VAR به لیگ بیست‌وچهارم می‌رسد؟!

کارشناسان داوری کشورمان معتقدند اگرچه استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی در فصل آینده نیازمند زیرساخت و داوران آموزش‌دیده است، اما سازمان لیگ در بازه زمانی باقی‌مانده تا آغاز فصل جدید می‌تواند بعضی از این مشکلات را برطرف کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از پایان لیگ بیست‌وسوم فوتبال کشورمان برخی ارکان فدراسیون خبر از استفاده از VAR در تمام جدال‌های فصل آینده دادند. رخدادی که تا حدودی برای اهالی فوتبال غیرقابل باور است، چراکه استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی نیازمند زیرساخت و داوران آموزش‌دیده است.

این در حالی است که تعداد داوران آموزش‌دیده و مسلط VAR در فوتبال کشورمان انگشت‌شمار است و از سوی دیگر بیشتر استادیوم‌های کشورمان از نظر زیر ساخت شرایط نه‌چندان مطلوبی دارند.

در هر صورت استفاده از سیستم کمک‌داور ویدئویی از جمله مواردی به‌شمار می‌رود که برای فوتبال ایران بسیار حائز اهمیت است؛ به ویژه که در لیگ بیست‌وسوم نبود این مهم سرنوشت جام قهرمانی را تغییر داد.

حالا پس از کش‌وقوس‌های فراوان اخبار متعددی از گوشه و کنار به گوش می‌رسد که فدراسیون فوتبال قصد دارد تا زمان مجهز شدن استادیوم‌های لیگ برتر مسابقات فصل آینده را برگزار نکند؛ رخدادی که می‌تواند تقویم ورزشی یک فصل را تحت تأثیر قرار دهد.

اهالی فوتبال واقعیت را نمی‌دانند

حسین عسگری، کارشناس داوری کشورمان درباره استفاده از VAR در فصل آینده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: هیچ‌کدام از مسئولان فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌های خود با قاطعیت از استفاده VAR در فصل آینده صحبت نمی‌کنند، در واقع انواع و اقسام جملات را به کار می‌برند و واقعیت را برای اهالی فوتبال بازگو نمی‌کنند.

وی می‌افزاید: وقتی می‌گویند استادیوم‌های ایران استاندار نیست یعنی نمی‌شود از سیستم کمک‌داور ویدئویی استفاده کرد، چراکه VAR نیازمند پیش‌نیازهایی همچون استادیوم استاندارد، جایگاه درست و اتاق ویژه است.

VAR به لیگ بیست‌وچهارم می‌رسد؟!

آموزش داوران حداقل به سه ماه زمان نیاز دارد

کارشناس داوری کشورمان با اشاره به کمبود نیروی انسانی تصریح می‌کند: نکته دیگر که بسیار اهمیت دارد این است که آموزش داوران زمان‌بر است. هر هفته هشت بازی برگزار می‌شود و با توجه به این تعداد مسابقه هر هفته نیازمند ۴۰ یا ۵۰ داور و کمک‌داور آموزش‌دیده و مورد تأیید فیفا هستیم.

وی ادامه می‌دهد: تا این لحظه هیچ‌کدام از این موارد انجام نشده است، ضمن اینکه هر داور برای آموزش دیدن از مجموع شش کلاس باید حداقل سه دوره را پشت سر بگذارد؛ این در حالی است که اختلاف زمانی برگزاری هر دوره ۲۰ یا ۳۰ روز است و در واقع نزدیک به دو یا سه ماه باید برای آموزش داوران وقت گذاشته شود.

تأخیر در آغاز لیگ برتر؟ قطعی نیست

عسگری درباره تأخیر در شروع لیگ بیست‌وچهارم به دلیل استاندارد نبودن برخی از استادیوم‌ها اضافه می‌کند: هر سال پیش از آغاز فصل تمام مدیران فوتبال اعلام می‌کنند باشگاه‌های بدهکار اجازه حضور در لیگ برتر را ندارند، اما این قانون اجرا نمی‌شود، بنابراین موضوعی که مطرح شده است و اعلام کرده‌اند تا زمان تجهیز شدن استادیوم‌ها مسابقات لیگ برتر آغاز نمی‌شود قطعیت ندارد.

وی پیرامون مهیا نبودن شرایط برای استفاده از کمک‌داور ویدئویی خاطر نشان می‌کند: ارکان فدراسیون واقعیت را نمی‌گوید و هر کدام بهانه‌ای می‌آورند. برای استفاده از VAR باید استادیوم‌ها مجهز باشد این در شرایطی است که تنها سه یا چهار استادیوم لیگ برتر وضعیت ایده‌آلی دارند چگونه می‌توان در استادیوم شهرهایی همچون انزلی، آبادان و خرم‌آباد از سیستم کمک‌داور ویدئویی استفاده کرد؟ تاکید می‌کنم صحبت‌های مسئولان فدراسیون یکسان نیست.

VAR به لیگ بیست‌وچهارم می‌رسد؟!

متولی فوتبال ایران فدراسیون است

کارشناس داوری کشورمان در تشریح معایب تأخیر در استفاده از کمک‌داور ویدئویی عنوان می‌کند: تأخیر در استفاده از VAR برای تمام اهالی فوتبال ضررهایی را به دنبال دارد برای مثال در مرحله بعد مسابقات مقدماتی جام‌جهانی باید از سیستم کمک‌داور ویدئویی استفاده شود؛ با وجود اینکه ورزشگاه آزادی VAR دارد، اما بحث ورزشگاه‌های دیگر نیز مطرح است.

