی نیاورد، حتی اگر از نامزد ما و از اصل مشارکت، خوشتان نیاید!» و این یکی از مخرب‌ترین و مبتذل‌ترین انواع سیاست‌ورزی در دموکراسی‌هاست.»

یکی از فعالان رسانه‌ای درباره اولین مناظره دو نفره پزشکیان و جلیلی که دوشنبه شب برگزار شد، متن جالب توجهی نوشته که نقل بخشی از آن خالی از لطف نیست: «برای فهم مناظره و یافتن نقطه اصلی اختلاف، نه خودتان را معطل ادبیات عوام‌پسندانه پزشکیان کنید، نه ادبیات عجیب و نخبگانی جلیلی، نه خودتان را معطل "کارنامه‌ات چیست" پزشکیان کنید، نه "برنامه‌ات چیست" جلیلی، نه خودتان را معطل "کرد و ترک و سنی" پزشکیان کنید نه "زنان سرپرست خانه و روستاییان و کارگران" جلیلی». «پس مسئله چیست؟ مسئله دقیقاً و دقیقاً دو راهبرد مختلف در اداره کشور است. یکی می‌گوید جوشش اراده‌های مردم، راه حل است. دیگری می‌گوید فروش دستاوردها و معامله با قدرتمندان.»

پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخاب خودباوری» نوشت: «سعید جلیلی دیروز پس از نخستین مناظره که با مسعود پزشکیان انجام داد به خرم‌آباد سفر کرد. در مناظره اول، پزشکیان در یک مقایسه سخیف، عباراتی دون شأن درباره شهید سلیمانی به کار برد. این موضوع پس از مناظره نخست، با اعتراضات گسترده مواجه شد. سعید جلیلی دیروز در اجتماع باشکوه مردم خرم‌آباد نیز به این موضوع اشاره کرد. دیروز جلیلی در خرم‌آباد گفت: ملت کوچک‌ترین جسارت به سردار سلیمانی را برنمی‌تابد. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار داشت: امروز برخی در کشور به‌دنبال دوستی مجدد با دشمنان ایران اسلامی و امتیاز دادن به آن‌ها هستند و می‌خواهند همان نسخه غلط را که ۸ سال بیکاری، رکود و رشد منفی را برای کشور به‌دنبال داشت بپیچند.

سعید جلیلی دیروز در اجتماع بزرگ مردم استان لرستان در محل استادیوم «شهید چاغروند» خرم‌آباد افزود: خدا را شاکرم که امروز این توفیق و افتخار را پیدا کردم تا در استان لرستان و این شهر دوست‌داشتنی در جمع شما مردم غیور حضور یابم. وی اظهار داشت: امروز برای یک هدف بزرگ جمع شده‌ایم، برای یک انتخاب بزرگ و در یک دوراهی برای یک انتخاب هستیم.

وی تاکید کرد: در مباحث تلویزیونی و سخنرانی‌ها می‌شنوید که دو نگاه بیان می‌شود و امروز یکی از موضوعات مهم این است: آینده‌ای که می‌خواهیم باید چگونه باشد؟

وی ادامه داد: عده‌ای مشکلات، ضعف‌ها و آسیب‌ها را می‌بینند و پیشاپیش ناامیدی و ما نمی‌توانیم را به جامعه القا می‌کنند، حتی می‌گویند دستیابی به رشد اقتصادی ۸ درصد امکان‌پذیر نیست.

نامزد ریاست‌جمهوری اضافه کرد: راه‌حل این دسته نیز این است که به‌دنبال راهی که هیچ وقت نتیجه نداده برویم و به چند قدرت جهانی که بیشترین دشمنی را با ما دارند، امتیاز بدهیم تا بلکه مشکلات‌مان را رفع کنیم.

جلیلی تصریح کرد: طرف مقابل ۱۵ بار تأیید کرد که ایران به تعهداتش عمل کرده، اما آن‌ها زیر قول‌شان زدند که مشکلاتی را برای کشور به‌دنبال داشت، حالا عده‌ای همان را دوباره مطرح می‌کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اما راه دیگر، راهی است که امام شهدا و رهبری به ما یاد دادند و آن خودباوری است که یک جهان فرصت برای ما ایجاد کرده و ثمره آن باید یک ایران جهش باشد.

وی گفت: اگر صحبت از یک ایران جهش می‌کنیم شعار نیست، بلکه برنامه است و اگر ملت ما این مسیر را انتخاب کند از روز شنبه با قدرت آن را آغاز خواهیم کرد.»

پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تاریخ را ورق می‌زنیم» نوشت: «روح تشنه و خسته جامعه ایران، نیاز به امید تازهای دارد، امیدی که با آن دوباره خود را بازیابی کند. این جامعه با خستگی، اما امیدوارانه به دهان نامزدهای ریاست‌جمهوری چشم دوخته و نگاه می‌کند. جالب اینکه به هیچ‌کدام از وعده‌های شیرین و بزرگ کاندیداهای قبلی توجهی نکرد، آن‌ها که بیشترین وعده‌های اقتصادی را داده بودند، در همان دور اول حذف شدند. اما او از روز اول وعده‌ای نداد و زمانی که رقیبش ادعا کرد «رشد هشت درصدی محقق می‌کند» بدون هیچ چشم داشتی به قدرت گفت: «من از انتخابات کنار می‌روم و ایشان رئیس جمهور شود. اگر همین رشد هشت درصدی را محقق نکرد، اعدامش کنید.» اینجا واضح شد که چرا وعده‌های دروغ نمی‌دهد. چرا حاضر نیست برای جذب آرای دیگران وعده‌های نجومی و رنگارنگ بدهد. چون مسعود پزشکیان جان خودش را ضامن آن وعده میبیند. روشن هم بود که بحث «اعدام» در کار نیست. جلیلی حتی می‌توانست ادعا کند: «شما کنار برو من اگر نتوانستم در یک سال چنین رشدی را محقق کنم، استعفا می‌دهم تا من را محاکمه کنید،» اما نمی‌توانست این حرف را بزند. پس سکوت کرد و گذشت و همین سکوت، نشان می‌داد که خود جلیلی هم در درونش نسبت به تحقق وعده‌هایش اطمینان خاطر ندارد. پزشکیان اما صادقانه به مردم گفت که این وعده‌ها قابل تحقق نیست. اگر جرئت دارند وجودشان را در گرو تحقق وعده‌هایشان بگذارند. با این حال باید ببینیم و بفهمیم چه آینده‌ای با پزشکیان قابل ترسیم است. او در این مدت تلاش کرده تا صدای محرومیت باشد. تعریفش از محرومیت هم تنها محرومان مادی نیست. در عین حال که با محرومان جامعه با گفتار و زبان بدنش ارتباط مؤثری برقرار می‌کند، اما از کسانی که دچار محرومیت‌های دیگر شدند حرف میزند. از جامعه ایران حرف میزند که از توسعه محروم شده است. از کسانی که اکثریت جامعه هستند، اما اقلیتی ۱۵ درصدی همه منابع قدرت و ثروت را در اختیار دارند و آن‌ها را از حقوق مادی و معنوی خود محروم کرده‌اند.»

پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ابر مانع اصلاحات اقتصادی» نوشت: «احیای اقتصاد ایران ممکن است؛ به شرطی که دست سیاست‌گذار برای استفاده از ابزارهای مختلف باز باشد. اما آیا تحریم اجازه تحول اقتصادی را به کشور می‌دهد؟ «دنیای‌اقتصاد» این موضوع را با ۲۵ اقتصاددان مورد بحث قرار داده است. قاطبه اقتصاددانان ایرانی با گرایش‌های مختلف نظری معتقدند گام نخست عبور اقتصاد ایران از تله رشد اقتصادی پایین و پرنوسان، خارج شدن از حصار تحریم است، کشورها تنها زمانی موفق به گسستن تله فقر و رها شدن از بیماری‌های اقتصادی شده‌اند که از همه فرصت‌های خود برای تحقق رشد اقتصادی بالا و پایدار بهره جستند. در کنار این نظرسنجی «دنیای‌اقتصاد» الزامات رشد ۸ درصدی را بررسی کرده است که نشان می‌دهد حتی در یک سناریوی «خوش‌بینانه» تنها یک‌سوم از سرمایه‌گذاری لازم برای تحقق رشد ۸ درصدی محقق خواهد شد. درصورتی‌که ریسک‌های سیاسی و اقتصادی را نیز در نظر بگیریم، احتمال تحقق سرمایه‌گذاری لازم برای رشد اقتصادی مدنظر برنامه توسعه هفتم، بسیار کمتر خواهد شد.»

پایان مناظره؛ قضاوت با مردم

کد خبر 768540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.