مرحله اول و دوم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد

با اعلام نتایج رسمی انتخابات در نهم تیر، انتخابات به دور دوم کشیده شد و در این مسیر هرچند عده‌ای تصور می‌کنند که دور دوم انتخابات اهمیت چندانی ندارد، اما باید گفت که اهمیت آن به اندازه دور اول است و رهبر انقلاب نیز در این باره بیان می‌کنند «مرحله اوّل و دوّم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد.»

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فرایند برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران به‌دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در یک سانحه هوایی، پیش از پایان دوره چهارساله، زودهنگام برگزار شد و در این روند پس از تأیید صلاحیت شش تن از داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان، در تاریخ بیستم خرداد، رقابت بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به‌عنوان نامزدهای واجد شرایط چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، آغاز شد و پس از انصراف قاضی‌زاده‌هاشمی و زاکانی از صحنه رقابت، انتخابات میان چهار نامزد باقی‌مانده در هشتم تیر برگزار شد.

با اعلام نتایج رسمی انتخابات، انتخابات به دور دوم کشیده شد که این مسئله در قانون اساسی نیز دیده شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس‌جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود. در دور دوم، تنها دو نفر از نامزدها که در دور نخست آرای بیشتری داشته‌اند شرکت می‌کنند، ولی اگر بعضی از نامزدهای دارنده آرای بیشتر، از شرکت در انتخابات منصرف شوند، از میان بقیه، دو نفر که در دور نخست بیش از دیگران رأی داشته‌اند برای انتخاب مجدد معرفی می‌شوند.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.

این اتفاق نخستین بار در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۴ رخ داد؛ انتخاباتی که در مرحله نخست آن مرحوم هاشمی رفسنجانی با ۲۱ درصد آرا و محمود احمدی‌نژاد با ۱۹.۵ درصد آرا به مرحله دوم راه یافته و در نهایت در سوم تیر آن سال، احمدی نژاد پیروز انتخابات شد؛ از سویی در بعضی از ادوار مجلس از جمله انتخابات اخیر نیز این اتفاق رقم خورد.

کار را که کرد؟ آن‌که تمام کرد

رهبر معظم انقلاب پس از شرکت در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ در گفت‌وگویی با خبرنگار صداوسیما بیان کردند: با حضور مردم، رئیس‌جمهور انتخاب خواهد شد و کار هفته گذشته تمام خواهد شد و به قول معروف، «کار را که کرد؟ آن‌که تمام کرد.»

ایشان ادامه دادند: هرچه مردم بیشتر شرکت کنند و رئیس‌جمهوری که امروز از آرا مردم کسوت ریاست‌جمهوری را خواهد گرفت، با آرا بیشتری انتخاب شود، برای صیانت کشور، برای عزت ملت ایران و برای پیشبرد هدف‌های والای این ملت بهتر خواهد بود و دوست و دشمن روی آن رئیس‌جمهور حساب بیشتری باز خواهند کرد؛ لذا امروز وظیفه دیگری پیشِ روی ماست و آن این است که ما حتماً شرکت کنیم و رأی بدهیم.

رهبر انقلاب افزودند: آنچه هفته گذشته مردم نشان دادند و بسیار تحسین‌برانگیز بود، متانت مردم بود؛ با این‌که هوا گرم بود و حضور در صف‌های طولانی دشوار بود، اما مردم این دشواری را تحمل کردند و با صبر و حوصله و متانت کار را به نیکی پایان بردند. من امیدوارم و از خدای متعال توفیق می‌خواهم و از مردم خواهش می‌کنم که این هفته و این جمعه هم همان روش را در پیش بگیرند؛ با متانت، صبر، حوصله، حلم و ظرفیت برخورد کنند. طرفداران این دو نامزد محترم هیچ حرکت و عملی که نشان‌دهنده‌ی تعرض به نامزد دیگر است، نسبت به دیگری انجام ندهند؛ و همین‌طور هم خواهد بود. من مطمئنم که مردم ما بسیار متین، هوشمند و عاقل هستند؛ می‌دانند که در این شرایط، نیاز کشور به چیست. امروز نیاز کشور به آرامش و حالت سکینه‌ی مردم است و این را بایستی در صندوق‌های رأی رعایت کنند.

مرحله اول و دوم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد

مرحله اول و دوم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد

از سویی ایشان در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما در اردیبهشت سال جاری و پس از شرکت در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز بیان کردند: انتخابات، فی‌نفْسه یک کار اساسی و مهمّی برای کشور و برای مردم است؛ انتخابات نشانه حضور مردم است؛ نشانه اراده و تصمیم‌گیری مردم است؛ بنابراین وظیفه‌ی ملّی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد و [همه در آن] کار کنند و به مقاصد بزرگ نزدیک بشوند، این است که در انتخابات شرکت کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: مرحله اوّل و دوّم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد؛ همان اهمّیّتی که مرحله اوّل دارد، مرحله‌ی دوّم هم دارد؛ شما در مرحله‌ی اوّل تعدادی را انتخاب کردید و به مجلس فرستادید، لکن ظرفیّت همچنان تمام‌نشده است؛ در مرحله دوّم، ظرفیّت را تکمیل می‌کنید؛ اگر چنانچه ما آنجا هم شرکت کردیم، فرض کنید در تهران یا در هر شهر دیگری تعدادی را انتخاب کردیم و بقیّه ماندند و شرکت نکردیم، در واقع کار را کأنّه نیمه‌تمام رها کردیم؛ بنابراین اهمّیّت مرحله دوّم کمتر از مرحله اوّل نیست.

مرحله اول و دوم انتخابات هیچ فرقی با هم ندارد

به گزارش ایمنا، همواره و در انتخابات‌های دوره‌های مختلف تاکید اساسی رهبر انقلاب پیش از انتخاب اصلح «مشارکت حداکثری» است و در این باره نیز بیان کرده‌اند «من بارها گفته‌ام که اصل حضور مردم در انتخابات حتی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است، اگرچه انتخاب اصلح هم اهمیت دارد.» بر این اساس باید به این نکته توجه داشت که مشارکت حداکثری در انتخابات علاوه‌بر تأثیرات داخلی، منجر به افزایش قدرت کشور در عرصه بین‌المللی نیز خواهد شد.

کد خبر 768480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.