آرامش در بازار طلا پایدار نماند

دو ماه پس از آرامش بهاری در بازار فلز زرد، قیمت سکه و طلا به کانال ۴۳ میلیون وارد شد تا با نوسانات نرخ ارز و قیمت جهانی هر اونس طلا همراه شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شروع تابستان در بازار طلا با خیز قیمت‌ها همراه شد تا جایی که رکود کوتاه و بهاره فلز زرد را به پایان رساند و از ابتدای تیر تاکنون همگام با رشد نرخ ارز، قیمت سکه و هر گرم طلا نیز در مسیر افزایش قرار گرفته است.

کارشناسان بر این باورند که بازارهای مالی وابسته به قیمت دلار از جمله طلا با هرگونه نوسان نرخ ارز دچار افت و خیز می‌شوند و بر این باورند که رفت و برگشت قیمت در بازارهای مالی تا برگزاری انتخابات پایدار است، اما نزدیک به دو هفته است که قیمت طلا و سکه با افزایش قیمت در تمام قطعات و وزن‌ها عرضه می‌شود.

تحلیلگران نیز معتقدند که بی‌ثباتی‌های مربوط به تورم، رشد اقتصاد کلان، انتخابات آمریکا و مسائل ژئوپلیتیکی همچنان از تقاضا برای طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن حمایت می‌کند، به گفته آن‌ها گرچه روند خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی در ماه‌های اخیر کُند شده است، اما بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور همچنان ذخایر خود را به طلا تغییر خواهند داد.

بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور همچنان ذخایر خود را به طلا تغییر خواهند داد.

بر اساس تازه‌ترین آمارها، امروز قیمت طلا در بازار جهانی بالا رفت و ارزش هر اونس به ۲,۳۲۸ (دو هزار و سیصد و بیست و هشت) دلار رسید که نسبت به روز قبل، افزایش ۰.۱۲ درصدی داشته همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به ۳٫۵۲۳٫۸۰۰ تومان، انس جهانی طلا به ۲۳۳۰ دلار، هر عدد سکه طرح جدید به ۴۳٫۰۵۰٫۰۰۰ تومان، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۲۴٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان، هر عدد ربع‌سکه به قیمت ۱۶٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۷٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان رسیده است.

عامل مهم در رشد ارزش طلا، نوسانات قیمت در بازار ارز بوده است

نادر بذرافشان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نوسانات اخیر بازار طلا اظهار کرد: در روزهای اخیر شاهد افزایش حدود ۱۷ دلاری قیمت انس طلای جهانی بودیم، اما عامل مهم‌تر در رشد ارزش طلا، نوسانات قیمت در بازار ارز بوده است و بخش دیگری نیز به خبرهای سیاسی اقتصادی از جمله جنگ اسرائیل مسائل خاورمیانه برمی‌گردد.

وی تأثیر عامل انس جهانی بر نرخ طلا در بازار داخلی را محدود دانست و افزود: رشد ۱۷ دلاری قیمت انس جهانی در طول هفته، شاید نزدیک به ۲۰ درصد در بازار داخلی اثرگذار باشد، اما موضوع اصلی و عامل حدود ۸۰ درصد نوسانات، بالا رفتن قیمت‌ها در بازار ارز افزایش آن، خبرهای سیاسی اقتصادی و بحران‌های خاورمیانه است که موجب شده از میانه هفته گذشته تاکنون شاهد رشد قیمت‌ها باشیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به ثبات بازار فلز زرد در هفته‌های گذشته ادامه داد: تا قبل از نوسان اخیر، قیمت‌ها در بازار طلا به کف رسیده بود و در مدت نزدیک به یک ماه با توجه به انس جهانی در ثبات به سر می‌برد بنابراین هنگامی که پس از تثبیت قیمت‌ها، با نوسان روبه‌رو شویم احتمال کاهش نرخ بسیار کم است.

بذرافشان پیش‌بینی کارشناسان را از افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی تا محدوده سه هزار دلار برای هر انس عنوان کرد و یادآور شد: تحلیلگران بر این باورند که تا پایان سال جاری میلادی به تدریج قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت و بازارهای داخلی تمام دنیا نیز با این روند همراه می‌شوند در کنار این شرایط، نوسانات بازار ارز و وضعیت عرضه و تقاضا نیز بر قیمت طلا در بازار داخلی تأثیر خواهد داشت.

