مباهله، سندی بر اثبات حقانیت تشیع

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: مباهله را می‌توان نوعی جهاد و جهاد تبیین معنا کرد، چرا که جهادی در راستای دفاع از اسلام بوده اما سلاح آن متفاوت با دیگر جهادها است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از انواع نفرین حق، «مباهله» است، «مباهله» از ریشه «بَهْل» به معنای لعن است، اما راغب اصفهانی معتقد است که «بهل» (بر وزن اهل)، به معنای رها کردن و برداشتن قید و بند از چیزی است و «ابتهال» در دعا به معنای تضرع و واگذاری کار به خدا است؛ همچون سخن خداوند که در آیه مباهله می‌فرماید: «ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِین؛ آن‌گاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغ‌گویان قرار دهیم.» سپس می‌گوید: کسی که ابتهال را به لعن و دوری از خدا تعریف کرده، به این جهت است که رها کردن و واگذار کردن بنده به حال خود این نتایج را به دنبال می‌آورد.

حجت‌الاسلام محمد قیصریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با تاکید بر اینکه ذی‌الحجه ماهی است که سراسر آن از بعد ولایت و امامت قابل توجه است، اظهار کرد: یکی از اتفاقات مهم این ماه مباهله است که در تاریخ نقل شده است.

وی افزود: یکی از رسوم قدیم این بوده که یکدیگر را نفرین می‌کردند و طرفی که نفرین او اثر داشت، بحق بوده است، اما زمانی که پیامبر (ص) و اهل و عیالشان آمدند طرف مقابل انصراف داد که مویدی برای اثبات امامت و ولایت است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با بیان اینکه اثبات ولایت امیرالمومنین (ع) یکی از مهم‌ترین دروس این واقعه است، عنوان کرد: زمانی که به آیات سوره مائده نگاه می‌کنیم، شاهدیم که آیات بعد از مباهله تبیین‌کننده جایگاه ولایت و امامت از سمت پیامبر (ص) است.

حجت‌الاسلام قیصریان یادآور شد: پافشاری در موضع حق و عقب ننشستن از آن از دیگر دروس این اتفاق است که این امر در شرایط فعلی نیز قابل اهمیت است.

وی با اشاره به ارتباط میان روز مباهله و اهمیت جهاد تبیین بیان کرد: مباهله را می‌توان نوعی جهاد و جهاد تبیین معنا کرد، چرا که جهادی در راستای دفاع از اسلام بوده اما سلاح آن متفاوت از دیگر جهادها است.

مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خاطرنشان کرد: امروزه زمانی که جامعه مسلمین در اقلیت قرار می‌گیرد، باید در موضع خود بایستد، چرا که نوعی جهاد و ادامه‌دهنده راه مباهله است.

حجت‌الاسلام قیصریان با اشاره به دیگر دروس واقعه مباهله برای امروز نیز گفت: پیامبر (ص) در این جریان عزیزترین افراد خود را دنبالشان بردند که این امر یک بعد سیاسی نیز دارد، چرا که همین ذریه پیامبر ادامه‌دهنده راه ایشان هستند و از سوی دیگر درسی که برای ما دارد آن است که اطرافیان خود را همراه کنیم.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین اتفاق این ایام انتخابات است؛ زمانی که نگاهی به شبکه‌های مجازی داریم شاهدیم که همه دعوت به مشارکت نکردن می‌کنند، پس مهم است که در این میدان حضور داشته باشیم و دیگران را نیز دعوت کنیم.

کد خبر 767926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.