تبدیل برگ‌های فروریخته درختان به کاغذ و کیسه خرید

شهرهای اروپایی برگ‌های فروریخته درختان خود را به یک استارت‌آپ اوکراینی می‌دهند تا از آن‌ها کیسه خرید و کاغذ تولید کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صنعت کاغذ ۱۳ تا ۱۵ درصد کل مصرف چوب را تشکیل می‌دهد و ۳۳ تا ۴۰ درصد کل چوب صنعتی فروخته شده در سراسر جهان را مصرف می‌کند، بنابراین بنیان‌گذار یک استارت‌آپ اوکراینی از اشتیاق خود به بیوشیمی برای یافتن راه‌های جدیدی به‌منظور ساخت سلولز به‌عنوان ماده اصلی کاغذ استفاده کرد و پس از آزمایش‌های ناموفق با علف و کاه، دریافت که امکان استخراج فیبر از برگ‌های درختان و گیاهان وجود دارد. به این ترتیب ایده استفاده از برگ‌های مرده به جای درختان سالم برای تولید کاغذ متولد شد.

تبدیل برگ‌های فروریخته درختان به کاغذ و کیسه خرید

تولید کاغذهای مبتنی بر برگ در اروپا

استارت‌آپ یادشده در بحبوحه شرایط جاری در اوکراین به پاریس نقل‌مکان و به‌صورت شراکتی به تأسیس کارخانه خود به نام ریلف با ظرفیت پردازش پنج‌هزار تن برگ در سال، در این شهر اروپایی اقدام کرد.

این کارخانه کاغذهایی از ۷۰ تا ۳۰۰ گرم در مترمربع مناسب برای مصارف مختلف از کاغذ بسته‌بندی (کیسه خرید، پاکت‌های تجارت الکترونیک و مواردی از این قبیل) گرفته تا بسته‌بندی مقوایی (جعبه، کارتن تخم‌مرغ) تولید می‌کند. تخمین زده می‌شود که ماهانه تنها سه میلیون پاکت خرید در این کارخانه تولید شود.

تبدیل برگ‌های فروریخته درختان به کاغذ و کیسه خرید

تبدیل برگ به کاغذ

فرایند تبدیل برگ به کاغذ در این کارخانه شامل حذف هر گونه ترکیب جامد از برگ‌ها، سپس خشک کردن و تبدیل آن‌ها به گلوله است. این امر امکان ذخیره مواد خام را در تمام طول سال ایجاد و چرخه تولید مداوم را تضمین کنند. گلوله‌ها به فیبر ویژه‌ای تبدیل می‌شوند که اساس کاغذ را تشکیل می‌دهد، خمیر حاصل فشرده می‌شود و به‌صورت صفحات کاغذی در می‌آید.

مزیت‌های زیست‌محیطی کاغذهای تولیدشده از برگ

ترکیبی از فرایندهای شیمیایی و مکانیکی یک تن سلولز از ۲.۳ تن برگ مرده تولید می‌کند. به‌طور معمول برای تولید این مقدار به ۱۷ درخت نیاز است، بنابراین شهرهای اطراف اروپا از این پس به جای سوزاندن برگ‌های فروریخته درختان خود که از خیابان‌ها جمع‌آوری کرده‌اند، آن را به شرکت یادشده می‌سپارند تا از آن‌ها کاغذ و کیسه خرید تولید کند.

تبدیل برگ‌های فروریخته درختان به کاغذ و کیسه خرید

شرکت یادشده تأکید کرد که تنها از برگ‌های جمع‌آوری‌شده از شهرها در عملیات خود بهره می‌گیرد، چراکه جمع‌آوری برگ‌های درختان جنگلی نه‌تنها بسیار دشوار، بلکه موجب بهم‌خوردن اکوسیستم جنگل‌ها می‌شود، حال آن‌که شهرها مملو از زباله‌های سبزی هستند که باید جمع‌آوری شوند.

تبدیل برگ‌های مرده درختان به کاغذ فرایندی برد، برد است، چراکه علاوه بر تأمین فیبر موردنیاز برای تولید کاغذ، لیگنین را نیز فراهم می‌آورد که به‌عنوان کود برای بارورسازی درختان و باغ‌های شهرها استفاده می‌شود. لیگنین واحد مولکولی گیاهان است که به‌صورت لایه‌ای اطراف سلولز را فرا گرفته و پس از سلولز رایج‌ترین ترکیب در ساختار گیاهان چوبی و غیرچوبی به‌شمار می‌رود.

علاوه‌بر این تخمین زده می‌شود که فرایند تبدیل برگ به کاغذ ۷۸ درصد کمتر از شیوه‌های تولید سنتی کربن‌دی‌اکسید منتشر و ۱۵ برابر کمتر آب مصرف می‌کند. از سوی دیگر کاغذهای تولید شده از برگ، ظرف ۳۰ روز در خاک تجزیه می‌شود، در حالی که دوره تخریب برای کاغذ معمولی ۲۷۰ روز یا بیشتر است.

تبدیل برگ‌های فروریخته درختان به کاغذ و کیسه خرید

کد خبر 768062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.