نگرش‌های مطلوب مهم‌ترین سرمایه برای ازدواج است

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با بیان اینکه نگرش‌های مطلوب مهم‌ترین سرمایه برای ازدواج است، گفت: زوجین هر دو باید در جهت ساختن یک رابطه موفق همت کنند و گام بردارند.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده عوامل مختلفی در ظرفیت ایجاد روابط صمیمانه نقش دارد و یکی از این متغیرها، انتظار افراد از ازدواج است، اظهار کرد: منظور از انتظار افراد از ازدواج، میزان خشنودی، ناخشنودی، رضایت، نارضایتی و احتمال طلاق است که افراد برای ازدواج خود پیش‌بینی می‌کنند.

وی افزود: در واقع انتظارات از ازدواج یکی از پدیده‌های شناختی مؤثر بر نحوه تفکر، احساس و رفتار انسان در روابط به شمار می‌رود که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله روابط والدین و فرهنگ قرار می‌گیرد و به‌عنوان تصاویر ذهنی که زوجین با توجه به زمینه رابطه از ازدواج برای خود می‌سازند و برداشت آن‌ها از قوانین و کارکرد ازدواج، تعریف می‌شود.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور تصریح کرد: انتظارات زوجین از یکدیگر را می‌توان به‌عنوان استانداردها و فرضیه‌های ذهنی، چهارچوب‌هایی از پیش تعیین شده و بایدها و نبایدهایی که زوجین در ارتباط با همسر و زندگی مشترک خود که ممکن است مبتنی‌بر واقعیت باشد یا مبتنی‌بر واقعیت نباشد، تعریف کرد.

روزبهانی با بیان اینکه در واقع نگرش‌های مطلوب، مهم‌ترین سرمایه در ازدواج و پایداری زندگی مشترک محسوب است و زندگی مطلوب و رضایت‌بخشی را برای زوجین می‌تواند به ارمغان آورد، ادامه داد: نگرش‌ها در آنچه که فرد می‌گوید و می‌شنود، منعکس می‌شود و بر ادراک او از دنیای اطراف تأثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه مؤلفه‌هایی در رابطه با ازدواج و اداره مسائل زندگی وجود دارد و بر احتمال ازدواج و تعیین زمان آن تأثیر می‌گذارد، اضافه کرد: انتظارات از ازدواج و همسر و به‌طور کلی زندگی مشترک در پی تجارب زندگی، تحت تأثیر توقعات و ارزش‌های مورد قبول جامعه شکل می‌گیرد.

عضو سازمان روان‌شناسی کشور با اشاره به اینکه انتظارات ممکن است در نظر افراد مختلف تفاوت داشته باشد، افزود: برخی از افراد، انتظاراتی غیرواقع‌بینانه از ازدواج و شریک زندگی خود دارند، در حالی که ازدواج، رابطه‌ای روبه رشد، پویا و نیازمند حرکت و تلاشی دوجانبه است.

روزبهانی با اشاره به اینکه زوجین هر دو باید برای ساختن یک رابطه موفق همت کنند و گام بردارند، خاطرنشان کرد: انتظارات افراد از ازدواج، مطابق با اهداف آن‌ها از این امر است و تغییر در هدف‌های ازدواج، مستلزم تغییر انتظارات، وظایف، نقش‌ها و افزایش مهارت همسران برای تحقق اهداف و نیازها است و انتظارات افراد از ازدواج، نقش کلیدی در موفق بودن این پیوند مقدس خواهد داشت.

کد خبر 768532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.