نمره قابل قبول صداوسیما در تبلیغات دور اول انتخابات/ نامزدها این‌بار شفاف‌تر صحبت کنند

در طول این مدت و برای دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از ۱۰ هزار دقیقه ویژه‌برنامه انتخاباتی در کمتر از یک ماه بر آنتن شبکه‌های سیما رفت و در این راستا نقش‌آفرینی قابل قبولی در معرفی نامزدها داشت، اما لازم است برای دور دوم انتخابات نیز این عملکرد بهتر باشد تا مردم بتوانند انتخاب اصلح داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دور اول انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری به دلیل حادثه تلخ سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور، زودتر از موعود خود برگزار شد و با اعلام نتایج، مشخص شد که هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند اکثریت آرا را از آن خود کنند و بر این اساس طبق اعلام ستاد انتخابات کشور، این انتخابات به دور دوم رسید؛ در این مدت صداوسیما به‌عنوان سازمان رسمی، رسانه‌ای و اطلاعاتی کشور برنامه‌هایی را تنظیم و اجرا کرد تا مردم بتوانند با کمک این برنامه‌ها نامزد اصلح خود را انتخاب کنند.

در طول این مدت بیش از ۱۰ هزار دقیقه ویژه برنامه انتخاباتی در کمتر از یک ماه بر آنتن شبکه‌های سیما رفت؛ از میزگردهای تخصصی که برای نخستین بار برگزار شد تا مستندها و مناظره‌ها که در سال‌های قبل نیز شاهد برگزاری آن‌ها بودیم و در این راستا باید گفت که برقراری عدالت رسانه‌ای و تلاش برای افزایش مشارکت و انتخاب آگاهانه از مهم‌ترین اهداف رسانه ملی در ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی بود و بر این اساس رسانه ملی تمام امکانات و ظرفیت‌ها را در اختیار کاندیداها قرار داد.

عملکرد صداوسیما در این دوره حائز اهمیت و نقش‌آفرین است و بر این اساس لازم است که برای دور دوم انتخابات نیز بهتر از قبل باشد تا مردم بتوانند انتخاب اصلح داشته باشند؛ از این رو به گفت‌وگو با کارشناسان حوزه سیاست و رسانه پرداختیم.

حسین مطیع، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: صداوسیما در دور اول بر دو محور جذب مشارکت حداکثری و معرفی نامزدها خوب کار کرد تا مردم بتوانند تشخیص درستی داشته باشند و نامزد اصلح خود را انتخاب کنند.

نظرسنجی‌های صداوسیما برای دور دوم انتخابات از بسترهای رسمی منتشر شود

وی با بیان اینکه حدس می‌زنم پربیننده‌ترین برنامه انتخابات مناظره‌ها باشد، ادامه می‌دهد: بهتر است برای دور دوم زمان و تعداد مناظره‌ها کوتاه‌تر باشد، چراکه شاهد بودیم پنج مناظره سه تا چهار ساعته زیاد است و خود کاندیداها نیز حرفی برای گفتن نداشتند و حرف‌هایشان را تکرار می‌کردند؛ همچنین برنامه‌ای که با کارشناسان داشتند و هر نامزدی دو کارشناس خود را می‌آورد و سه نفر در مقابل سه نفر می‌نشستند و پرسش و پاسخ انجام می‌دادند، فرایند خوبی بود؛ اما از طرفی به‌نظرم صحبت مستقیم جلوی دوربین خیلی جذاب نیست و زندگی‌نامه نامزدها و فیلم تبلیغاتی آن‌ها که به زندگی آن‌ها می‌پردازد گاهی خوب و گاهی ضعیف بود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح می‌کند: صداوسیما بخش‌های خبری را خوب پوشش داد و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی نیز خوب بوده و لازم است؛ همچنین بخش کلیپ‌های کوتاه و مهم که در حد یک، دو تا پنج دقیقه باشد می‌تواند برای مشارکت و انتخاب اصلح به مردم کمک کند؛ از طرفی صداوسیما همیشه از کل کشور نظرسنجی و آن را منتشر می‌کند، اما شاهد بودیم که یک عده انسان متخلف به اسم صداوسیما نظرسنجی‌های دروغ، تقلبی و جهت‌داری را منتشر می‌کنند و زیر آن نوشته‌اند نتایج نظرسنجی صداوسیما یا نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات و پژوهش‌های صداوسیما و با این عبارت‌ها به مردم دروغ‌هایی را قالب کردند، به‌طوری که وقتی یک پیامی را در شبکه‌های اجتماعی می‌دیدیم نمی‌دانستیم این واقعاً نظر صداوسیما است یا تقلبی و برای ما مخاطبان عادی مشخص نبود، از این‌رو بهتر است برای این مسئله فکری کنند یا وبگاه اختصاصی مرکز خود را ایجاد کنند تا اگر در شبکه‌های اجتماعی نظرسنجی دروغی را دیدیم متوجه شویم دروغ است و کار افراد سودجو نیز نخواهد گرفت.

