برنامه ریزی تحقق اهداف «سند ملی‌ خواندن» در حال انجام است

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: سند ملی خواندن معتبرترین و متقن ترین سند نسبت به اسناد قبلی منتشر شده در حوزه کتاب و کتابخوانی است و در حال برنامه ریزی برای تحقق اهداف این سند هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اردبیل، سید باقر میرعبداللهی در نشست مجازی تبیین «سند ملی خواندن» با کارکنان کتابخانه عمومی اردبیل که در سالن کنفرانس کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد اظهار کرد: سند ملی خواندن، آخرین اقدام رئیس جمهور شهید، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در حوزه کتاب و کتابخوانی است و نهاد کتابخانه های عمومی در حال برنامه ریزی برای اجرا و تحقق اهداف این سند است.

وی افزود: در این سند مفاهیم و تعاریف «خواندن» به صورت کامل تشریح شده و این سند که توسط رئیس جمهور شهید امضا شده، جایگزین سند مطالعه مفید و سند ترویج کتاب و کتابخوانی خواهد شد.

معاون برنامه ریزی، پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه‌های های عمومی کشور این سند را یکی از محکم‌ترین و متقن ترین اسناد منتشر شده در حوزه خواندن دانست و اظهار داشت: در این سند چشم اندازها و اهداف و همچنین وظایف نهادها و دستگاه‌های متولی به دقت مورد توجه قرار گرفته و حساسیت بیشتر در تنظیم ابعاد مختلف، این سند را نسبت به اسناد قبلی از جمله سند نهضت کمیته مطالعه مفید و سند ترویج کتاب و کتابخوانی متمایز می‌سازد.

میرعبداللهی گفت: با توجه به سرعت تحولات فرهنگی و اجتماعی در جهان «ترویج خواندن» گستره‌ای فراتر از مفهوم مطالعه را در بر می‌گیرد و در این سند موادخواندنی از جمله منابع دیجیتال، تصویری، بریل بسیار متنوع و متکثر، مورد توجه قرار گرفته و مسئولیت الزام آور برای دستگاه‌های متولی بویژه دستگاه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه ریزی و پژوهش و فناوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور خاطر نشان کرد: در راستای تحقق اهداف این سند، نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حال برنامه ریزی به منظور رفع خلاء های موجود در حوزه منابع دیجیتال و صوتی و سایر موراد مورد نیاز است.

وی توجه به فرایند نشر را یکی از مهمترین بخش‌های این سند دانست و تصریح کرد: مراحل مختلف تولید، چاپ، انتشار کتاب تا دسترس پذیر نمودن منابع برای قشرهای مختلف، هم افزایی و عمومی سازی و بازطراحی زنجیره خواندن از موضوعات مورد توجه در این سند است.

معاون نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کرد: این سند از زمان تصویب حداکثر ۵ سال اعتبار دارد و دبیرکل نهاد به عنوان رئیس دبیرخانه هماهنگ کننده و پیگیری موارد اجرایی طرح توسط سایر دستگاه‌ها را عهده دار خواهد شد.

پروانه رضاقلیزاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل نیز در این نشست تلاش برای تحقق اهداف و چشم اندازهای سند ملی خواندن را از اولویت‌های کتابخانه های عمومی استان اردبیل عنوان کرد و گفت: تأکید سند ملی خواندن بر عدالت فرهنگی و ایجاد دسترسی به کتاب برای همه اقشار و آحاد جامعه، در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و دولت شهید رئیسی بوده و بر این اصل استوار است که مفهوم «عدالت» دایره گسترده‌ای را شامل می‌شود و نمی‌توان آن را فقط در امور اقتصادی و مادی منحصر کرد.

وی بیان کرد: هرچند کلیه آحاد جامعه مورد توجه کتابخانه‌های عمومی بوده و برآوردن نیازهای اطلاعاتی آن‌ها وظیفه ماست اما نهادینه‌کردن فرهنگ و عادت به مطالعه کتاب در ضمیر کودکان و نوجوانان امر بسیار مهمی است که صفت مذموم «کتاب‌نخوانی» را از ساحت نسل آینده خواهد زدود، بنابراین ضروری است که به دلایل عدیده از جمله زمینه و بستر مناسب گروه سنی یادشده، فرصت و استعداد افزون‌تر آن‌ها و… کودکان و نوجوانان مورد توجه بیشتری باشند، امری که در سند ملی خواندن به درستی مطمح نظر بوده است.

کد خبر 767884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.