واکسیناسیون رایگان دام‌های سبک کرمانشاه علیه طاعون نشخوارکنندگان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از واکسینه‌ شدن رایگان دام‌های سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، شاهرخ یارویسی صبح امروز _شنبه نهم تیر_ در جمع خبرنگاران با اشاره به در حال انجام بودن واکسیناسیون دام‌های سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک (ppr) اظهار کرد: بنا داریم بیش از دو میلیون و ۷۶۰ هزار رأس دام سبک استان که معادل حدود ۹۵ درصد جمعیت دام سبک استان است، را علیه این بیماری واکسینه کنیم.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها با اولویت دام‌های مناطق روستایی و عشایری انجام می‌شود، افزود: برای انجام این طرح از توان بخش خصوصی و دولتی استفاده شده است و ۵۵ اکیپ در این دو بخش در استان پای کار هستند که از دامداران استان انتظار داریم برای اجرای موفق طرح همکاری لازم را با پرسنل دامپزشکی داشته باشند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: واکسیناسیون جمعیت دامی سبک استان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک آغاز شده است و تا اواخر تیر ادامه دارد.

یارویسی با بیان اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR یکی از مهم‌ترین بیماری‌های عفونی با واگیری بالا در دام است، اضافه کرد: امکان شیوع این بیماری در نشخوارکنندگان کوچک اهلی و وحشی وجود دارد.

وی تاکید کرد: این بیماری می‌تواند موجب بروز خسارت‌های اقتصادی سنگین در صنعت دامپروری شود؛ بنابراین واکسیناسیون دام‌ها برای مقابله با شیوع بیماری اهمیت دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: از مهم‌ترین علائم بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک می‌توان به تب، بی‌حالی، ترشحات از چشم و بینی، اسهال و زخم مخاط ناحیه دهان در دام‌های سبک اشاره کرد.

یارویسی عنوان کرد: در مناطقی که دام‌های سبک علیه این بیماری ایمن نیستند، میزان واگیر تا ۱۰۰ درصد و مرگ‌ومیر به ۹۰ درصد می‌رسد.

کد خبر 767467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.