دما در اصفهان اوج می‌گیرد / وقوع ۵ فقره حریق در مراتع مناطق غرب استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش‌بینی افزایش دو تا سه درجه‌ای دما و تندبادهای گردوخاک در اصفهان، از وقوع پنج فقره حریق در مراتع مناطق غرب استان خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی استقرار الگوی گرم تابستانی با پیش‌بینی افزایش دو تا سه درجه‌ای دما و تندبادهای گردوخاک، مدیریت بحران استان در جهت رعایت اصول ایمنی و اعمال نظارت و پایش مستمر مراتع و پوشش‌های گیاهی برای پیشگیری از وقوع حریق در مراتع هشدار صادر کرد.

وی افزود: روز شنبه، نهم تیر، در مراتع پشتکوه شهرستان فریدون‌شهر وقوع حریق گزارش و چهار هکتار از مراتع روستای مصیر طعمه حریق شد که پس از دو ساعت تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی، عوامل امدادی شهرستان و همکاری گروه‌های محلی دهیاری و شورا، حریق مهار و کنترل شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون و با احتساب حادثه فوق در مجموع با وقوع پنج فقره حریق در مراتع مناطق غرب استان ۱۷ و ۰.۷ هکتار از مراتع آسیب‌دیده است.

شیشه‌فروش ادامه داد: ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی در مراتع اثربخش باشد.

وی گفت: تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و ۱۵۰۴ است که جهت پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امدادرسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخ‌گو است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در استان اصفهان شش میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت وجود دارد که با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق دو میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد که به‌علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطر پذیر در برابر حریق است و مدیریت بحران استان تاکید دارد که به‌منظور پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که موجب ایجاد حریق می‌شود خودداری شود.

شیشه‌فروش افزود: از جمله اقداماتی که می‌تواند منجر به وقوع حریق شود می‌توان به رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماندهای گیاهی اشاره کرد.

وی ادامه داد: اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرایی شده که از جمله آن‌ها تشکیل کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه‌بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفائیه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزش‌های کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق، هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلند گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب‌وهوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی، ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت است، زیرا وقوع حریق در مراتع موجب حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش فرسایش بادی می‌شود، همچنین موجب ایجاد آلودگی هوا تولید نشدن اکسیژن و بذرهای مرتعی خواهد شد.

شیشه‌فروش اضافه کرد: برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب‌پاش در استان اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز دو پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب‌العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کنند، سال گذشته در اثر وقوع ۴۰ فقره حریق ۱۰۰ هکتار از مراتع استان دچار خسارت شد.

کد خبر 767963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.