نقش جامعه عشایری در کشور پررنگ است

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: جمعیت جامعه عشایری اندک، اما نقش آنان در کشور پررنگ است و این جمعیت در مرزبانی، تولید گوشت، امنیت غذایی، تولید صنایع دستی و تولیدات متناسب با زیست بوم نقش پررنگی دارند و سربار نبوده و نیستند، بلکه باری از دوش نظام برمی‌دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، شایان نادری امروز _سه‌شنبه دوازدهم تیر_ در شورای عشایری استان گیلان که در رشت برگزار شد، اظهار کرد: بیش از ۵۰ دستگاه در خدمات‌رسانی به جامعه عشایری تکلیف قانونی دارند، اما برخی از دستگاه‌ها در خدمات رسانی به جامعه عشایری کوتاهی کرده‌ا ند و آن طور که باید به آنان خدمات داده نشده است.

وی با اشاره به نگاه ویژه شهید رئیسی به جامعه عشایری، افزود: شهید آیت‌الله رئیسی تنها رئیس جمهوری بود که دستورالعمل ۱۰ بندی ویژه در خصوص حمایت از عشایر را ابلاغ کرد که بخشی از آن در دستور کار قرار دارد و بقیه نیز در حال پیگیری است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران خاطرنشان کرد: نگاه ویژه شهید آیت‌الله رئیسی به جامعه عشایری منحصر به فرد بود و موجب دیده شدن عشایر شد که این موضوع بسیار اهمیت دارد.

نادری تصریح کرد: جمعیت جامعه عشایری اندک، اما نقش آنان در کشور پررنگ است و این جمعیت در مرزبانی، تولید گوشت، امنیت غذایی، تولید صنایع دستی و تولیدات متناسب با زیست بوم نقش پررنگی دارند و سربار نبوده و نیستند بلکه باری از دوش نظام برمی‌دارند.

وی اظهار کرد: آنطور که باید به جامعه عشایری کشور توجه نشده که از این بابت از آنان عذرخواهی می‌کنیم و تمام تلاش و برنامه‌ریزی ما این است که معضلات و مشکلات این قشر برطرف شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران در خصوص توزیع پنل خورشیدی در بین عشایر گفت: یکی از موضوعات دستورالعمل ۱۰ بندی ابلاغی از سوی شهید رئیسی این بود که وزارت نیرو ۲۲۰ هزار پنل خورشیدی در اختیار عشایر قرار دهد که تاکنون بخشی از این تعهد محقق شده و باید به طور کامل تحقق پیدا کند.

نادری با تاکید بر اینکه عشایر واقعی باید از خدمات و چتر حمایتی دولت بهره‌مند شوند، افزود: اسامی عشایر جامانده از سرشماری باید در سامانه مرجع مرکز آمار ثبت و از خدمات لازم برخوردار شوند.

جامعه عشایری در گیلان نقش مؤثری دارند

اسدالله عباسی استاندار گیلان در این نشست با بیان جامعه عشایری در گیلان نقش مؤثری دارند، اظهار کرد: جمعیت عشایری استان با ۲۰۰ هزار رأس دام سبک در عرضه فرآورده‌های گوشتی و دامی سالم و ارگانیک فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه در ۱۱ شهرستان استان گیلان کوچ عشایر را داریم و بیشترین آمار مربوط به غرب استان است، افزود: جامعه عشایری بهترین حافظان مرتع هستند و در ماندگاری چرخه طبیعت نقش مؤثری دارند.

وی با تاکید بر لزوم توجه مدیران استان به رفع مشکلات و فراهم‌کردن نیازهای عشایر، خاطرنشان کرد: بیمه عشایر، تأمین آرد، واکسیناسیون دام و امکانات آموزشی از موضوعاتی است که مسئولان دستگاه‌ها باید به در این زمینه‌ها به تکالیف خود عمل کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه جامعه عشایری میراث‌دار سنت، فرهنگ، آداب و رسوم کشور هستند، تصریح کرد: رئیس جمهور شهید به محرومان توجهی ویژه داشت و به دوردست‌ترین مناطق کشور برای شنیدن درد و دل مردم و برطرف کردن مشکلات آنان سفر می‌کرد و این توجه شهید جمهور به مناطق محروم باید الگوی مدیران باشد.

جامعه عشایری توانمندی‌های بالایی دارند

صالح محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در نشست اظهار کرد: ترکیب اجتماعی جمعیت ایران متشکل از سه جامعه متمایز شهری، روستایی و عشایری است و حیات اجتماعی از دیرباز متأثر از روابط متقابل و توأمان آن‌ها بوده است.

وی افزود: عشایر کوچنده به استناد ماده یک آئین نامه ساماندهی عشایر مصوب ۱۳۸۴ به مردمی اطلاق می‌شود که دارای سه ویژگی؛ ساخت اجتماعی قبیله‌ای مبتنی بر سلسله مراتب ایلی، اتکای معاش به دامداری و شیوه زندگی شبانی مبتنی بر کوچ باشند.

وی با اشاره توانمندی‌های جامعه عشایری، خاطرنشان کرد: عشایر تولیدکننده محصولات دامی و کشاورزی سالم و ارگانیک هستند و تولیدات آنان متکی بر منابع داخلی است و تأمین‌کننده امنیت در مناطق دور افتاده و مرزی کشور هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: در سرشماری ثبتی مبنایی، آمار عشایر استان گیلان در قشلاق ۱۵۹۸ خانوار ثبت شده در صورتی که آمار واقعی آنان در مناطق قشلاقی ۳۷۷۰ خانوار است و در ییلاق نیز ۱۶۴۲ خانوار ثبت شده، اما آمار واقعی آنان در ییلاق ۳۸۱۴ خانوار است که این آمار باید اصلاح شود.

کد خبر 768481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.