پیشرفت پایدار صنعت لوازم خانگی با حضور در زنجیره جهانی تأمین و ارزش

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران معتقد است برای پیشرفت پایدار صنعت لوازم خانگی باید ارتباط پایدار با شبکه جهانی در خصوص زنجیره جهانی تأمین و ارزش داشته باشیم و تعاملات منطقه‌ای و جهانی را افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بازار لوازم خانگی، یکی از بازارهای در حال رشد کشور و از صنایع مهم پایین دستی صنعت فولاد محسوب می‌شود. زیرا اصلی‌ترین مواد اولیه مورد استفاده در ساخت لوازم خانگی، شیت‌های فولادی به‌ویژه ورق‌های گالوانیزه هستند. ظرفیت بالای تولید فولاد کشور، باعث شده تا کارخانه‌های داخلی لوازم خانگی بتوانند بخش مهمی از مواد اولیه خود را با قیمت مناسب تأمین کنند.

از طرف دیگر، خروج برندهای مطرح جهانی از بازار لوازم خانگی کشور بعد از تحریم‌های سال ۱۳۹۷، راه را برای فعالان این حوزه هموار کرده است. به این ترتیب، ظرفیت‌های تولید لوازم خانگی کشور در حال افزایش بوده و قیمت محصولات نهایی این صنعت، نسبت به رقیبان خارجی بسیار مناسب‌تر است.

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کرد: بنگاه‌های صنعت لوازم خانگی در ایران ۱،۷ تعداد بنگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند. سهم صنعت از GDP کشور حدود ۱۳ درصد و لوازم خانگی ۱،۴ درصد است.

وی می‌افزاید: سهم مالیات صنعت ۶۸ درصد از کل مالیات‌های کشور است که صنعت مالیات سنگینی پرداخت می‌کند و سهم GDP متناسب با سهم مالیات نیست که باعث کوچک‌تر شدن صنایع در ایران می‌شود.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران تصریح می‌کند: در برنامه هفتم توسعه حدود ۸ درصد رشد اقتصادی و ۸و نیم درصد رشد صنعت پیش‌بینی شده است که رشد صنایع محقق شده است.

به واسطه نیاز بالای ارزی در بخش تولید محصولات لوازم خانگی و همچنین واردات محصولات نهایی به صورت قاچاق، همچنان (تراز ارزی منفی) به عنوان یکی از چالش‌های کلیدی این صنعت به شمار می‌رود.

هاشمی ادامه داد: نیاز ارز صنعت لوازم خانگی با توجه به میزان تولید، ۱،۶ میلیارد دلار می‌باشد که صادرات سالانه این صنعت استراتژیک با توجه به شرایط بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در نوسان است.

وی با اشاره به چالش‌های مهم صنعت لوازم خانگی بیان می‌کند: عدم اطمینان از استمرار تأمین مواد اولیه از جمله پتروشیمی، فولاد، مس و آلومینیوم یکی از مهم‌ترین این چالش‌ها است که از طرفی ساز و کار بورس و از طرف دیگر قیمت اولیه با توجه به قیمت‌های جهانی و دلار برآورد می‌شود به علاوه اینکه حاشیه رقابت نیز دخیل است و در نتیجه دریافت مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی هیچ‌گونه مزیتی در داخل وجود ندارد و حتی در بعضی مواقع مواد اولیه بالاتر از قیمت جهانی به دست تولیدکنندگان این صنعت می‌رسد که این مهم قیمت محصولات را افزایش می‌دهد به علاوه هزینه‌هایی که متناسب با تورم سالیانه و تغییرات نرخ ارز مترتب بر تولید این صنعت در کشور است.

با قیمت‌گذاری دستوری، جامعه صنعت لوازم خانگی روز به روز کوچک‌تر می‌شود

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران می‌افزاید: با قیمت‌گذاری دستوری، جامعه صنعت لوازم خانگی روز به روز کوچک‌تر می‌شود و نیز مانع شکوفایی و نوآوری در این صنعت خواهد شد.

هاشمی در ادامه می‌گوید: قیمت‌های تمام شده به نسبت بالا به دلیل سیاست‌های درون بنگاهی و همزمان نوسانات شدید بیرونی از جمله افزایش قیمت مواد اولیه و نوسان بورس، رکود بازار، کاهش قدرت خرید مردم همچنین سیاست‌های انقباضی بانک‌ها و محدودیت تسهیلات عرضه شده به صنعت و تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی نیز مشکلات دیگر صنعت لوازم خانگی هستند.

وی با اشاره به حمایت از تولید داخلی بیان می‌کند: ممنوعیت واردات لوازم خانگی و حضور کالاهای قاچاق و تقلبی در بازار، ضربه مهلکی را بر پیکره این صنعت وارد می‌کند.

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه می‌دهد: خرید نقدی و عرضه ناکافی مواد اولیه در بورس با توجه به نیاز نقدینگی واحدهای صنعتی به ضرر آن‌ها است که می‌توانند به صورت اعتباری خرید کنند همچنین فرآیند کند تخصیص و تأمین ارز این صنعت را آزار می‌دهد که موجب کاهش سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از کل صنعت کشور می‌شود.

هاشمی اظهار می‌کند: رفع تعهد ارزی معضل بزرگی در صادرات صنعت است که تمام هزینه‌های مترتب بر صنعت لوازم خانگی با قیمت‌های آزاد و خدمت پیمانکاری و حمل و نقل واحدها بر اساس شرایط تورمی بر واحدها تحمیل شده و با ارز آزاد فعالیت می‌کنند که باعث توقف صادرات این صنعت می‌شود.

بیشترین آمار تولید لوازم خانگی مربوط به چهار محصول یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی و کولر آبی است.

وی می‌افزاید: حذف سیاست قیمت‌گذاری دستوری و واگذاری تدریجی بازار به مکانیسم عرضه و تقاضا، تأمین مواد اولیه داخلی مورد نیاز توسط صنایع بالادستی به‌صورت اعتباری با LC داخلی، تغییر روش‌های تأمین مالی بنگاه‌ها برای نقدینگی، تسهیل تعاملات منطقه‌ای و جهانی به منظور اتصال سیستماتیک به شبکه جهانی، حمایت پایدار از واحدهای صادراتی، کاهش دخالت و تصدی‌گری دولت و واگذاری به به تشکل‌های ملی و بخش خصوصی از جمله پیشنهادات برای افزایش ظرفیت تولید و صادرات صنعت لوازم خانگی است.

آمار قاچاق و کالاهای تقلبی لوازم خانگی

دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران آمار قاچاق به علاوه کالاهای تقلبی را حدود ۳۵ درصد سهم بازار لوازم خانگی اعلام و تاکید می‌کند: واحدهای تولیدی لوازم خانگی از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنند و بسیاری از این واحدها اقدام به تأسیس مراکز نوآوری و فناوری کردند و متناسب با نیاز بازار و تکنولوژی جهانی سعی در حفظ جایگاه خود دارند.

وی در پایان عنوان می‌کند: در نهایت برای پیشرفت پایدار صنعت لوازم خانگی باید ارتباط پایدار با شبکه جهانی در خصوص زنجیره جهانی تأمین و ارزش داشته باشیم و تعاملات منطقه‌ای و جهانی را افزایش دهیم.

به گزارش ایمنا، بازار لوازم خانگی در دنیا سالانه بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار فروش دارد. همچنین پیش بینی‌ها حاکی از آن است که ارزش جهانی این بازار تا سال ۲۰۲۶ میلادی، به ۸۰۰ میلیارد دلار برسد.

کد خبر 767433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.