وی تاکید می‌کند: متولی فوتبال ایران فدراسیون است و این سازمان باید تجهیزات لازم را در اختیار استادیوم‌ها برای استفاده از کمک‌داور ویدئویی قرار دهد. فدراسیون فوتبال چند فصل است که می‌گوید برای فصل آینده از VAR استفاده خواهد کرد، اما چنین اتفاقی رقم نمی‌خورد.

عسگری در خصوص استفاده از VAR برای تیم‌هایی که به لیگ آزادگان سقوط می‌کنند بیان می‌کند: در لیگ آزادگان نیز باید از VAR استفاده شود بعضی باشگاه‌های لیگ برتری زمین چمن استاندارد ندارند؛ چطور از لیگ آزادگان توقع تجهیزات لازم را داشته باشیم؟ استفاده از چمن مصنوعی در صورتی که استانداردهای فیفا را داشته باشد منع قانونی ندارد این مشکلات در فوتبال وجود دارد و صحبت‌های ضد و نقیض فدراسیون نیز وضعیت را پیچیده‌تر کرده است.

داور داریم، اما زیرساخت نه!

حیدر سلیمانی، کارشناس داوری کشورمان درباره کمبود امکانات برای استفاده از VAR در لیگ بیست‌وچهارم به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در زمینه منابع انسانی با وجود اینکه تعداد داوران آموزش‌دیده کمی در اختیار داریم، اما فدراسیون فوتبال می‌تواند تا شهریور زمینه لازم برای آموزش داوران را فراهم کند؛ بنابراین از لحاظ منابع انسانی چندان با مشکل جدی مواجه نخواهیم شد هرچند امکان دارد لایسنس آن‌ها دیرتر صادر شود، اما امکان آموزش وجود دارد.

وی می‌افزاید: نکته حائز اهمیت تعداد اندک دستگاه‌های VAR است با توجه به اینکه ۱۶ تیم در لیگ برتر حضور دارند باید هشت استادیوم مجهز به سیستم کمک‌داور ویدئویی شوند تا این لحظه آمار دقیقی از دستگاه‌های VAR که قرار است برای فصل آینده استفاده شود در دسترس نیست و تنها گفته‌اند کمک‌داور ویدئویی را خواهیم آورد که این وعده در سال‌های گذشته نیز داده شده است.

VAR به لیگ بیست‌وچهارم می‌رسد؟!

VAR باید برای همه تیم‌ها باشد

سلیمانی پیرامون نقش باشگاه‌ها و وزارت ورزش و جوانان در تجهیز کردن استادیوم‌ها خاطرنشان می‌کند: از نظر من ابتدا باید هشت استادیوم را به دستگاه VAR مجهز کنیم و به دلیل اینکه بیشتر ورزشگاه‌های ما دولتی هستند وزارت ورزش باید زیرساخت‌های لازم را در این استادیوم‌ها فراهم کند تا بتوانیم یک فصل فوتبالی را با VAR آغاز کنیم.

وی ادامه می‌دهد: اگر این چنین نباشد در مرحله اول زمینه برای اعتراض تیم‌ها فراهم می‌شود و در مرحله دوم پراکندگی تصمیم را برای داوران به وجود می‌آید، چراکه یک داور نمی‌تواند در یک بازی با VAR کار کند و در یک بازی بدون این سیستم قضاوت داشته باشد؛ بنابراین توصیه می‌کنم فدراسیون فوتبال هشت استادیوم را به دستگاه VAR مجهز کند تا تمام داوران بتوانند قضاوت آسانی داشته باشند.

چرا باشگاه اقدام نمی‌کند؟ استادیوم‌ها دولتی است

کارشناس داوری کشورمان در تشریح جابه‌جایی دستگاه‌های VAR اضافه می‌کند: اختصاصی نبودن استادیوم‌ها یکی از مشکلات اصلی ورزش ما به شمار می‌رود در کشورهای پیشرفته همچون انگلیس، ایتالیا و آلمان تمام استادیوم‌ها به باشگاه تعلق دارد و هرگونه تجهیزاتی که لازم باشد در آن مورد استفاده قرار بگیرد، توسط باشگاه تأمین می‌شود.

وی تاکید می‌کند: جابه‌جایی دستگاه VAR آسیب و چالش‌های ویژه خود را به همراه دارد، در حال حاضر اگر باشگاهی نمی‌پذیرد سیستم کمک‌داور ویدئویی را خریداری کند به این دلیل است استادیوم اختصاصی ندارد.

سلیمانی اضافه کرد: وزارت ورزش نیز اگر بخواهد استادیوم‌ها را مجهز به VAR کند ، در صورتی که یک تیم به لیگ آزادگان صعود کرد باید تمام تجهیزات را به استادیومی ببرد که قرار است در لیگ‌برتر از آن استفاده کند. ضمن اینکه اگر تیمی به لیگ برتر صعود کرد استادیوم آن باید استانداردهای لازم را داشته باشد، بنابراین استفاده از VAR در فصل آینده امکان‌پذیر است، اما نمی‌توان در همان ابتدای لیگ از این سیستم کمک گرفت.

VAR به لیگ بیست‌وچهارم می‌رسد؟!

گزارش از: شادی بخشی

کد خبر 767775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.