استقبال اصفهانی‌ها از صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان اجرای صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی از طریق سامانه هوشمند توسعه شهری «اصنو» در شهرداری این کلان‌شهر موجب تسهیل در فرایندها و کاهش امضاهای طلایی در فرایندهای صدور پروانه ساختمانی شده است و این مسیر استمرار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سال‌های زیادی است برنامه‌ریزان شهری به این نتیجه رسیده‌اند که برای اداره هر چه بهتر شهر و الکترونیک‌سازی آن باید از ابزار فناوری اطلاعات به‌صورت عملیاتی و بهینه استفاده شود تا سرعت و دقت هر فعالیت افزایش پیدا کند، از این‌رو امروزه با توجه ضرورت الکترونیک‌سازی و هوشمندسازی شهرها، شرایط مدیریت کلان‌شهرها نسبت به ۵۰ سال گذشته پیچیده‌تر شده و فرایندها و خدمات متعددی با ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ایجاد کرده است.

حرکت به سمت تحقق شهر الکترونیک، شهروند الکترونیک و شهرسازی الکترونیک، ضرورت عصر حاضر است، در نتیجه مدیران و برنامه‌ریزان باید برای فراهم‌آوردن بسترهای اجتماعی، فرهنگی، ایجاد زیرساخت‌های فناورانه، همچنین تغییر ساختار مدیریت شهری تلاش کنند.

در این مسیر شهرهای کشور نیازمند شهروندی آگاه و مسلط نسبت به شرایط مدیریتی جدید و آگاه و در عین حال متعهد به ساختار شهر الکترونیک هستند؛ شهرداری اصفهان با راه‌اندازی سامانه «سرا ۱۰» و اقدامات نوین دیگر گام‌های بلندتری برای تحقق شهر الکترونیک برداشته است.

در عرصه مدیریت شهری، استقرار شهرداری الکترونیک و تحقق ایده شهرهای هوشمند با هدف دسترسی آسان و لحظه‌ای شهروندان و سازمان‌ها به انواع خدمات مدیریت شهری، همچنین با هدف ارائه خدمات ارزان‌تر و با کیفیت بهتر در اولویت کاری است.

استقبال اصفهانی‌ها از صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

الکترونیکی شدن صدور پروانه ساختمانی زمینه‌ساز ارائه خدمات با کیفیت‌تر به شهروندان

امیرحسین مزروعی، سرپرست مدیریت شهرسازی الکترونیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به روند اجرای طرح الکترونیکی شدن صدور پروانه ساختمانی در شهرداری اصفهان از سال ۱۳۹۴ اظهار می‌کند: شهرداری این کلان‌شهر در آن سال با اجرایی کردن سامانه «سرا ۸» و آغاز الکترونیکی‌شدن صدور پروانه ساختمانی را کلید زد تا خدمات با کیفیت‌تر و شایسته‌ای را به شهروندان ارائه دهد.

وی ادامه می‌دهد: اجرای این سامانه از لحاظ زیرساخت‌های لازم، نرم‌افزارها و فرایندهای الکترونیکی، فرم‌های سیستمی، آموزش کاربران در مناطق پانزده‌گانه شهرداری و اصلاح فرایندها حدود دو سال زمان برد تا شهرداری بتواند در حوزه صدور پروانه ساختمانی الکترونیک پوست‌اندازی کند.

سرپرست مدیریت شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه این طرح ابتدا در منطقه ۱۳ شهرداری این کلان‌شهر به‌صورت آزمایشی اجرا شد و تا سال ۱۳۹۶ به‌تدریج در دیگر مناطق پانزده‌گانه شهرداری تسریع یافت، تاکید می‌کند: برای این کار، فرم‌های شهرسازی، فرمول‌های محاسباتی و موارد متعدد توسط دست‌اندرکاران و نخبگان شهرسازی و درآمد شهرداری بازبینی شد.

مزروعی می‌گوید: در سامانه سرا ۸ و اصفهان‌نما، سه گام از گام‌های اصلی فرایند صدور پروانه ساختمانی از جمله بازدید، طرح تفصیلی و صدور دستور تهیه نقشه تعریف شده بود که توسط شهروندان قابل مشاهده، رصد و پیگیری بود، اما دیگر فرایندها به‌صورت حضوری در مناطق پانزده‌گانه شهرداری انجام می‌شد.

