سرطان خون چه علائمی دارد؟ + علت ابتلا

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران گفت: خستگی و ضعف، تنگی نفس، کبودی بیش از حد یا خودبه‌خودی بدون دلیل یا آسیب، خون‌ریزی‌های غیرمعمول مشابه کبودی، خون‌ریزی‌های غیرعادی از بینی، لثه، روده یا ریه و افزایش حجم لثه‌ها از جمله علائم ابتلا به سرطان خون محسوب می‌شود.

پوریا عادلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به سرطان خون و علائم ابتلاء به این بیماری اظهار کرد: سرطان خون گروهی از انواع سرطان‌ها است که به‌طور معمول از مغز استخوان آغاز می‌شود که در پی ابتلاء به این بیماری، شاهد شکل‌گیری تعداد زیادی گلبول سفید غیرطبیعی خواهیم بود که به صورت کامل تشکیل نشده‌اند و به آن‌ها سلول‌های لوکمی یا سرطان خون گفته می‌شود.

وی افزود: خستگی و ضعف، تنگی نفس، کبودی بیش از حد یا خودبه‌خودی بدون دلیل یا آسیب، خون‌ریزی‌های غیرمعمول مشابه کبودی، خون‌ریزی‌های غیرعادی از بینی، لثه، روده یا ریه، افزایش حجم لثه‌ها و احساس پف کردن یا پر بودن از جمله علائم ابتلاء به سرطان خون محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران تصریح کرد: داشتن ناراحتی یا درد در قسمت بالایی سمت چپ شکم، بی‌قراری و لرز، تعریق شبانه و سردرد ضربان‌دار مکرر از جمله دیگر علائم ابتلای افراد به این بیماری است.

عادلی با اشاره به عوامل ابتلاء به سرطان خون ادامه داد: ابتلاء به سندروم داون، داشتن سابقه خانوادگی ابتلاء به سرطان، استعمال سیگار و دخانیات، شیمی‌درمانی، قرار گرفتن در برابر سطوح بالای تشعشع و قرار گرفتن پی در پی در برابر بعضی از مواد شیمیایی، می‌تواند خطر ابتلاء به سرطان لوسمی را افزایش دهد.

وی با اشاره به انواع سرطان خون گفت: سرطان‌های خون به سه دسته سرطان خون لوکمی یا لوسمی، سرطان خون لنفومی و سرطان خون میلوما تقسیم می‌شود که سرطان خون لوسمی نیز شامل چهار دسته لوسمی لنفوسیتی حاد، لوسمی میلوئیدی حاد، لوسمی لنفوسیتی مزمن و لوسمی میلوئیدی مزمن است.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران اضافه کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، نیمی از انواع سرطان خون، سرطان خون لنفومی یا سایر سرطان‌های وابسته به سیستم لنفاوی است؛ لنفوسیت‌ها نوعی گلبول سفید هستند که وظیفه مبارزه با عفونت‌ها را بر عهده دارند و افزایش تعداد سلول‌های لنفاوی منجر به اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

عادلی افزود: ورم کردن غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل و ران، تب، خستگی و ضعف، عرق کردن، کاهش وزن ناگهانی و بدون علت و خارش پوست و بروز کهیر، از جمله علائم سرطان خون لنفومی محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: دلایل شناخته شده‌ای برای ابتلاء به سرطان خون لنفومی وجود ندارد، اما با این وجود افزایش سن، ابتلاء به بیماری‌های خود ایمنی، ابتلاء به ایدز، داشتن رژیم غذایی پر گوشت و چربی و قرارگیری در برابر سموم خاص یا آفت‌کش‌ها می‌تواند خطر ابتلاء به این نوع سرطان را افزایش دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن علمی رادیوانکولوژی ایران با بیان اینکه سرطان خون با استفاده از آزمایش خون، نمونه‌برداری از سلول‌های مغز استخوان، نمونه‌برداری از غدد لنفاوی و عکس‌برداری انجام می‌شود، اضافه کرد: پزشک ممکن است به‌منظور تشخیص میزان گسترش سرطان در بدن، بررسی‌های دیگری را نیز انجام دهد.

کد خبر 767629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.