تحلیل لایه‌ای علت‌ها؛ رویکردی نوین برای تدوین برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰»

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با اشاره به استفاده از مدل تحلیل لایه‌ای علت‌ها (CLA) برای شناسایی شبکه مسائل و ارائه راهکارها در برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» گفت: هدف از پیاده‌سازی تحلیل لایه‌ای علت‌ها، ساختارشکنی پدیده‌های اجتماعی و رسیدن به درک عمیق از لایه‌های زیرین مسائل و مشکلات است.

سیدمصطفی اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ویژگی‌های برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» اظهار کرد: مشارکت‌محوری یکی از ویژگی‌های این برنامه است که تاکید بر استفاده از نظرات تمام ذی‌نفعان در فرایند برنامه‌ریزی دارد.

وی افزود: در مشارکت‌محوری اقداماتی از جمله شناسایی خواسته‌ها و نیازهای ذی‌نفعان از طریق مصاحبه با خبرگان حوزه مدیریت شهری (حدود ۳۰۰ نفر)، مشارکت حداکثری بخش‌های مختلف شهرداری، دانشگاهیان، حوزویان، بخش خصوصی، شرکت‌های دانش‌بنیان و دستگاه‌های اجرایی در قالب برگزاری جلسات کمیته‌های پیشران و پشتیبان، مصاحبه میدانی با شهروندان در تمام مناطق پانزده‌گانه اصفهان و تحلیل نظرات شهروندان در فضای مجازی و انجام تحلیل‌های کارشناسی به‌منظور تحلیل محتوا و تدوین برنامه، در مجموع با بیش از ۹۰۰۰ نفر ساعت مشارکت انجام شده است.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه تلفیق رویکردهای مسئله‌محور و هدف‌محور یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه است، تاکید کرد: این ویژگی توجه به مشکلات توأم با در نظر گرفتن اسناد بالادستی و اهداف را به‌همراه دارد.

اعتصامی گفت: اهتمام به رویکرد برنامه‌ریزی از بالا به پایین و از پایین به بالا، شناسایی مشکلات شهر از طریق پیمایش‌های میدانی و اسنادی (اعم از مصاحبه، نظرسنجی، گزارشات ۱۳۷ و تحلیل ثانویه داده‌ها، اطلاعات و گزارش‌های مختلف) و بررسی و تحلیل مضمون بیش از ۲۰ سند بالادستی و قوانین مرتبط (در سطوح ملی، منطقه‌ای و محلی) با حوزه مدیریت شهری به‌منظور آگاهی از اهداف و اولویت‌های تعیین شده برای پیاده‌سازی در شهر و در حیطه اختیارات شهرداری را به‌دنبال داشته است.

وی ادامه داد: نتیجه‌محوری یکی دیگر از ویژگی‌های برنامه راهبردی «اصفهان ۱۴۱۰» بوده و به معنای نبود بخشی‌نگری در فرایند و محتوای برنامه و حرکت از برنامه‌ریزی وظیفه‌ای به برنامه‌ریزی بر اساس نتایج مورد انتظار است.

هدف از پیاده‌سازی تحلیل لایه‌ای علت‌ها، ساختارشکنی پدیده‌های اجتماعی است

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: نتیجه‌محوری شامل نگرش فرابخشی و موضوعی و نه وظیفه‌ای در تعریف اهداف کلان، خرد، راهبردهای برنامه و تلاش در راستای ایجاد هم‌سویی و هم‌گرایی در مجموعه شهرداری به‌منظور افزایش هم‌افزایی در دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار در برنامه می‌شود.

اعتصامی گفت: ارزش‌محوری یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه بوده و به‌معنای مطالعه و تحلیل اسناد بالادست برای شناسایی ارزش‌های دینی و بومی، استخراج مضامین ارزشی، تدوین ارزش‌ها و استفاده از آن‌ها در خلق و جهت‌دهی به سطوح گوناگون برنامه است.

وی افزود: ارزش‌محوری شامل تعریف ارزش‌ها بر پایه کتب دینی (قرآن مجید، نهج‌البلاغه و سایر موارد) و اسناد بالادستی و موضوعی مرتبط (بیانیه گام دوم انقلاب، تحلیل مضمون اسناد پشتیبان و مصاحبه‌ها، منشور شورای اسلامی دوره ششم، طرح مطالعاتی شهر زندگی، گزارش بررسی مطالعات پشتیبان به‌منظور تدوین کدهای رفتاری) و اجرای ارزش‌ها در تمام مراحل تدوین، تسری و اجرای برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۱۰ می‌شود.

مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه شهرداری اصفهان با بیان اینکه عمیق‌نگری یکی دیگر از ویژگی‌های این برنامه است، تاکید کرد: تعمیق شناخت شهر و شهرداری بر اساس یکی از روش‌های نوین در این زمینه (روش تحلیل لایه‌ای علت‌ها) از جمله اقدامات عمیق‌نگری است، همچنین تحلیل لایه‌ای علت‌ها با شناسایی سطوح مختلف و تلاش برای ایجاد تغییرات هماهنگ در تمام سطوح برای ایجاد آینده منسجم فعالیت می‌کند.

اعتصامی گفت: هدف از پیاده‌سازی تحلیل لایه‌ای علت‌ها، ساختارشکنی پدیده‌های اجتماعی و رسیدن به درکی عمیق از لایه‌های زیرین مشکلات است.

وی ادامه داد: پس از آشکار شدن لایه‌های مختلف پدیده‌ها در قالب چهار لایه (لیتانی، سیستمی، گفتمان و جهان‌بینی و استعاره-اسطوره) نسبت به تدوین راهکارها، تحلیل مضامین، شناسایی مضامین سازمان‌دهنده و تدوین برنامه متناسب با سطوح گوناگون شناسایی شده در راستای برداشتن گامی به سوی تحقق شهر زندگی اقدام شد.

کد خبر 767622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.