بازار بدون التهاب

وی از ثبات تقاضا در بازار طلا خبر داد و گفت: اکنون بازار روال عادی خود را طی می‌کند و تقاضا تشدید نشده، البته این به معنای کاهش تقاضا نیست، بلکه التهاب در بازار وجود ندارد که این روند بر قیمت بسیار تأثیرگذار است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان کرد: در صورت وجود التهاب یا هجوم خریداران برای تهیه سکه و طلا، به‌طور قطع شاهد نوسانات بیش از دو میلیون تومان در قیمت‌ها بودیم، بنابراین معتقدم شرایط بازار اکنون عادی است و از نظر افزایش تقاضا یا التهاب هیچ‌گونه شوکی به عرضه و تقاضا وارد نشده است.

شرایط بازار اکنون عادی است و از نظر افزایش تقاضا یا التهاب هیچ‌گونه شوکی به عرضه و تقاضا وارد نشده است.

بذرافشان درباره تأثیر حراج سکه طلا در مرکز مبادله ایران بر کنترل بازار اظهار کرد: به‌طور حتم حراج سکه و شمش در بازارهای مرکز مبادله طلا و ارز بر قیمت طلا تأثیر گذاشته است، اما در شرایطی که بازار دچار التهاب می‌شود، مردم برای حفظ ارزش پول و دارایی‌های خود به تکاپو می‌افتند به همین دلیل ممکن است در برخی مقطع‌ها، التهاباتی جزئی در نرخ طلا دیده شود.

وی افزود: التهاب بازار مربوط به زمانی بود که قیمت سکه در روز پنج میلیون تومان گران می‌شد و تقاضا به شدت تشدید شده بود در حالی که اکنون بازار با چنین وضعیتی روبه‌رو نیست و افت و خیز مقطعی نرخ به دلیل نگاه اقتصادی خریداران و پیش‌بینی آینده قیمت‌ها است و در مقطع‌هایی که التهاب و گرانی ادامه‌دار باشد، افراد برای حفظ ارزش پول ملی خود مصنوعات آب شده یا سکه خریداری می‌کنند.

احتمال پایین کاهش قیمت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: با توجه به تحلیل‌های کارشناسان از روند قیمت طلا در بازارهای جهانی، به جرئت می‌توان اعلام کرد که احتمال کاهش قیمت‌ها بسیار کم است، بنابراین در بلندمدت شاهد افزایش تدریجی نرخ تا پایان سال میلادی خواهیم بود و بازارهای داخلی نیز به این موضوع واکنش نشان دهند، این در حالی است که التهاب‌های خبرهای سیاسی، اقتصادی و مشکلات دیگر بازار را تحت تأثیر قرار ندهد.

به گزارش ایمنا، به گفته فعالان بازار عبور قیمت طلا و سکه از مرزهای مقاومتی در دو هفته اخیر جدا از نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ و تلاش بازار برای کاهش ریسک اعلام نتیجه انتخابات، به تشدید تنش میان لبنان و اسرائیل برمی‌گردد و بر این اساس قیمت سکه که معاملات شروع هفته را در محدوده ۴۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آغاز کرده بود؛ در نیمه دوم فعالیت بازار روند افزایشی را دنبال کرد و به کانال ۴۳ میلیون وارد شد تا پس از سوم اردیبهشت که آخرین حضور فلز گران‌بهای داخلی در این کانال بود؛ بار دیگر معامله‌گران نرخ ۴۳ میلیون را مقابل قیمت سکه مشاهده کنند؛ روندی که در بازار طلا هم شاهد آن بودیم و قیمت طلای آب شده که در مرز مهم ۱۵ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قرار دارد، روز گذشته در همین محدوده نوسان داد و نتوانست بالای این مرز مقاومتی تثبیت دهد و در پایان روز یکشنبه، ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که قیمت سکه مرز مقاومتی مهم ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را شکسته است و می‌تواند در صورت صعود قیمت دلار، افزایش بیشتری را تجربه کند و به کانال‌های صعودی وارد شود، اما برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به روند نزولی قیمت دلار در جریان معاملات پشت خطی، این امکان نیز وجود دارد که فلز گران‌بهای داخلی مسیر نزولی را تجربه کند.

کد خبر 768289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.