نمره قابل قبول صداوسیما در تبلیغات دور اول انتخابات/ نامزدها این‌بار شفاف‌تر صحبت کنند

عدالت اجتماعی راه‌حل بسیاری از مشکلات جامعه است

مطیع با اشاره به اینکه صداوسیما در مجموع برنامه‌های خوبی داشت، می‌افزاید: در اصل مناظره بعضی‌ها مناقشه می‌کنند و می‌گویند اصل مناظره کار خوبی نیست چراکه یک نفر ممکن است در مناظره قوی باشد، اما در مدیریت قوی نباشد و مردم به آن رأی می‌دهند و سپس متوجه مسئله می‌شوند؛ در همین راستا باید فکری شود که آیا این حرف درست است یا نه، آیا مناظره‌ها روشنگر است یا نه و آیا می‌توانند به مردم برنامه و کارنامه‌هایشان را نشان دهد؟

وی اظهار می‌کند: اگر «عدالت اجتماعی» در کشور محقق شود علت‌العلل بسیاری از بیماری‌ها، دردها و مشکلات مردم درمان می‌شود و خود به خود بسیاری از مسائل حل می‌شود و لازم نیست اینقدر برنامه‌های تشریفاتی و حاشیه‌ای بگذاریم؛ از این‌رو ما باید روی اصل عدالت و اینکه ساختارهای کشورمان عدالت‌محور باشد فکر جدی کنیم، چراکه مردم از فقر ناراحت هستند اما بیشتر از فقر از تبعیض ناراحتند، مردم از گرفتاری‌هایشان ناراحت هستند اما وقتی می‌بینند یک کاری در اداره‌ای حل نمی‌شود و فردی دیگر می‌زند در صف و کار خود را زود انجام می‌دهد و می‌رود ناراحت می‌شوند. اگر مشکل عدالت اجتماعی را حل کنیم ده‌ها مشکل در ادامه حل می‌شود و مشارکت نیز بهتر خواهد شد، چراکه مردم با هر شکل و تیپ و قیافه‌ای عدالت را دوست دارند و رأی می‌دهند و به نظام خود اعتماد می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه می‌دهد: اگر دیدگاه‌های کشورهای مخالف و معاند را برای مردم پخش کنند تا مردم ببینند آن‌ها چه می‌گویند، چه تحلیل‌هایی و چه نقشه‌هایی دارند، روند خوبی خواهد داشت، چراکه دست آن‌ها برای مردم رو می‌شود.

