ارائه مدرک تحصیلی به افراد دارای سواد قرآنی/ تنها ۲ درصد بی‌سواد داریم

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: سازمان نهضت سوادآموزی می‌کوشد با اجرای طرح سواد قرآنی،افرادی که سواد قرآنی دارند، شناسایی شوند و بر مبنای توانمندی‌هایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت کنند تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، علیرضا عبدی با حضور در شبکه آموزش درباره تحول در نهضت سوادآموزی پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از معجزات اندیشه‌ای حضرت امام خمینی (ره) توجه به نهضت سوادآموزی است، آمار بی‌سوادی در سال ۱۳۵۵ در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، ۴۷ درصد بوده، درحالی‌که میانگین بین‌المللی ۶۸ درصد بوده است که به مدد برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی در حال حاضر ۵۰ درصد رشد حاصل شده و شتابی که کشور در زمینه سوادآموزی داشته است، در این چند سال ۲.۵ برابر میانگین بین‌المللی بوده است و حدود ۲ درصد بی‌سواد در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال کشور وجود دارد.

وی افزود: آموزش در بازه سنی دانش‌آموزان با افراد بزرگسال متفاوت است از آن جهت که در سیستم آموزش بزرگسالان، آسیب‌های اجتماعی پررنگ‌تر جلوه می‌کند و فعالان این عرصه ضمن ارائه آموزش و تدریس موفق، باید یک مددکار اجتماعی نیز باشند تا سخت‌ترین قسمت آموزش بزرگسال یعنی جذب و تثبیت سواد میسر شود، وجود بی‌سوادی در جامعه، دلایل مختلف دارد و برخلاف نظر برخی کارشناسان، تنها دلیل اقتصادی نیست، در کنار آن، دلایل فرهنگی و اجتماعی هم باید مدنظر قرار گیرد در برخی مناطق، آگاهی لازم در مورد ضرورت آموزش و حیاتی بودن آن وجود نداشته است و زنان حتی اجازه حضور در کلاس را نداشته‌اند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی پیرامون طرح‌ها و برنامه‌های این سازمان، با در نظر گرفتن پراکندگی و گستره مناطق و فرهنگ‌های مختلف گفت: تاکنون و در طول سال‌های متمادی بنا به شرایط، ۴۵ مدل مختلف آموزش در این حوزه انجام شده است، از بسیج سوادآموزی تا خانواده‌محور و محله‌محور که هر کدام اقتضای اجرایی خاص خودش را داشته است.

عبدی با اشاره به پیام حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط با اینکه، سوادآموزی باید مسئله عمومی و ملی مردم باشد، گفت: اکنون سازمان نهضت سوادآموزی ضروری می‌داند، بنای فعالیت را بر پایه استفاده از ظرفیت مدارس قرار دهد و طرح مدرسه‌محور گسترش یابد، دلیل اول اینکه به برکت جمهوری اسلامی در همه جای کشور مدرسه وجود دارد، مدرسه کانون تربیت است و رسالت آموزش را به دوش می‌کشد و دلیل بعدی اینکه در مدارس هم می‌توان از حضور معلمان و هم از وجود دانش‌آموزان و اولیا در فرایند آموزش استفاده کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح سواد قرآنی گفت: اجرای طرح سواد قرآنی با هدف تنوع‌بخشی به روش‌های سوادآموزی از مسیر قرآن‌آموزی و توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه و جلب مشارکت و هم‌افزایی فعالان و خیران قرآنی و استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد در کاهش بی‌سوادان کشور است.

معاون وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: یکی از مسائلی که ریشه در فرهنگ ما دارد و مورد غفلت واقع شده، موضوع سواد قرآنی است، سوادی که با آموزش قرآن انتقال پیدا می‌کرد و گوشه‌ای از این فرهنگ، یادگیری مهارت خواندن و نوشتن بود، افراد بسیاری را در سنین مختلف داریم که تاکنون شرایط استفاده از فضای مدرسه برایشان مقدور نشده است، اما از مسیر قرآن، خواندن و نوشتن را آموخته‌اند؛ تعدادی از این افراد موفق به دریافت مدرک تحصیلی نشده‌اند و به همین دلیل سال‌ها مسیر رشد آنها مسدود مانده است، با اجرای این طرح سازمان نهضت سوادآموزی می‌کوشد تا افرادی که سواد قرآنی دارند شناسایی شوند و بر مبنای توانمندی‌هایی که دارند مدرک تحصیلی دریافت کرده تا بتوانند در مقاطع بالاتر تحصیل کنند.

عبدی اظهار کرد: مورد دیگر، اجرای سواد قرآنی برای افرادی است که بنا به هر دلیلی تمایل دارند از طریقی غیر از مسیرهای رسمی موجود، آموزش ببینند، نیاز به اجرای این طرح از مراجعه افرادی شکل‌گرفته است که متقاضی یادگیری سواد هستند اما نمی‌خواهند به‌صورت کلاسی درس بخوانند؛ زیرا فقط تمایل دارند، قرآن و دعا خواندن را یاد بگیرند، بنابراین سواد قرآنی یک ظرفیت است که برای این افراد فراهم می‌آید و افراد داوطلب می‌تواند از این مسیر باسواد شود و مدرک تحصیلی دریافت کنند، علاوه بر این با ارائه مدرک تحصیلی مسیر پیشرفت در حوزه دانش برای این افراد هموار می‌شود و می‌توانند پایه‌های مختلف را ادامه دهند.

وی پیرامون شرایط تحصیل در دوره‌های مختلف سوادآموزی گفت: تا مقطع ششم ابتدایی مدرک ارائه می‌شود و روند کلی به این صورت است که افرادی که وارد چرخه سوادآموزی می‌شود، می‌توانند سواد پایه را انتخاب کنند که مدرک تحصیلی ارائه نمی‌شود و افراد فقط می‌توانند گواهی باسوادی دریافت کنند که این طرح سواد آسان نام دارد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی اضافه کرد: دوره بعد، دوره سوادآموزی ۴۵۰ ساعت معادل چهار تا شش ماه است و فردی که بتواند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارد مدرکی معادل دوره سوم ابتدایی را دریافت خواهد کرد. یک دوره هم به نام دوره انتقال وجود دارد که نزدیک به ۶۰۰- ۸۰۰ ساعت است که ۲۰۰ ساعت آن آموزش مجازی است و ۶۰۰ ساعت حضوری و مدرک آن معادل ششم ابتدایی است، میزان دقیق ساعات دوره انتقال، بستگی به دوزبانه بودن سوادآموزان دارد که باید ۱۰۰ ساعت بیشتر آموزش داده شود.

عبدی راه‌اندازی طرح فناوری آموزش تحکیم سواد به‌صورت بازی و دریافت جایزه خبر داد و گفت: بزرگ‌ترین عارضه برای بی‌سوادان رجعت به بی‌سوادی است پژوهش‌ها نشان می‌دهد؛ افرادی که از آموختن فاصله می‌گیرند بعد از ۸۰ روز ۷۰ درصد آموخته‌هایشان فراموش می‌گردد، بر این اساس قرار است؛ طرح فناوری آموزش تحکیم به صورت بازی برای افرادی که به بی‌سوادی رجعت دارند، راه‌اندازی شود؛ این طرح مخصوص کسانی است که دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند، اما به علت رها کردن و نداشتن استمرار در خواندن و نوشتن، آموخته‌های خود را فراموش کرده‌اند.

کد خبر 767774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.