از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

با دو مرحله‌ای شدن انتخابات ریاست‌جمهوری موج جدیدی از صف‌بندی‌های سیاسی و ابراز حمایت تشکل‌ها و احزاب نسبت به هر یک از این دو رقیب آغاز شد و این در حالی بود که هر یک از نامزدهای انتخابات به نحوی از نتیجه نهایی به دست آمده استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم هشتم تیر با مشارکت ۴۰ درصدی مردم برگزار شد؛ انتخاباتی که بیش از ۲۴ میلیون ایرانی را از گروه‌ها و سلایق مختلف پای صندوق‌های رأی کشاند تا در یک مشارکت عمومی، نهمین رئیس‌جمهور ایران اسلامی را انتخاب کنند. روند برگزاری انتخابات این دوره که کمتر از ۴۰ روز پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش انجام شد، مورد توجه افکار عمومی جهان قرار گرفت. چنان‌که در روز انتخابات بیش از ۵۰۰ خبرنگار از رسانه‌های خارجی در ایران حضور یافتند و از نزدیک روند انتخابات را پوشش دادند.

رأی‌گیری در ۵۸ هزار شعبه

بنا بر اخبار منتشرشده از ستاد انتخابات کشور، ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در سراسر کشور برای رأی‌گیری مردم ایران تعیین شد که شامل ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی که ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ صندوق سیار می‌شد و ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی دادن در داخل و خارج کشور بودند؛؛ بنا بر گزارش‌های میدانی، استقبال مردم از انتخابات بسیار زیاد بود و رقم مشارکت قابل قبولی را به ثبت رساند که جزئیات آن در روزهای آتی از سوی مسئولان امر منتشر می‌شود و به سمع و نظر مردم می‌رسد.

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان


دعوت به مشارکت از سوی چهره‌های سیاسی

بیشتر چهره‌های سیاسی فارغ از گرایش و حزبشان با حضور پای صندوق‌های رأی، از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردند و در این میان برخی افراد نظیر سیدمحمد خاتمی که از رأی دادن در انتخابات مجلس شورای اسلامی امتناع کرده بود، با حضور در حسینیه جماران به رأی‌دهندگان پیوست. نامزدهای انتخاباتی نیز همراه با جمعی از حامیان و اعضای ستادشان با حضور در اماکن مختلف اقدام به دادن رأی کردند؛ مسعود پزشکیان در بیمارستان فیروزآبادی، مصطفی پورمحمدی در حسینیه ارشاد، سعید جلیلی در مسجد امام حسن مجتبی (ع) و محمد باقر قالیباف نیز در حرم عبدالعظیم حسنی (ع) رای خود را به صندوق انداختند.

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

با پایان روند رأی‌گیری که از صبح روز هشتم تیر شروع شد و پس از چند بار تمدید تا ساعت ۲۴ همان روز ادامه یافت، گمانه‌زنی‌های معمول فضای مجازی را پر کرد و حدس و گمان‌ها درباره نتایج انتخابات آغاز شد، در نهایت پیش از ظهر دیروز (ساعت ۱۱:۳۷) وزارت کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم راه پیدا کرده‌اند. ریز آرا و سهم نامزدها از آن به این ترتیب است:

از ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان، ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رأی اخذ شد.

تعداد آرای مسعود پزشکیان: ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱

تعداد آرای سعید جلیلی: ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏

‏تعداد آرای محمدباقر قالیباف: ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰

تعداد آرای مصطفی پورمحمدی: ۲۰۶ هزار و ۳۹۷.

بر اساس اصل ۱۱۷ قانون اساسی و ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، فردی به عنوان رئیس‌جمهور ایران انتخاب می‌شود که اکثریت مطلق آرای مأخوذه از شرکت‌کنندگان در انتخابات را به دست آورد. کسب اکثریت مطلق آرا، به معنای کسب بیش از ۵۰ درصد آرای مأخوذه است. در غیر این صورت، طبق ماده ۱۳ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، چنانچه در مرحله اول برای هیچ‌یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نشود، انتخابات دو مرحله‌ای خواهد شد و دو نامزدی که بیشترین آرا را در مرحله اول داشتند در انتخابات مرحله دوم شرکت می‌کنند.

در انتخابات جمعه، هشتم تیر مسعود پزشکیان ۴۲.۶ درصد آرا، سعید جلیلی ۳۸.۸ درصد آرا، محمد باقر قالیباف ۱۳.۸ درصد آرا و مصطفی پورمحمدی ۰.۸ درصد آرا را کسب کردند و از آنجا که هیچ‌کدام از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرای مأخوذه را کسب کنند، انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ به مرحله دوم کشیده شد، بنابراین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد نهایی دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری هستند که جمعه، پانزدهم تیر برگزار خواهد شد.

