مقارنه ماه و سیاره مریخ چه زمانی رخ می‌دهد؟

ماه و سیاره مریخ یازدهم تیر در یک راستا قرار می‌گیرند، این پدیده با چشم غیرمسلح قابل رصد است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ماه و سیاره مریخ دوشنبه -یازدهم تیر- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۵ روزه از زاویه چهار درجه و پنج دقیقه‌ای شمال سیاره مریخ عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان در آسمان سحر قابل مشاهده است، ساعت ۰۱:۳۵، سه ساعت و ۲۱ دقیقه قبل از طلوع خورشید، ۳۲ درجه بالاتر از افق شرقی قرار می‌گیرد و حدود ساعت ۰۴:۱۶ غیرقابل رصد می‏‌شود.

ماه در قدر منفی ۱۰.۹ و سیاره مریخ در قدر ۱.۰ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

نزدیک شدن ماه و سیاره مریخ به یکدیگر

ماه و سیاره مریخ دوشنبه -یازدهم تیر- به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند، به طوری که ماه ۲۵ روزه از زاویه سه درجه و ۴۹ دقیقه‌ای سیاره مریخ عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان از ساعت ۰۱:۳۵، سه ساعت و ۲۱ دقیقه قبل از طلوع خورشید- تا حدود ساعت ۰۴:۱۶ قابل رصد است.

ماه در قدر منفی ۱۱.۰ و سیاره مریخ در قدر ۱.۰ هر دو در صورت فلکی برج حمل قرار دارند، این دو جرم آسمانی به قدری از یکدیگر جدا خواهند بود که در میدان دید تلسکوپ قرار نمی‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی قابل مشاهده خواهند بود.

اوج روشنایی دنباله‌دار 13P/Olbers

دنباله‌دار 13P/Olbers دوشنبه -یازدهم تیر- به درخشان‌ترین وضعیت خود می‌رسد و در آن زمان در فاصله ۱.۱۸ واحد نجومی از خورشید و در فاصله ۱.۹۳ واحد نجومی از زمین قرار خواهد گرفت؛ این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نیست، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و هنگام غروب بیش از ۱۷ درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

دنباله‌دارها ذاتاً اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد، این گردوغبار به طور مداوم از هسته دنباله دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود زیرا توسط اشعه خورشید گرم می‌شود، پس در حالی که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شوند میزان روشنایی آنها مشخص نیست.

رصد خوشه ستاره‌ای IC

۴۷۵۶ خوشه ستاره‌ای باز IC 4756 طی هفته‌های آینده به خوبی در آسمان عصر قرار خواهد گرفت، دوشنبه -یازدهم تیر- حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد؛ این خوشه ستاره‌ای از اصفهان تمام شب قابل مشاهده است، به طوری که حوالی ساعت ۲۰:۲۴ حدود ۳۲ درجه بالاتر از افق شرقی شما قابل مشاهده است، سپس ساعت ۰۰:۰۴ حدود ۶۲ درجه بالاتر از افق جنوبی شما به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید و حدود ساعت ۰۳:۴۷ حدود ۳۱ درجه بالاتر از افق غربی شما از دسترس خارج می‌‏شود.

خوشه ستاره‌ای IC 4756 در زاویه پنج درجه و ۲۷ دقیقه شمالی از بیشتر نقاط جهان قابل مشاهده است، به طوری که می‌توان آن را در عرض‌های جغرافیایی بین ۷۵ درجه شمالی و ۶۴ درجه جنوبی مشاهده کرد، این خوشه ستاره‌ای در قدر ۴.۶ بسیار کم نور است و با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما می‌توان آن را با استفاده از دوربین دوچشمی یا تلسکوپ رصد کرد.

کد خبر 767866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.