میدان دید در اصفهان به ۵ کیلومتر کاهش می‌یابد / افزایش ۳ درجه‌ای دما

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: میدان دید افقی در اصفهان به دلیل شدت گرد و خاک تا ۲ تا ۵ متر کاهش خواهد یافت و این روند تا پایان هفته ادامه دارد.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درباره تداوم شرایط وزش باد گرد و خاک افزایش دما و کاهش میدان دید در مناطق شمال، شرق، مرکز و جنوب استان تا پایان هفته جاری، اظهار کرد: کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید ۲ تا ۵ کیلومتر به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی درون و برون استانی در مناطق شمال، شرق اردستان، انارک، کاشان و کویرهای مجاور سمنان و نیز دشت سجزی و کانون‌های نقطه‌ای در شرق اصفهان و تالاب گاوخونی مورد انتظار است.

وی با اشاره به پیش بینی ماندگاری گرد و غبار در مناطق شرقی. شمالی و شهرستان‌های مرکزی استان تا آخر هفته جاری در استان، افزود: استقرار الگوی گرم تابستانی با افزایش دو تا سه درجه دما در طول روز نسبت به نرمال تداوم دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان پیرامون برگزاری جلسه امروز کارگروه اضطرار شرایط آلودگی هوا گفت: با توجه به قرار گرفتن میانگین شاخص آلودگی در وضعیت ناسالم مجدد به ممنوعیت هر اقدامی که منجر به تشدید گرد و خاک و آلاینده‌ها از جمله فعالیت‌های خاکبرداری، آتش زدن بقایای کشاورزی و فضای سبز فعالیت‌های معدنی و حمل و نقل خاک و گچ تاکید شده است.

وی درباره کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت، اظهار کرد: رعایت توصیه‌های بهداشتی و حفاظت فردی در برابر گرد و خاک به ویژه افراد آسیب پذیر و بیماران، استفاده از ماسک استاندارد، ممنوعیت ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضاهای باز در شرایط گرد وخاک رعایت اصول ایمنی تردد در محورهای جاده‌ای با لحاظ کاهش شعاع دید و توجه به توصیه‌های پلیس راه حائز اهمیت است.

شیشه فروش افزود: به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مطابق با شیوه نامه وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ شده است که نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارتهای میدانی در جهت کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی نیز اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: کمیته اضطرار شرایط گرد و غبار به طور مستمر نسبت به رصد و پایش شرایط ایجاد شده با صدور اطلاعیه‌های پایش کانون‌های فرسایش بادی و اعمال محدودیت‌ها اقدام می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست ۱۵ روز ناسالم و بر اساس محاسبه شاخص ازن در ایستگاههای شهرداری ۲۸ روز ناسالم در اصفهان ثبت گردیده است

وی با بیان اینکه مساحت کانون‌های فرسایش بادی در استان در وضعیت بحرانی به میزان یک میلیون و ۵۰۵ هزار هکتار شناسایی شده است، گفت: ۱۵۰ هزار هکتار در اولویت اجرای طرح‌های بیابان زدایی، نهال کاری، اجرای طرح‌های آبخیزداری و سایر روش‌های کنترلی در ۱۴ کانون مطالعه شده در شهرستانهای خور و بیابانک نائین، کاشان، آران و بیدگل، اردستان، اصفهان، برخوار، نطنز، هرند، ورزنه، کوهپایه، گلپایگان، شهرضا، جرقویه و سجزی است.

شیشه فروش افزود: استان اصفهان علاوه بر متأثر بودن از کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده داخلی در شمال و شرق در مناطق هم مرز با استان‌های یزد، قم، خراسان جنوبی و سمنان و نیز در اثر خشکی رودخانه زاینده رود و اراضی رها شده و کشت نشده به دلیل کمبود منابع آب‌های سطحی و زیر زمینی نیز تحت تأثیر کانون‌های داخلی و نقطه‌ای ایجاد شده است به شکلی که با وزش باد با سرعت ۱۰ و ۱۵ متر بر ثانیه هم مواجه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است وزارت نیرو و سازمانهای حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی و هواشناسی نسبت به انجام تکالیف ملی د رتامین حقابه های قانونی و زیست محیطی و کشاورزی در حوضه زاینده رود و سایر مناطق و اجرای برنامه جامع مقابله با گرد و غبار با ایجاد سیستم‌های پیش بینی تأمین اعتبار برای کنترل کانون‌های فرسایش بادی بحرانی. اجرای طرح‌های بیابان زدایی. نهال کاری و آبخیزداری اقدام کنند.

کد خبر 767909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
    0 0
    معلوم نیست پالایشگاه و ذوب آهن و فولاد و........چیکار دارند میکنند و شما به دروغ میگید گرد و خاک من خودم شاهد بودم صبح جمعه سطح شهر بد نبود ولی بالای پالایشگاه نقطه دید به یککیلومتر هم نمیرسید؛خاموش کنید این آلاینده ها را عوض اینترنت والاه این الاینده ها را فیلتر کنید که میدونم عرضه حرف زدنش را هم نداری