چالش دوچرخه‌های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن

دوچرخه‌های برقی در سال ۲۰۲۳، مسئول ۲۶۸ مورد آتش‌سوزی در شهر نیویورک بودند و منجر به رسیدن آمار فوتی این حوادث به ۱۸ نفر رسیدند. این آمار نشان‌دهنده خطرات مرتبط با باتری‌های لیتیوم‌یونی است که این دوچرخه‌ها را تغذیه می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، هم‌زمان با افزایش تعداد دوچرخه‌های برقی در شهرها، تعداد آتش‌سوزی‌ها نیز افزایش یافته است. باتری‌های لیتیوم‌یونی به کار رفته در دوچرخه‌های برقی حاوی الکترولیت قابل اشتعال هستند که می‌تواند تحت شرایط خاصی همچون گرمای بیش از حد، آسیب فیزیکی یا نقص در فرایند تولید آتش بگیرد، این مسئله در مورد اسکوترهای برقی نیز صادق است.

این مشکل ممکن است به دلیل استفاده از شارژرهای با کیفیت پایین، شارژ نادرست دوچرخه، بارگذاری بیش از حد باتری، نگهداری دوچرخه در دمای بسیار بالا یا قرار دادن باتری در معرض ضربه ایجاد شود. مسئله حائز اهمیت این است که آتش‌سوزی‌های ناشی از انفجار باتری‌ها بسیار شدید و خاموش کردن آن دشوار است.

چالش دوچرخه‌های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن

جلوگیری از آتش‌سوزی باتری‌ها

بر اساس مطالعه‌ای که توسط مؤسسه تحقیقاتی آزمایشگاه‌های بیمه‌گر (UL) انجام شد، اکثر کاربران دوچرخه‌های الکترونیکی از اینکه دوچرخه‌هایشان از باتری‌های لیتیوم‌یونی استفاده می‌کند و از خطرات مرتبط با آن بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که شعله ناشی از آتش گرفتن یک دوچرخه برقی می‌تواند در کمتر از ۲۰ ثانیه یک ساختمان را فرا گیرد و ویران کند. این نبود آگاهی منجر به انجام اشتباهات تکراری هنگام شارژ باتری و نگهداری از دوچرخه در شرایط نامناسب می‌شود.

چالش دوچرخه‌های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن

راهکارهای متعددی با هدف جلوگیری از آتش‌سوزی دوچرخه‌های الکترونیکی در شهرها ارائه شده است که شامل تهیه دستورالعمل‌هایی برای نگهداری مناسب باتری‌ها و دوچرخه‌های الکتریکی و تصویب استانداردهای نظارتی همچون ایجاد گواهینامه‌هایی است که کیفیت باتری‌ها را تأیید می‌کند، علاوه بر این ایجاد مناطق ایمن شارژ عمومی که بر جلوگیری از اضافه‌بار نظارت می‌کند یکی دیگر از راهکارهای ابتکاری است.

کمپین‌های اطلاع‌رسانی کاربران به‌منظور آموزش استفاده صحیح از باتری‌ها به مردم، همراه با ایجاد راهنماهایی برای نگهداری دوچرخه‌های برقی در بسیاری از شهرها راه‌اندازی شده است. پیشرفت‌های فناوری نیز تحقیقات را به سمت جایگزین‌های امن‌تر سوق می‌دهد. شهرهای بسیاری در سراسر جهان اقدامات ایمنی متنوعی در این زمینه انجام داده‌اند که در ادامه به بعضی از آن‌ها اشاره می‌شود.

چالش دوچرخه‌های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن

نیویورک

نیویورک در سپتامبر ۲۰۲۳، قانون محلی ۳۹ را تصویب کرد که بر اساس آن، دوچرخه‌های برقی باید با استاندارد ایمنی UL۲۸۴۹ مؤسسه تحقیقاتی UL مطابقت داشته باشند و فروش دوچرخه‌هایی که با این مقررات مطابقت ندارند، ممنوع است، علاوه بر این نصب ۱۷۰ ایستگاه شارژ عمومی ایمن در برنامه توسعه شهری تصویب شده است. کمپین‌های اطلاع‌رسانی به کاربران دوچرخه‌های برقی، همراه با برنامه‌های آموزشی برای آتش‌نشان‌ها به منظور خدمات اضطراری برای خاموش کردن این آتش‌سوزی‌ها نیز در حال انجام است.

چالش دوچرخه‌های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن

لندن

اگرچه لندن بخشی از اتحادیه اروپا نیست، اما به مقررات اروپایی EN۱۵۱۹۴ برای الزامات دوچرخه الکتریکی پایبند است. در این شهر برای حصول اطمینان از اینکه فقط دوچرخه‌های دارای گواهینامه به فروش می‌رسند، بازرسی‌های منظمی از فروشگاه‌ها انجام می‌شود. کنترل‌های سخت‌گیرانه‌ای نیز بر واردات دوچرخه اعمال می‌شود. آتش‌نشانی لندن دستورالعمل‌های مربوطه را با توصیه‌هایی برای شارژ و نگهداری ایمن باتری دوچرخه‌های برقی در خانه‌ها ارائه کرده است.

آمستردام

یکی از شهرهایی که بیشترین تعداد دوچرخه را در خیابان‌های خود دارد، مقررات سختگیرانه‌ای را برای فروش و استفاده از دوچرخه‌های برقی اجرا کرده است که رعایت استانداردهای ایمنی اروپا را الزامی می‌کند. آمستردام همچنین دارای برنامه‌های بازیافت باتری لیتیومی است تا اطمینان حاصل کند که باتری‌های استفاده‌شده به شیوه‌ای ایمن و پایدار مدیریت می‌شوند. خدمات آتش‌نشانی شهر دستورالعمل‌هایی را در مورد شارژ و ذخیره باتری‌ها و بازرسی در نقاط شارژ در ساختمان‌های مسکونی تهیه کرده است.

چالش دوچرخه‌های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن

مادرید

مادرید استاندارد ایمنی اروپایی EN۱۵۱۹۴ را برای دوچرخه‌های الکترونیکی و UN۳۸.۳ را برای باتری‌های لیتیومی اجرا می‌کند و بازرسی‌های لازم در فروشگاه‌ها برای اطمینان از رعایت این مقررات انجام می‌شود. شورای شهر، کمپین‌های آموزشی را در مورد اهمیت استفاده از شارژرهای اصلی راه‌اندازی کرده است و راهنمای نحوه شارژ و نگهداری صحیح دوچرخه‌های برقی را بین کاربران توزیع می‌کند. این شهر در حال حاضر در حال نصب ایستگاه‌های شارژ ایمن است.

بارسلونا

فروش دوچرخه‌های برقی و باتری‌هایی که با استانداردهای ایمنی اروپا مطابقت ندارند، در بارسلونا ممنوع است. ایستگاه‌های شارژ در پارکینگ‌ها و مکان‌های عمومی برای کاهش خطر آتش‌سوزی تعبیه شده است و مقرراتی برای کنترل شارژ در ساختمان‌های مسکونی در حال تدوین است.

چالش دوچرخه‌های الکترونیکی و اقدامات شهرها برای رفع آن

والنسیا

در والنسیا تمام دوچرخه‌های الکتریکی فروخته‌شده باید با استانداردهای ایمنی اروپا مطابقت داشته باشند. این شهر دارای شبکه‌ای از ایستگاه‌های شارژ عمومی ایمن در ساختمان‌های مسکونی و تجاری است که همه مجهز به سیستم‌های ایمنی آتش‌نشانی هستند.

کد خبر 767386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.