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

یک حمایت و چندین واکنش

اعلام قطعی نتایج انتخابات و راهیابی پزشکیان و جلیلی به دور دوم، اظهارنظرها و واکنش‌های متعددی را در فضای مجازی و رسانه‌ها در پی داشت. در همین راستا شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با صدور بیانیه‌ای از «سعید جلیلی» حمایت کرد. همچنین سه نامزد جبهه انقلاب که دو نفر از آنها (زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی) پیش از روند رأی‌گیری انصراف داده بودند، به همراه محمدباقر قالیباف که با کسب بیش از ۳ میلیون رأی از راهیابی به دور دوم انتخابات بازماند، هر کدام با صدور بیانیه حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کردند.

قالیباف در بخشی از بیانیه خود آورد: «به‌رغم اینکه اینجانب برای شخص آقای دکتر پزشکیان احترام قائل هستم، اما به دلیل نگرانی از برخی اطرافیان ایشان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت بازنگردد، بنابراین همه باید تلاش کنیم نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی به عنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود.»

استقبال اصلاح‌طلبان از نتیجه دور اول

مسعود پزشکیان که با بیش از ۱۰ میلیون رأی و به لطف تقسیم آرای جبهه رقیب میان دو نامزد در جایگاه نخست منتخبان قرار گرفته بود، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار ویدئویی اینگونه موضع گرفت که امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رأی، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفت‌وگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد.

وی در این پیام مردم ایران را مخاطب قرار داد و گفت «از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم؛ از اینکه نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفت‌وگوها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام.»

پزشکیان در ادامه با دعوت از حامیانش به حضور در دور دوم انتخابات افزود: «ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم؛ با کمک مردم و همه عزیزان در این کشور از همه قومیت‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها، دست به دست هم داده و برای ایران‌مان و نجات کشورمان از فقر، دروغ، تبعیض و بی‌عدالتی تلاش کنیم.» در عین حال بسیاری از سیاسیون اصلاح‌طلب هم در مواضع اعلامی خود از حضور این نامزد مورد حمایت‌شان در دور دوم انتخابات استقبال کردند.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات سابق و عضو ستاد پزشکیان در توئیتی نوشت: برنده انتخابات مهم است اما مهم‌تر از آن، آن ۶۰٪ نورچشمانی هستند که به دلایل مختلف تصمیم گرفتند در انتخابات حاضر نشوند.

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

چنانکه آذر منصوری، رئیس جبهه اصلاحات تشکل اصلی حامی پزشکیان از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات دعوت کرد و در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تا اینجای کار پیروز انتخابات، ملت بزرگ ایران است. (در این باره بیشتر خواهم نوشت.) اما در دور دوم انتخابات یعنی ۱۵ تیرماه با رأی به دکتر پزشکیان افقی دیگر پیش روی مردم و ایران عزیز ما باز خواهد شد. به امید پیروزی بزرگ ملت آگاه ایران».

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

پس از اعلام حمایت ۳ کاندیدای جبهه انقلاب از سعید جلیلی، محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: اعلام آمادگی برادران گرامی آقایان قالیباف، زاکانی و قاضی‌زاده‌هاشمی و ستادها و حامیان آنها برای کمک به دکتر سعید جلیلی، فصل جدیدی از هم‌افزایی و برادری میان نیروهای انقلاب است که به فضل الهی ۱۵ تیر و پس از آن با تشکیل دولت چهاردهم به ثمر خواهد نشست.

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

در طرف مقابل نیز طیف اصلاح‌طلبان موج رسانه‌ای را بلافاصله پس از اعلام قطعی نتایج به راه انداختند. در این مرحله تکیه آن‌ها بر ایجاد شکاف بین طرفداران قالیباف و جلیلی و القای این منظور بود که لزوماً نباید هوادار قالیباف باشی و به جلیلی رأی بدهی! به این ترتیب اصلاح‌طلبان جنگ روانی و رسانه‌ای را پیش از آغاز تبلیغات رسمی تبلیغات دو نامزد باقی‌مانده که روز بعد از اعلام نتایج آغاز می‌شد، شروع کردند.

هفته وحدت

پس از تلاش گسترده ضد انقلاب و اتاق عملیات روانی جریان فتنه برای اختلاف‌افکنی بین حامیان سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف با بهره‌گیری از توئیت‌های دروغین، از صبح روز گذشته، هم‌زمان با حمایت قالیباف از سعید جلیلی، حامیان این دو نامزد جبهه انقلاب برای پیروزی نامزد این جریان، کمپین هفته وحدت را با عکسی نمادین راه‌اندازی کرده‌اند تا ضمن حفظ و تقویت اتحاد در جبهه انقلاب به‌ویژه بین هواداران این دو چهره انقلابی، از خط اختلاف از سوی تفرقه‌افکنان جلوگیری کنند.

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

بر همین اساس حامیان هر دو نامزد عکسی نمادین را در ایتا و سایر شبکه‌های اجتماعی منتشر و از هواداران دو نامزد درخواست استفاده به عنوان پروفایل کرده‌اند.

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

از اعلام هفته وحدت در جبهه انقلاب تا امیدواری اصلاح‌طلبان

کد خبر 767663

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.