آغاز خرید تضمینی گندم در استان همدان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان از آغاز خرید تضمینی گندم در استان همدان خبر داد و گفت: باتوجه به برداشت محصول توسط کشاورزان گندمکار استان همدان، مراکز ذخیره‌سازی فعال و آماده تحویل‌گیری گندم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از همدان، سیدحسین خوانساری امروز _دوشنبه یازدهم تیر_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خرید گندم در استان همدان از دهه اول تیرماه آغاز و تا شهریور ادامه خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به بارش‌های مناسبی که در فصل بهار داشتیم برآورد می‌شود سال جاری افزایش خرید تضمینی گندم از کشاورزان را شاهد باشیم بر همین اساس تمهیدات لازم جهت ایجاد فضای ذخیره‌سازی مناسب در استان اندیشیده شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان ادامه داد: برآورد می‌شود در سال جاری بیش از ۶۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان استان همدان خریداری شود.

خوانساری اضافه کرد: در حال حاضر تعداد ۵۵ مرکز خرید استاندارد با ظرفیت بیش از ۸۰۰ هزار تن، در سطح استان با پراکنش مناسب در نقاط گندم‌خیز تعبیه شده که این مراکز پس از چندین مورد بازدید توسط کارشناسان این اداره‌کل بر اساس استاندارد لازم انتخاب تا ضمن سهولت در تحویل‌گیری گندم از کشاورزان، گندم خریداری‌شده در فضایی مناسب ذخیره شود.

وی با بیان اینکه مراکز خرید تضمینی گندم تا شهریور ماه در استان همدان فعال خواهند بود، خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی و بازآموزی خرید گندم برای کلیه عوامل مستقر در مراکز شامل کاربران سامانه‌، کارشناسان و مسؤولین کنترل کیفیت و عاملین تشخیص و ذی حساب برگزار شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان ادامه داد: به منظور بازآموزی فرآیند کنترل کیفیت و تشریح دستورالعمل خرید کیفی گندم در سال جاری، دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان و مسئولین کنترل کیفیت مستقر در مراکز خرید گندم استان همدان به صورت شهرستانی برگزار شد.

خوانساری اضافه کرد: در این دوره‌های آموزشی فرآیند نمونه‌برداری و انجام آزمایشات کنترل کیفی جهت تحویل‌گیری گندم، بازآموزی و براساس دستورالعمل کیفی خرید گندم ۱۴۰۳ مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی ایران بیش از ۲۴۰ نفر ساعت آموزش برای کارشناسان کنترل کیفیت برگزار شد.

وی افزود: به استناد تصویب‌نامه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی، نرخ پایه خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳، یکصد و هفتاد و پنج هزار ریال با چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید براساس جدول پاکی خواهد بود.

خوانساری تشریح کرد: به ازای هر درصد کاهش یا افزایش افت مفید مبلغ ۵۲۵ ریال و افت غیر مفید ۲,۱۰۰ ریال نسبت به قیمت پایه گندم معمولی اعمال خواهد شد.

وی افزود: کشاورزانی که در طرح کشت قراردادی گندم ثبت‌نام کرده‌اند مبلغ یکصد و پنجاه هزار ریال بابت هر تن گندم تحویلی به مراکز تحت عنوان کمک هزینه کرایه حمل دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: میزان حداکثر افت مفید ۸ درصد، افت غیرمفید ۵ درصد و حداکثر رطوبت گندم تحویلی به مراکز خرید ۱۲ درصد خواهد بود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان گفت: حداکثر سن‌زدگی قابل پذیرش تا ۲ درصد وزنی خارج از افت، قابل قبول خواهد بود و در خصوص محموله‌های با سن‌زدگی بیش از دو درصد و تا سقف چهار درصد با کسر بهای ۲,۵۰۰ ریال به ازای هر یک واحد افزایش سن‌زدگی برای هر کیلوگرم گندم خریداری می‌شود.

خوانساری افزود: برای محموله‌های دارای سن‌زدگی بیش از چهار درصد به ازای هر درصد افزایش مبلغ ۱,۰۰۰ ریال به مبلغ فوق اضافه و از قیمت محموله کسر و گندم از کشاورزان تحویل می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همدان ادامه داد: کشاورزان قبل از مراجعه به مراکز خرید جهت تحویل گندم باید با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی اطلاعات محصول کشت شده را در سامانه پهنه‌بندی ثبت کنند.

وی با بیان اینکه محموله‌های گندم تحویلی باید عاری از هر نوع آفت زنده باشد، گفت: در سال جاری نیز بانک عامل جهت پرداخت مطالبات کشاورزان بانک کشاورزی است و گندمکاران محترم قبل از تحویل محصول به مراکز باید در این بانک افتتاح حساب کنند.

خوانساری با تأکید بر اینکه کشاورزانی که در بانک کشاورزی دارای حساب هستند قبل از تحویل گندم از فعال بودن حساب مطمئن شوند، گفت: بانک کشاورزی متعهد شده هیچ‌گونه وجهی بابت بدهی کشاورزان از مطالبات گندم آن‌ها برداشت نکند.

وی ادامه داد: به منظور فضاسازی مناسب‌، همزمان با خرید تضمینی گندم برنامه حمل از مبادی انبارهای کوتاه‌مدت به سیلوها و انبارهای طویل‌المدت داخل و خارج از استان اجرا خواهد شد.

کد خبر 768145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.