رازیانه چه خواصی دارد؟ + تاثیر مصرف رازیانه برای لاغری

خواص رازیانه برای بدن بسیار زیاد است و در ابعاد مختلفی به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند که از جمله این خواص می‌توان به تقویت سیستم ایمنی، بهبود عملکرد گوارش، کمک به درمان ناباروری، کاهش اضطراب و استرس، جوان‌سازی پوست و مو، کاهش، وزن و لاغری، محافظت از قلب و تقویت بینایی اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رازیانه یا بادیان گیاهی زمستانی است که از خانواده سبزیجاتی همچون کرفس و هویج وحشی است و مانند پیاز سفید رنگ با ساقه‌های بلند است، دانه رازیانه از لحاظ ظاهری شبیه به کرفس و از نظر طعم شبیه به شیرین‌بیان است، اصل این گیاه به کشورهای مدیترانه‌ای بازمی‌گردد، اما به دلیل فراوان بودن خواص رازیانه امروزه در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته است.

در طب سنتی ایران، از آن به عنوان گیاه ضدبلغم و صفرا یاد می‌شود، چون رازیانه طبع گرم و خشکی دارد؛ به طور کلی، کالری پایین، فیبر بسیار و مواد مغذی فراوانی که رازیانه وجود دارد، کافی است که این گیاه به گزینه ایده‌آلی برای کاهش وزن و لاغری شکم باشد، خصوصیت دیوریتیک رازیانه، موجب دفع آب اضافی خواهد شد و به هیچ عنوان اجازه انباشته‌تر شدن چربی‌های اضافی بدن را در ناحیه شکم نمی‌دهد و با افزایش دادن سوخت‌وساز و متابولیسم بدن به عنوان یک چربی‌سوز موجب لاغری شکم خواهد شد.

خواص رازیانه

خواص رازیانه برای بدن بسیار زیاد است و در ابعاد مختلفی به حفظ سلامتی بدن کمک می‌کند، این گیاه خاص منبع غنی ویتامین‌ها، مواد مغذی و معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است که برخی از مهم‌ترین خواص آن عبارتند از:

  • تقویت سیستم ایمنی
  • بهبود عملکرد گوارش
  • کمک به درمان ناباروری
  • کاهش اضطراب و استرس
  • جوان‌سازی پوست و مو
  • کاهش وزن و لاغری
  • محافظت از قلب
  • ضد سرطان
  • تقویت بینایی
  • بهبود سلامت دهان و دندان
  • افزایش شیر مادر
  • جلوگیری از کبد چرب
  • بهبود کیفیت خواب

خواص رازیانه برای سلامت استخوان: سطح کلسیم در گیاه رازیانه بالا و علاوه بر آن دارای منیزیم، فسفر و ویتامین K است که می‌تواند سبب استحکام استخوان‌ها شود.

خواص رازیانه برای پوست: رازیانه حاوی مقادیر بالای ویتامین C است و این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد همچنین ویتامین C برای تشکیل کلاژن بسیار مهم و مفید است؛ در نتیجه سبب ممانعت از پیری پوست و کمک به شادابی و طراوت پوست می‌شود.

فواید رازیانه برای جلوگیری از سرطان: رازیانه حاوی روغنی به نام آنتول است، این روغن در درمان سرطان کاربرد دارد و از رشد سلول‌های سرطانی پستان ممانعت می‌کند، رازیانه همچنین حاوی سلنیوم است که از مرگ و میر ناشی از سرطان جلوگیری می‌کند.

خواص مهم رازیانه برای درمان یبوست: رازیانه می‌تواند نقش ملین ایفا کند، همچنین سطح بالای فیبر موجود در آن به پاک شدن روده‌ها و تقویت حرکات دودی روده و در نتیجه ترشح اسید معده و صفرای مدفوع از روده‌ها عبور می‌کند و دفع می‌شود.

خواص رازیانه برای بهبود سیستم ایمنی بدن: رازیانه حاوی ویتامین C است و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

فواید رازیانه برای خوش‌بو کردن تنفس: رازیانه دارای خاصیت ضدباکتریایی است و با از بین بردن باکتری روی زبان که سبب بوی بد دهان است، بوی بد دهان را از بین می‌برد.

خواص دمنوش رازیانه برای لاغری

به‌طور کلی دمنوش رازیانه موجب تقویت چشم و همچنین درمان حساسیت چشم می‌شود، علاوه بر این دمنوش رازیانه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و چربی‌سوزی آن را هم تقویت می‌کند، از دیگر ویژگی‌های دمنوش رازیانه باید به درمان حالت تهوع، دفع نفخ و گاز معده اشاره کنیم، دمنوش این گیاه می‌تواند اشتهای شما را کم کند و دفع آب بدن جزو خواص دمنوش رازیانه برای لاغری است.

برای تهیه دمنوش رازیانه برای لاغری شکم، بهتر است که ابتدا رژیم لاغری را با روزی یک تا دو لیوان دمنوش آغاز کنید، ضروری است میزان مصرف این دمنوش دارویی در ابتدا اندک باشد و در مراحل بعدی به‌تدریج آن را افزایش دهید، باید به این نکته هم توجه کنید که دمنوش رازیانه طبیعی است، اما نباید به آن حساسیت یا آلرژی داشته باشید.

میزان مورد استفاده جهت لاغری با گیاه رازیانه، به طور میانگین روزانه حدود پنج گرم یا یک تا سه استکان عرق رازیانه است، باید توجه کنید بهترین زمان خوردن دمنوش رازیانه برای لاغری شکم را از پزشک خود بپرسید.

کد خبر 767511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.