قم یکی از ۳ استان مهاجرپذیر کشور است

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم گفت: استان قم در کنار استان تهران و البرز یکی از سه استان مهاجرپذیر کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، جواد شاکر آرانی ظهر امروز _دوشنبه یازدهم تیر_ در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نقش مدیریت شهری در توسعه استان قم اظهار کرد: با توجه به اینکه استان قم تک شهر است، مؤثرترین بازیگر در توسعه استان قم شهرداری است که تحت هدایت شورای اسلامی شهر حرکت می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت سند آمایش ملی افزود: بر اساس این سند، سند آمایش استانی تهیه شده که شهر قم الگوی مدنیت اسلامی، شهر جهانی و مرکز علوم دینی خوانده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم با اشاره به اهمیت چالش آب در این استان اضافه کرد: استان قم انتهای یک حوضه آبریز قرار گرفته و سدهای بسیاری مسیر ورودی آب را به این استان مسدود کرده است.

شاکر آرانی رتبه استان قم در درآمدهای مالیاتی کشور را ۱۸ دانست و ادامه داد: در بازگشت منابع رتبه سی‌ویکم را در میان استان‌های کشور داریم.

وی با اشاره به اینکه بیشترین معیار تخصیص اعتبارات مسئله وسعت یک استان است و جمعیت آنچنان که باید در نظر گرفته نمی‌شود، تصریح کرد: این موضوع موجب شکاف میان درآمدهای ملی و جمعیت استان قم شده و دست ما را برای تعامل با مدیریت شهری و شهرداری قم بسته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم تاکید کرد: از سال ۱۴۰۰ دو شهرستان اضافه شده و اتفاق مثبتی در اعتبارات رخ نداده است، مگر اینکه به محدوده جغرافیایی استان اضافه شود.

شاکر آرانی با اشاره به اینکه استان‌های قم تهران و البرز بیشترین مهاجرت در کشور را دارند، گفت: ضعف‌هایی که در استان‌های شرقی و غربی وجود دارد، موجب سیل مهاجرت به هسته مرکزی کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اقدامات توسعه‌ای باید تمام جوانب را در نظر گرفت، ادامه داد: هر یک ریالی که در توسعه خرج می‌کنیم، موجب می‌شود جذب‌کننده مهاجران جدید شویم و این‌گونه در یک چرخه باطل می‌افتیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان قم به ورود سالیانه چهار میلیون زائر خارجی به استان قم اشاره و تصریح کرد: در زمینه گردشگری مذهبی فرصت‌های بسیاری در استان قم وجود دارد، اما نیاز به هم‌افزایی دستگاه‌ها برای جذب بیشتر کمک‌های دولتی در این زمینه داریم.

شاکر آرانی با اشاره به تخصیص بودجه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای یکی از پروژه‌های حوزه گردشگری مذهبی شهر مشهد ادامه داد: اگر در قم هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد، می‌توان بودجه‌های بیشتری جذب کرد.

کد خبر 768088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.