نمره قابل قبول صداوسیما در تبلیغات دور اول انتخابات/ نامزدها این‌بار شفاف‌تر صحبت کنند

نمره قابل قبول صداوسیما در تبلیغات دور اول انتخابات

داوود نعمتی انارکی، کارشناس رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما نیز به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: با توجه به اینکه در این دوره از انتخابات (انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری) ۵۰ روز بیشتر زمان نبود و رسانه هم فرصت زمان زیادی نداشت، اما با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب توانستند برنامه‌های متنوعی را در موضوع انتخابات تهیه و پخش کنند؛ از میزگردهای مختلفی که با نامزدها گذاشته شد تا پنج مناظره و مستندهایی که از نامزدها دریافت و پخش شد و برنامه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی، به‌نظرم در این فرصت کم صداوسیما نمره خیلی خوبی را بابت عملکرد خود دریافت می‌کند، چراکه در معرفی نامزدها، سیاست‌ها و برنامه‌هایی که هر کدام از نامزدها پیش‌بینی کرده بودند تأثیرگذار بود و نقش خوبی را ایفا کرد.

وی با بیان اینکه میزگرد یکی از برنامه‌هایی بود که در این دوره از انتخابات اضافه شد، ادامه می‌دهد: برای هر نامزد پیش‌بینی شد تا در حوزه سیاست، اقتصاد و فرهنگ با کارشناسان خود بیایند تا پاسخ کارشناسان را نسبت به برنامه‌ها و سیاست‌های خود بدهند. این برنامه فرایند جدیدی بود که در سال‌های پیش وجود نداشت و در واقع به‌نوعی تکمیل‌کننده پازل برنامه انتخاباتی صداوسیما بود و چرخه اطلاعاتی مخاطب را نسبت به برنامه‌های نامزد انتخاباتی و سیاست‌های وی تا حدودی زیاد کامل می‌کرد.

کارشناس رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما تصریح می‌کند: سال ۱۴۰۰ صداوسیما برنامه‌هایی را برای نامزدهای انتخابات پیش‌بینی کرد که روال آن همچون سال ۱۳۹۶ بود، اما سال جاری زمان و تنوع برنامه‌ها با وجود اینکه سازمان فرصت کمی برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی داشت، بیشتر بود.

نمره قابل قبول صداوسیما در تبلیغات دور اول انتخابات/ نامزدها این‌بار شفاف‌تر صحبت کنند

برای دور دوم انتخابات حداقل ۲ مناظره لازم است

وی می‌افزاید: ستاد انتخابات سازمان باید به‌نحوی تصمیم‌گیری کند که حداقل دو مناظره داشته باشیم، چراکه اکنون دو نامزد داریم و زمان و فرصت برای هر کدام از نامزدها بیشتر است و در نتیجه می‌توانند برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را سریع‌تر و شفاف‌تر نسبت به موضوعات مختلف بیان و در انتخاب مردم نقش ایفا کنند.

انارکی می‌گوید: زمان زیادی تا انتخابات مرحله دوم نداریم، از این‌رو رسانه باید با توجه به تجربیاتی که در دوره‌های قبل نسبت به برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها داشته است استفاده کند؛ صداوسیما نیز باید هم مناظره و هم میزگرد را با سبک و سیاق جدیدتر برگزار کند و از کارشناسان هر دو ستاد انتخاباتی دعوت شود تا بیایند و برنامه‌های خود را در مقایسه با دور اول نامزدها برای مخاطبان بیان کنند.

به گزارش ایمنا، در دور اول انتخابات تنوع برنامه‌های صداوسیما نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافت و این نقش‌آفرینی در انتخاب مردم حائز اهمیت است؛ وجود میزگردها، مناظره‌ها و برنامه‌های رادیویی در کنار تلویزیون توانست مردم را نسبت به شناخت و برنامه‌های نامزدها آگاه و آن‌ها را برای انتخاب فرد اصلح راهنمایی کند و این روزها در واپسین روزهای دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نیز شاهدیم که با وجود زمان کم برنامه‌های خوبی پیش‌بینی شده است و از سویی با برگزاری نخستین مناظره شاهد ایجاد تغییراتی مثبت در روند برگزاری این برنامه بودیم.

کد خبر 767761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.