وی اضافه می‌کند: تیر سال ۱۴۰۱ سامانه سرا ۸ به «اصنو» (سرا ۱۰) ارتقا یافت تا شهروندان بتوانند به‌صورت غیرحضوری و از منزل فرایند صدور پروانه ساختمانی را انجام دهند، همچنین برای این کار، آموزش‌های لازم پیش، حین و پس از راه‌اندازی سامانه اصنو برای تمام کاربران درگیر با این سامانه انجام شد؛ حتی برای واحد امور اداری و واحد روابط‌عمومی مناطق پانزده‌گانه نیز آموزش‌های لازم برگزار شد تا آن‌ها از روند تغییرات در شهرداری مطلع باشند و انتقادات و پیشنهادهای سازنده خود را برای ارائه خدمات با کیفیت ارائه دهند.

برای ۳۴ دفتر منتخب پیشخوان در مناطق پانزده‌گانه شهرداری بیش از ۱۰ دوره آموزشی برگزار شده است

سرپرست مدیریت شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان و انبوه‌سازان بیشتر درگیر صدور پروانه ساختمانی هستند، خاطرنشان می‌کند: برای آشنایی مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان شهر از نحوه فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی، شهرداری با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، پنج جلسه آموزشی رایگان و به‌صورت برخط برای تمام آن‌ها برگزار کرد، همچنین بیش از سه جلسه آموزشی برای اعضای انجمن انبوه‌سازان این کلان‌شهر نیز برگزار شده است.

مزروعی می‌گوید: برای ۳۴ دفتر منتخب پیشخوان در مناطق پانزده‌گانه شهرداری نیز بیش از ۱۰ دوره آموزشی برگزار شده است و برای بیش از ۲۰۰ کافی‌نت در شهر چند نوبت به‌صورت حضوری آموزش نحوه فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی را فراگرفته است.

وی با بیان اینکه در اجرای این سامانه، تمرکز بر این بود که متقاضیان صدور پروانه ساختمانی در منزل با تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود از این خدمات رایگان شهرداری بهره‌مند شود و متقاضیانی که به هر دلیل تمایل یا فرصت ندارند که وارد فرایند صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی شوند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان یا کافی‌نت‌ها از این خدمت استفاده کنند، ادامه می‌دهد: فهرست دفاتر منتخب پیشخوان دولت برای صدور پروانه ساختمانی الکترونیکی در بخش «راهنما» سامانه‌های «اصفهان‌نما» و «اصنو» قرار داده شده است.

استقبال اصفهانی‌ها از صدور الکترونیکی پروانه ساختمانی

۴ فرایند گزارش غیرحضوری به‌زودی در تمام مناطق شهرداری اجرا می‌شود

سرپرست مدیریت شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به گام نخست صدور پروانه ساختمانی به‌صورت الکترونیکی تاکید می‌کند: متقاضی می‌تواند به‌صورت شبانه‌روزی و در طول هفته به‌صورت الکترونیکی درخواست بازدید از ملک و زمان آن نیز را در سامانه اصنو ثبت کند، اعتبارسنجی‌هایی این سامانه را پشتیبانی می‌کند و کاربر می‌تواند به‌راحتی آن را انجام دهد.

مزروعی می‌گوید: فایل‌های راهنما در این سامانه وجود دارد و متقاضی صدور پروانه ساختمانی متناسب با هر مرحله می‌تواند از آن‌ها کمک بگیرد؛ همچنین در قسمت پایین این سامانه، «پاسخگوی آنلاین» نیز تعریف شده است و متقاضی صدور پروانه هر سوالی مرتبط از جمله نحوه ثبت درخواست بازدید و پیگیری درخواست را سوال کند و کارکنان پاسخگوی سوالات آن‌ها هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فرایند گروه پروانه ساختمانی، نبود خلاف، پرونده من، پیگیری درخواست، پیگیری قبوض نوسازی، پرداخت نوسازی و شناسنامه فنی ساختمان در سامانه اصنو تعریف شده است، اضافه می‌کند: چهار فرایند گزارش غیرحضوری تخلف مهندس ناظر ساختمان، پایان کار، استعلام دفترخانه و بانک به‌صورت آزمایشی در منطقه ۷ شهرداری این کلان‌شهر در حال اجرا بوده و این چهار فرایند به‌زودی در تمام مناطق نیز اجرا خواهد شد.

