آغاز حرکت رتروگراد سیاره نپتون

سیاره نپتون دوازدهم تیر حرکت معمول خود به سمت شرق در میان صورت‌های فلکی را متوقف می‌کند و به سمت غرب حرکت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، سیاره نپتون سه‌‎شنبه -دوازدهم تیر- وارد حرکت رتروگراد می‌شود، حرکت معمول آن به سمت شرق در میان صورت‌های فلکی متوقف می‏‌شود و در عوض به سمت غرب حرکت می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۲۳:۲۲ تا ۰۳:۴۷ قابل رصد است، سیاره نپتون طی هفته‌های بعد نیز هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و به تدریج در آسمان عصر نمایان می‏‌شود.

این تغییر جهت پدیده‌ای است که همه سیارات بیرونی منظومه شمسی به طور دوره‌ای دچار آن می‌شوند، حرکت رتروگراد در اثر حرکت زمین به دور خورشید ایجاد می‌شود، همان‌طور که زمین به دور خورشید می‌چرخد، دیدگاه ما نیز تغییر می‌کند و این باعث می‌‎شود موقعیت ظاهری اجسام در آسمان از یک طرف به سمت دیگر حرکت کنند.

نزدیک شدن ماه و خوشه ستاره‌ای M45

ماه و خوشه ستاره‌ای M45 سه‎‌شنبه -دوازدهم تیر- به یکدیگر نزدیک خواهند شد، به طوری که در فاصله ۱۵.۶ دقیقه قوسی از یکدیگر قرار می‌گیرند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۱:۵۸ دو ساعت و ۵۹ دقیقه قبل از طلوع خورشید- تا حدود ساعت ۰۴:۱۳ قابل رصد است.

ماه در قدر منفی ۱۰.۴ و خوشه ستاره‌ای M45 در قدر ۱.۳ هر دو در صورت فلکی ثور قرار دارند، این دو جرم به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک خواهند بود تا در میدان دید تلسکوپ واقع شوند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق یک دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

کد خبر 768201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.