توسعه تسهیلات رفاهی و درمانی خانواده‌ها توسط سازمان تامین‌اجتماعی

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با صدور پیامی به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، خانواده را اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر دانست و نقش برجسته سالمندان و خردمندان در نهاد خانواده را ضامن حفظ و استمرار حیات این نهاد مهم اجتماعی توصیف کرد.

‌به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی، میرهاشم موسوی با صدور پیامی به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، خانواده را اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر دانست و نقش برجسته سالمندان و خردمندان در نهاد خانواده را ضامن حفظ و استمرار حیات این نهاد مهم اجتماعی توصیف کرد. در متن این پیام آمده است: همه بنیان‌های اقتصادی، صنعتی و نظام اداری کشور، با همت و همیّت زنان و مردانی بنیان گذاشته شده است که موی خود را در آسیاب توسعه و پیشرفت این آب و خاک، سپید کرده‌اند و هر نقشی که بر دستان و چهره آنان افتاده، درسی گرانبهاست از تجربه‌هایی که نباید به سادگی فراموش شوند.

این پیام می‌افزاید: خانواده اصلی‌ترین نهاد اجتماعی، زیربنای جوامع و خاستگاه فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و تاریخ بشر بوده که می‌تواند منشأ تحول فردی و اجتماعی و رشد ارزش‌های انسانی در میان اعضای یک جامعه باشد. توجه به دوام و استحکام و نیز پویایی این بنای مقدس و بنیادین، از اصول اساسی مورد توجه در همه ادیان آسمانی است. دین مبین اسلام نیز به‌عنوان مکتبی انسان‌ساز، بیشترین توجه را به نهاد خانواده دارد و این نهاد مقدس را کانون تربیت دانسته و نیک‌بختی یا شوربختی یک جامعه را به این بنا وابسته می‌داند، پیامبر گرامی اسلام (ص)، سالمندان را مایه نزول برکت و گسترش نعمت‌های الهی می‌دانند و مولای متقیان علی (ع) نیز، نسبت به احترام به سالخوردگان توصیه می‌کنند.

خانواده اگرچه کوچک‌ترین واحد اجتماعی است، اما بزرگ‌ترین و اثرگذارترین واحد تربیتی در جوامع به شمار می‌آید که استحکام و سلامت کارکردی آن از سوی همه مصلحان اجتماعی مورد تأکید بوده و هست. در این نهاد مهم اجتماعی، نقش برجسته سالمندان و خردمندان در جایگاه ستون‌های استحکام و پایداری نهاد خانواده، ضامن حفظ و استمرار حیات این نهاد مهم اجتماعی است، نام‌گذاری ۲۵ ذی‌الحجه روز نزول سوره مبارکه هَلْ أَتَی (انسان) به‌عنوان روز خانواده و تکریم بازنشستگان، فرصتی مغتنم است تا با تأسی به سیره ائمه اطهار (ع)، ضمن ارج نهادن به سالمندان و بازنشستگان، بر اهمیت ویژه جایگاه خانواده به عنوان مؤثرترین نهاد اجتماعی در سعادت بشری، تأکیدی دوباره شود.

سازمان تأمین‌اجتماعی با تحت پوشش داشتن بیش از چهار میلیون نفر از بازنشستگان فرهیخته و مستمری‌بگیران گرانقدر کشور و خانواده‌های تحت تکفل آنان، برمبنای این باور که بنیان‌های اقتصادی، صنعتی و نظام اداری کشور، با همت و همیّت زنان و مردانی بنیان گذاشته شده است که موی خود را در آسیاب توسعه و پیشرفت این آب و خاک، سپید کرده‌اند و هر نقشی که بر دستان و چهره آنان افتاده، درسی گرانبهاست از تجربه‌هایی که نباید به سادگی فراموش شوند؛ تلاش دارد که با ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی از این سرمایه‌های گرانبها و تجربه‌های ذی‌قیمت حمایت و پشتیبانی کند. هرچه برای تکریم و بزرگداشت شأن و منزلت این عزیزان تلاش شود، کارگران و فعالان امروز حوزه تولید را نسبت به آینده، امیدوارتر می‌سازد و این وظیفه و مأموریتی است که بخشی از آن برعهده سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین و فراگیرترین صندوق بازنشستگی کشور گذاشته شده است و در اجرای این مأموریت، امید داریم که از دعای خیر بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز بهره‌مند باشیم.

در دولت مردمی سیزدهم و متأثر از رویکرد توسعه خدمات که همواره مورد تأکید رئیس‌جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی بوده است، در سازمان تأمین‌اجتماعی کوشیدیم با اجرای اصلاحات بنیادین و نیز تدوین برنامه‌های تحولی برای غلبه بر چالش ناترازی منابع و مصارف، ضمن پرداخت کامل و به موقع مستمری‌های ماهانه بدون نیاز به استقراض از نظام بانکی، با اقداماتی چون اعزام مستمری‌بگیران و بازنشستگان به سفرهای زیارتی مشهد مقدس در قالب طرح کرامت رضوی، تقبل بخشی از حق بیمه تکمیلی سالمندان و افزایش سهمیه و مبلغ وام‌های ضروری بازنشستگان، تا حد امکان شرایط معیشتی و رفاهی این عزیزان را بهبود بخشیم و در خدمت این سایه‌ساران بی‌منت تجربه و خرد باشیم.

در موضوع خانواده نیز تلاش شد تا با رویکرد حمایت از بنیاد خانواده و جوانی جمعیت، توسعه تسهیلات رفاهی و درمانی مرتبط با خانواده در مواردی نظیر افزایش ایام غرامت بارداری، پوشش هزینه‌های درمان ناباروری، برگزاری دوره‌های آموزشی خانواده و حذف محدودیت پرداخت کمک هزینه اولاد با جدیت دنبال شود.

در پایان این پیام آمده است: ضمن تبریک ۲۵ ذی‌الحجه، روز خانواده و تکریم بازنشستگان، ارائه خدمت به این عزیزان را افتخاری ارزشمند برای سازمان تأمین‌اجتماعی می‌دانم و امیدوارم که با همت و تلاش همه کارکنان سازمان تأمین‌اجتماعی، بتوانیم خدمتگزاری صدیق برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران عزیز تحت پوشش این سازمان باشیم.

کد خبر 768413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.