سرپرست مدیریت شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه درگذشته امکان ثبت درخواست برای کاربر منطقه نیز وجود داشت، اما از شهریور سال گذشته تنها امکان ثبت درخواست توسط مالک وجود دارد، تصریح می‌کند: تمام تلاش و تمرکز شهرداری بر این است که متقاضی صدور پروانه ساختمانی در طول شبانه‌روز درخواست خود را در سامانه اصنو ثبت و مدارک مورد نیاز را بارگذاری و از کارتابلی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، استفاده کند.

مزروعی با بیان اینکه گام نخست برای صدور پروانه ساختمانی، ثبت درخواست بازدید و دریافت نوبت بازدید است که در حال حاضر این کار از طریق سامانه اصنو انجام می‌شود، می‌گوید: درخواست ثبت‌شده به‌صورت مستقیم وارد کارتابل کارشناس بازدید می‌شود، همچنین کارشناس بازدید مدارک بارگذاری شده توسط متقاضی را بررسی کرده و در صورتی که نقصی وجود داشت یا مدرک دیگری لازم بود، آن را از طریق کارتابل به‌صورت شفاف به متقاضی اعلام می‌کند.

طبق قانون، امکان صدور پروانه ساختمانی در هفت روز کاری وجود دارد مشروط به اینکه فرایندها به‌خوبی انجام شود

وی می‌افزاید: بخشی از فرایند مراحل صدور پروانه ساختمانی در مناطق پانزده‌گانه شهرداری انجام می‌شود و بخشی از آن همچون مدت زمان تهیه نقشه در اختیار مالک است؛ طبق قانون، امکان صدور پروانه ساختمانی در هفت روز کاری وجود دارد مشروط به اینکه فرایندها به‌خوبی انجام شود و کارتابل محوری توسط مناطق شهرداری به‌خوبی پیگیری شود.

سرپرست مدیریت شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه هیچ مشکلی در حوزه زیرساخت‌های فنی و پشتیبانی، نرم‌افزاری، ضوابط، بررسی نقشه، پرداخت برخط عوارض ساختمانی برای صدور پروانه ساختمانی به‌صورت الکترونیک وجود ندارد، تاکید می‌کند: در حال حاضر اداره‌ها و سازمان‌های درگیر با فرایند صدور پروانه ساختمانی از جمله سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، اداره کل بیمه تأمین اجتماعی استان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری عضو سامانه اصنو هستند و درخواست‌های شهروندان به‌صورت الکترونیکی به کارتابل آن سازمان‌ها ارسال می‌شود.

مزروعی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی سامانه اصنو تمام فرایندها، ساده‌سازی و پالایش دوباره شد و با افزایش سطح اعتبارسنجی‌ها، خطای احتمالی کاربران کاهش یافت، می‌گوید: یکی از بخش‌هایی که در سامانه اصنو مدنظر قرار گرفته است، کاهش سلیقه‌محوری کارکنان در حوزه شهرسازی و درآمد بوده است، همچنین برای نمونه، اعلام ضابطه و اختصاص حداکثر ارتفاع برای پلاک توسط سامانه اصنو انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، خدمات صدور پروانه ساختمانی به‌صورت شبانه‌روزی و الکترونیکی است و از طریق کارتابل مالک در سامانه اصنو انجام می‌شود و دیگر نیازی نیست متقاضی صدور پروانه ساختمانی در ساعت اداری برای ثبت درخواست بازدید، مشاهده پرونده، پرداخت فیش‌های مالی و بهره‌مند شدن از حداکثر تخفیف به منطقه شهرداری مراجعه کند.

کد خبر 767400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.