به گزارش خبرگزاری ایمنا، مقصود اسعدی سامانی در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اظهار کرد: رأی دیوان عدالت اداری تأکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه و ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه بود. با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار به قیمتگذاری بلیت هواپیما ورود کرده بود، ایرلاینها شکایتی را طرح کردند و دیوان عدالت اداری به نفع آنها رأی داد.
وی افزود: در واقع در این رأی تأکید شد باید قانون برنامه پنجم توسعه که مطابق آن آزادسازی بین سالهای ۹۴ و ۹۷ اجرا شده است، همچنان باید اجرا شود. ایرلاینها همواره تلاش کردهاند با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری عمل کنند؛ آنالیز نرخ مسیرهای پروازی و قیمت تمامشده هر ساعت صندلی پروازی برای تایپهای مختلف هواپیما از جمله ایرباس، امدی و ۷۳۷ که بیشترین جابهجایی را در کشور انجام میدهند، تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تصریح کرد: اسفند سال گذشته اعضای شورای عالی هواپیمایی به این جمعبندی رسیدند که نرخ هر ساعت صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شود، البته پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی بر اساس آنالیز نرخها ۵۱ دلار بود. در زمان حاضر با رأی دیوان، ایرلاینها بهرغم افزایش تورم، دستمزدها و بعضی هزینههای ارزی خارج از کشور را که دارند، همچنان بر اساس همان نرخ ۴۰ دلار صندلی مسیرهای پرواز را انجام میدهند.
قیمتهای جدید در سایت شرکتهای هواپیمایی به تدریج در حال بارگذاری است
اسعدی سامانی با ابراز اینکه قیمتهای جدید در وبگاه شرکتهای هواپیمایی به تدریج در حال بارگذاری است، گفت: به مردم اعلام کردهایم که اگر بالاتر از نرخهای اعلامی ایرلاینها بلیت را خریداری کردند، با شماره انجمن موارد را اعلام کنند که به آن رسیدگی خواهد شد.
وی با تصریح به اینکه طبق قانون ایرلاین مجاز است که سقف قیمت بلیت هواپیما را برای مسیرهای پروازی تعیین کند، اضافه کرد: بهعنوان مثال هواپیمایی ماهان برای مسیر زابل-تهران چند نرخ را اعلام کرده است که با توجه به عرضه و تقاضا قیمتها در مقطع زمانی را عرضه میکند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی تأکید کرد: طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت پروازهای داخلی باید آزادسازی شود. بهخاطر اعمال نرخهای دستوری بازار سیاه در حملونقل هوایی شکل گرفت و دلالان و واسطهها در این بخش نرخهایی را برای بلیت هواپیما تعیین میکردند که مورد تأیید شرکتهای هواپیمایی نبود.
اسعدی سامانی ادامه داد: امیدواریم با اجرای رأی دیوان عدالت اداری بهتدریج شاهد منظم شدن و تعادل بازار باشیم. بهترین کنترلکننده بازار، شرکتهای هواپیمایی هستند و ایرلاینها مکلف به کنترل بازار شدهاند.
با آزادسازی، عرضه بلیت هواپیما افزایش و قیمتها کاهش پیدا میکند
وی با تأکید بر اینکه با آزادسازی، عرضه بلیت افزایش و قیمتها کاهش پیدا میکند، اظهار کرد: با افزایش درآمدها، ایرلاینها هواپیماهای زمینگیر را سرخط میآورند و بهطور قطع نرخها از قیمتهای کنونی کمتر خواهد شد. در سال ۹۴ که قانون اجرا شد در مقطعی شرکتهای هواپیمایی اعلام میکردند که قیمتها کمتر از قیمت تمامشده است و ایرلاینها در کف قیمت با یکدیگر رقابت داشتند، بهطور قطع در این مرحله نیز به این مورد خواهیم رسید.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با اشاره به تعیین قیمت ۴۰ دلار برای هر صندلی پروازی درباره میزان سود ایرلاینها گفت: حدود ۱۰ درصد، البته در زمان حاضر بهدلیل اینکه بخش زیادی از نیاز ارزی را از بازار آزاد تأمین میکنیم، شرکتهای هواپیمایی سود چندانی ندارند. ایرلاینها سالانه حدود یک میلیارد دلار برای هزینههای جاری نیاز دارند. سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیون دلار از طریق مرکز مبادله به ایرلاینها داده شد و سایر نیاز را از بازار آزاد خریداری کردهایم.
اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه ورود شرکتهای خارجی برای انجام پروازهای داخلی غیرقانونی و کاپوتاژ است، گفت: از سوی دیگر ایران در شرایط تحریمی قرار دارد و با بروز این اتفاق شرکتهای داخلی متضرر میشوند و از بازار حذف خواهند شد، فردا هم اگر ایرلاین خارجی از بازار کشور برود، بهلحاظ امنیتی و اجتماعی برای کشور معضل خواهد شد، از اینرو طرح این موضوع بهدلیل امنیت ملی، خطرناک است و اگر کسی این موضوع را پیگیری کند کار درستی نخواهد کرد.
نظر شما