دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه یک جهش بزرگ قرار دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه یک جهش بزرگ قرار گرفته است و همکاران ما در سازمان کارهای بخش های دیگر را هم انجام می‌دهند که ارتقای کار را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدمهدی اسماعیلی امروز _یکشنبه دهم تیر_ در آئین گرامیداشت روز دیپلماسی فرهنگی و تعامل با جهان در ارتباط برخط با رایزنان فرهنگی کشورمان در کشورهای خارجی اظهار کرد: سال اولی است که دهم تیر به‌عنوان روز دیپلماسی فرهنگی نام‌گذاری شده و در سالروز تأسیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است و این تبریک مضاعف به همکاران ما در سازمان دارد که مجاهدان فرهنگی ما هستند.

وی افزود: وقتی به روند شکل‌گیری سازمان نگاه می‌کنیم عنایت رهبر معظم انقلاب را داریم که جلسات متعددی برای حوزه دیپلماسی فرهنگی برگزار شد و در نهایت این سازمان شکل گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جزو نادر مجموعه‌های دولتی که اساسنامه آن به تنفیذ و امضای رهبر انقلاب رسیده و فرآیند تعیین رئیس سازمان اذن و حساسیت رهبری را می‌طلبد و اگر رهبری اجازه و تنفیذ دادند، وزیر فرهنگ حکم رئیس سازمان را صادر می‌کند.

اسماعیلی ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای مأموریت خطیر در حوزه فرهنگی تشکیل شده است. اینکه آیا تمام اهداف در تأسیس سازمان محقق شده یا خیر و دولت‌ها اهتمام لازم را نشان داده‌اند یا نداده‌اند، بحث جدایی است.

وی گفت: وقتی کار را در دوره جدید در سازمان آغاز کردیم، گزارشی که به من ارائه کردند این بود که در سال ۹۲ هزینه‌های ما در خارج از کشور به دلار و در داخل به ریال است و اعلام شد که توان اداره رایزنی‌ها را نداریم، اما سال جاری با نگاه خاص دولت شهید رئیسی و با پیش‌بینی‌های صورت گرفته بودجه سازمان به بیش از دو هزار میلیارد تومان رسیده است تا آماده یک جهش بزرگ در سازمان فرهنگ و ارتباطات باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این توفیق را داشتم از ایمانی‌پور برای جلسه هیئت دولت دعوت کردم و همایش رایزنان فرهنگی را برگزار کردیم؛ بنای ما حل مسائل مختلفی بودیم که در سازمان با آن‌ها مواجه بودیم و بخش مهمی از آن‌ها اتفاق افتاد و یک روز را به نام روز دیپلماسی فرهنگی نام‌گذاری و این روز که بیست‌وسوم تیر بود را جایگزین کردیم.

اسماعیلی گفت: سازمان فرهنگ که به تعبیر رهبر انقلاب در همه حوزه‌ها کارآمد و جامع‌الاطراف بود و دیپلماسی را از سیطره تنها چند کشور خارج کرد؛ ما باب مذاکره را نبستیم و با همه دنیا ارتباط گرفتیم و در شانگهای و بریکس سازمان بحث تبادلات فرهنگی را پیگیری می‌کند.

وی عنوان کرد: سال جاری چند جشنواره فرهنگی و هنری را پیش‌بینی کرده بودیم تا در کشورهای حوزه شانگهای و بریکس برگزار کنیم؛ اگر بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی مثلاً در چرخه نمایش فیلم در چین که ۸۳ هزار سینما دارد، حضور داشته باشیم، تبادلات فرهنگی و حوزه تعاملات سازمان فرهنگ گسترش پیدا می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ریل‌گذاری خوبی که صورت گرفته است باید ارتقا پیدا کند؛ امروز فضای دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی در آستانه یک جهش بزرگ قرار گرفته است و همکاران ما در سازمان کارهای بخش‌های دیگر را هم انجام می‌دهند و این، ارتقای کار را به دنبال داشته است؛ دولت شهید رئیسی کارآمدی در تمام حوزه‌ها را به نمایش گذاشت و پیشرفت و ارتقای و توسعه مادی و معنوی در این دوره اتفاق افتاده است، همچنین بسترهای لازم برای سعادت اخروی جامعه ایجاد شده است.

اسماعیلی اظهار داشت: تلاش برای سعادت مردمان در دنیا و آخرت و بستر اصلی آن باید در حوزه فرهنگ شکل گیرد که از حوزه‌های افتخارآمیز دولت شهید رئیسی است.

وی گفت: پس از ٩ سال مجوز فرهنگی خود را با تاجیکستان گرفتیم؛ آن‌ها هم اهل فرهنگ هستند، اما نزدیک به ۱۰ سال رابطه‌ای نداشتیم؛ به تمام کشورهای منطقه از جمله تاجیکستان، ترکمنستان، عراق، ترکیه و روسیه رفتیم، هفته‌های فرهنگی را برگزار کردیم و در این سه سال فضای فرهنگی به بالاترین سطح رسیده بود و دولت به این مسئله اهتمام جدی داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهید امیرعبداللهیان بسیاری از گره‌ها در رفت و آمدها را باز می‌کرد؛ این توفیق را داشتم که امیرعبداللهیان از من دعوت کرد و من در وزارت خارجه این مسائل را توضیح دادم. بنای ما حل مسائل مختلفی بود که در سازمان با آن‌ها روبه‌رو بودیم و بخش مهمی از گره‌ها باز شد.

منبع: ایرنا

کد خبر 767743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.