خواص گیلاس در بارداری + عوارض و فواید

گیلاس، میوه‌ای دارای خواص متعدد و سرشار از مواد مغذی است، از همین رو مصرف آن در دوران بارداری مگر در موارد خاص همچون آلرژی و دیابت بارداری منعی نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گیلاس سرشار از مواد مغذی همچون پروتئین، ویتامین و مواد معدنی است که برای بدن بسیار ضروری است، با توجه به اینکه زنان باردار به مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند، این میوه برای آن‌ها بسیار مفید است؛ گیلاس کمک می‌کند بدن مادر و جنین، مواد مغذی لازم را دریافت کند و سلامت بدن تضمین شود.

گیلاس سرشار از آنتی‌سیانین‌ها است که تورم، التهاب، درد مفاصل و سردردهای میگرنی را در بارداری کاهش می‌دهد و وجود مقادیر زیاد پتاسیم در گیلاس، خطر پره اکلامپسی یا فشارخون بالا در دوران بارداری و حالت تهوع را کم می‌کند، خوردن گیلاس پیش از خواب در دوران بارداری، به خاطر داشتن ملاتونین موجب می‌شود یک خواب راحت را تجربه کنید.

ویتامین C موجود در این میوه باعث تقویت رگ‎‌ها و بهبود خون‌رسانی جفتی جنینی می‌شود، از دیگر خواص مفید گیلاس در بارداری می‌شود به درمان یبوست، خلط‌آور بودن و کم‌کالری بودن آن برای زنانی که افزایش وزن دارند و کاهش احتمال تولد نوزادی با ضعف عضلانی و مشکلات مادرزادی اشاره کرد.

مصرف گیلاس به خاطر داشتن شاخص پایین گلایسمی به کنترل قند خون در بدن افراد سالم و عادی کمک می‌کند، در واقع اگر دیابت نداشته باشید، خوردن گیلاس قند خون شما را کنترل می‌کند، اما اگر به بیماری دیابت دچار باشید، بهتر است خیلی کمتر از این میوه استفاده کنید.

مزایای خوردن گیلاس در بارداری

گیلاس غنی از ویتامین C و سایر مواد مغذی است که باعث افزایش ایمنی بدن در بانوان باردار می‌شوند، این میوه یک منبع غنی از مواد مغذی و فواید خوردن گیلاس در طول سه ماهه اول بارداری و پس از آن شامل موارد زیر است:

  • این میوه بهترین میوه برای خوردن در دوران بارداری است، زیرا به جریان خون در جنین کمک می‌کند و بهتر مواد غذایی را از مادر به جنین می‌رساند.
  • گیلاس غنی از مواد معدنی سالم، ویتامین‌ها، آنزیم‌ها و اسید فولیک است.
  • طعم شیرین و ترش گیلاس به بهبود حالت تهوع در دوران بارداری کمک می‌کند.
  • گیلاس حاوی فیبر است که از یبوست در دوران بارداری جلوگیری می‌کند و باعث بهتر شدن عملکرد روده می‌شود.
  • خوردن گیلاس خشک اسهال را درمان می‌کند.
  • گیلاس مقدار بسیار زیادی آهن دارد و با خوردن گیلاس شما می‌توانید مشکلات مرتبط با خون مثل کم خونی در دوران بارداری را درمان کنید.
  • ملاتونین موجود در گیلاس، اعصاب شما را آرام می‌کند؛ خوردن گیلاس اضطراب در بانوان باردار را کاهش می‌دهد و به خواب خوب کمک می‌کند.
  • آنتوسیانین‌ها در گیلاس بسیار مفید هستند و از سلول‌های عصبی جنین محافظت می‌کنند و باعث سلامت مغز جنین می‌شوند، همچنین در درمان میگرن که به علت نوسانات سطح استروژن ایجاد می‌شود، کمک‌کننده است.
  • بیشتر بانوان باردار از ورم بدن رنج می‌برند که شما با خوردن روزانه گیلاس می‌توانید این ورم‌ها را کاهش دهید.
  • در دوران بارداری، التهاب بسیار رایج است و خاصیت آنتی‌اکسیدان و ویتامین C موجود در گیلاس مانع التهاب می‌شود.
  • گیلاس یک میوه آبدار است و آب زیادی دارد، بنابراین، مصرف آنها از کمبود آب جلوگیری می‌کنند و پتاسیم موجود در گیلاس، انرژی را افزایش می‌دهد و از خستگی بانوان باردار جلوگیری می‌کند.
  • افزایش شدید فشار خون در دوران بارداری می‌تواند برای مادر و جنین بسیار خطرناک باشد و پتاسیم در گیلاس به کنترل سطح فشار خون کمک زیادی می‌کند.

خواص گیلاس در بارداری + عوارض و فواید

مصرف کمپوت گیلاس در بارداری مجاز است؟

گیلاس به صورت کمپوت گیلاس همان خواص گیلاس را دارد، اما شکر یا شیرینی آن بیشتر است، به همین خاطر به کسانی که دیابت بارداری دارند، خوردن آن چندان توصیه نمی‌شود، مگر اینکه با مشورت پزشک باشد و زنان باردار عادی هم نباید گیلاس کمپوت شده را به مقدار زیاد بخورند.

عوارض خوردن گیلاس در بارداری

گیلاس مواد مغذی و ویتامین‌های فراوانی دارد، اما با این حال، ممکن است خوردن آن در دوران بارداری با مشکلاتی همراه شود؛ اگرچه گفته می‌شود گیلاس خاصیت ضد التهابی دارد، اما ممکن است برخی بانوان در دوران بارداری، به گیلاس آلرژی داشته باشند.

مصرف بیش از حد گیلاس می‌تواند بسیار مضر باشد، حتی اگر شما به گیلاس حساسیت ندارید، ممکن است در موارد نادر، شوک آنافیلاکتیک یا آنافیلاکسی رخ دهد که می‌تواند منجر به فوت شود.

خوردن بیش از حد گیلاس ممکن است موجب نفخ و گاز معده شود، بنابراین توصیه می‌شود که در حد اعتدال مصرف کنید.

انواع گیلاس‌های شیرین دارای قند طبیعی زیادی هستند، بنابراین مصرف بیش از حد این میوه ممکن است سطح قند خون را افزایش دهد و برای بانوان مبتلا به دیابت بارداری توصیه می‌شود که از خوردن گیلاس شیرین اجتناب کنید.

خوردن بیش از حد گیلاس خشک شده یا شیرین باعث افزایش وزن در بانوان باردار می‌شود، بنابراین از خوردن بیش از حد گیلاس پرهیز کنید.

توصیه‌هایی برای مصرف گیلاس در بارداری

برگ‌ها، پوست و هسته میوه گیاه گیلاس حاوی هیدروسیانیک اسید، یک ماده شیمیایی سمی است، بنابراین فقط گیلاس بدون هسته بخورید.

اگر دیابت بارداری دارید، گیلاس نخورید.

پیش از مصرف گیلاس آن را بشویید تا باکتری‌ها و عفونت‌ها از بین بروند.

در دوران بارداری پیش از افزودن گیلاس به رژیم غذایی روزانه خود با پزشک خود مشورت کنید.

کد خبر 767704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.