برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

در المپیک پیش‌رو شاهد شگفتی‌سازی داوران ایرانی پس از مدت‌ها بودیم، اگر چه کاروان ایران همچون سال‌های گذشته نیست، اما تعداد داوران خوبی از کشورمان راهی این مسابقات هستند که به گفته خودشان اندکی توجه و حمایت می‌تواند اتفاقات بسیار بهتری را در این بخش رقم بزند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای پنجم تا بیست‌ویکم مرداد سال جاری (بیست‌وششم جولای تا یازدهم آگوست ۲۰۲۴) به میزبانی پاریس برگزار می‌شود. کاروان کشورمان در بازی‌های المپیک پاریس که با حضور ۱۰ هزار و ۵۰۰ ورزشکار در ۳۸ رشته برگزار می‌شود و توانست تا به امروز صاحب ۳۷ سهمیه در ۱۶ رشته شود که نتیجه این وضعیت نهایی کاروان را از نظر کمی و کیفی مشخص می‌کند.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

نخستین بانوی ایرانیِ راهی المپیک

در کاروان ایران علاوه‌بر حضور پررنگ ورزشکاران رشته‌های مختلف کشورمان، تعدادی داور در رشته‌های مختلف به این مسابقات دعوت شدند. فدراسیون جهانی تکواندو بعد نخستین بانوی تاریخ‌ساز ایرانی را برای قضاوت به المپیک دعوت کرد و بر همین اساس WT با ارسال نامه‌ای به تهران معصومه باقری، داور بین‌المللی تکواندو کشورمان را برای قضاوت در بازی‌های المپیک به پاریس دعوت کرد. برای نخستین‌بار است که فدراسیون تکواندو ایران یک داور زن ایرانی را در بین داوران قضاوت کننده در بازی‌های المپیک دارد.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

وی پس از آنکه از سوی فدراسیون جهانی به کمپ تمرینی انتخابی المپیک دعوت شد در معتبرترین تورنمنت‌ها از جمله قهرمانی جهان و گرندپری‌ها قضاوت‌های کم‌اشتباهی داشت و در نهایت در لیست نهایی داوران قضاوت‌کننده در بازی‌های المپیک قرار گرفت.

حضور ۲ داور سه ستاره ایرانی در المپیک پاریس

در ادامه از سوی کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) بابک بردبار و فرزاد صادق‌پور، دو داور سه ستاره و بین‌المللی بوکس کشورمان برای قضاوت در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس دعوت شوند.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

بردبار و صادق‌پور داوران سه ستاره و مطرح بوکس ایران هستند که طی سال جاری در مسابقات مختلف گزینشی المپیک به قضاوت پرداختند و در نهایت از سوی کمیته بین‌المللی المپیک برای داوری در رقابت‌های بوکس بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس گزینش شدند، همچنین طبق اعلام اتحادیه جهانی کشتی نیما صادقی و مهدی بشیرزاده از ایران در بین اسامی داوران قضاوت‌کننده در المپیک ۲۰۲۴ در رشته کشتی بودند.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

ایران در دو المپیک ۲۰۱۶ ریو و ۲۰۲۰ توکیو تنها یک نماینده داوری داشت که توانست در المپیک پیش‌رو پس از ۱۲ سال بار دیگر تعداد نمایندگان داوری کشورمان در المپیک را به دو نفر افزایش دهد.

پیکرآرا نیز راهی المپیک شد

فدراسیون جهانی شمشیربازی (FIE)، رضا پیکرآرا، داور بین‌المللی کشورمان را برای حضور و قضاوت در رقابت‌های المپیک پاریس دعوت کرد. وی داور مسابقات جام جهانی شمشیربازی اسلحه سابر در ایتالیا بود که در رقابت‌های انفرادی مردان و مسابقه فینال بین ایتالیا و قزاقستان را قضاوت کرد که با قهرمانی نماینده از ایتالیا این رویداد به پایان رسید.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

رضا پیکرآرا در این رقابت‌ها رویدادهای سختی را با حضور ورزشکاران نامدار المپیکی و جهانی قضاوت کرد که با عملکرد خوبی که از خود به نمایش گذاشت موفق شد برای قضاوت رقابت فینال از سوی کمیته برگزاری انتخاب شود.

پس از آن در مسابقاتی همچون قهرمانی آسیا ووشی چین، جام‌جهانی سابر تهران، قهرمانی جهان جوانان و نوجوانان پولوودیو بلغارستان قضاوت خوبی را ارائه کرد و مسیر خود را به سوی قضاوت در المپیک هموار کرد.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

امیدوار به کسب مدال‌های خوش‌رنگ

معصومه باقری، داور المپیکی تکواندوی کشور در رابطه با شرایط آمادگی خود پیش از مسابقات المپیک پاریس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از نظر شرایط جسمانی خوب و آماده هستم و موفق به ثبت رکورد تست‌های چابکی در کمپ تمرینی که حاضر بودیم، شدم و اکنون هر روز تمرین می‌کنم.

وی می‌افزاید: به‌طور قطع نمی‌توان پیش‌بینی کرد که کاروان ایران با چه نتیجه‌ای بازمی‌گردد، چرا که حساسیت در بسیاری از رشته‌های مختلف بالا است، اما می‌توانم امیدوار باشم که با مدال‌های خوش‌رنگ و بهترین نتایج به کشور بازمی‌گردیم، چرا که احتمال کسب مدال ما بسیار بالا است، اما ورزشکاران باید تلاش کنند تا بهترین نتایج را رقم بزنند.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

داور المپیکی تکواندوی کشور بیان می‌کند: دو کمپ پیش از مسابقات المپیک برگزار شد که من به علت آماده نبودن ویزا موفق به شرکت در یکی از آن‌ها نشدم، اما توانستم با داورهایی که در آن ورکشاپ‌ها حضور داشتند صحبت کنم و از تغییرات آگاه شوم.

حضور تأثیرگذار در المپیک

وی تصریح می‌کند: به‌طور قطع حضور در میادین مهمی مانند المپیک برای هر فرد و آن رشته تأثیر بسزایی خواهد داشت، ما در هیچ رشته‌ای در بخش بانوان داور بانو نداشتیم و حضور من به‌نوعی تاریخ‌سازی محسوب می‌شود. حضور من در این مسابقات منجر به سوق پیدا کردن داوران علاقه‌مندان به سمت کسب داوری‌های بین‌المللی بوده است یا افراد دیگر از نحوه حضور در این شاخه از من سوالاتی می‌پرسند و این موضوع می‌تواند تأثیر خوبی در ارتقای سطح داوری کشور داشته باشد.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

باقری ادامه می‌دهد: حضور یک داور در المپیک تأثیر بسیاری برای بازیکنان دارد، زمانی که در یک تورنمنت داور آن رشته با بازیکنان باشد، دیگر داوران برای قضاوت دقت لازم را به‌خرج می‌دهند تا از خطاهای داوری دور باشند و این موضوع می‌تواند به قضاوت علیه عملکرد بازیکنان‌مان کمک کند. حضور بازیکنان نیز باعث می‌شود تا علاقه‌مندان رشته‌های مختلف علایق خود را بشناسند و به این سمت سوق پیدا کنند تا ما در آینده استعدادهای بسیار خوب را شناسایی کنیم.

وی تشریح می‌کند: به‌طور قطع از جانب فدراسیون حمایت‌هایی می‌شویم، اما انتظار داریم زمانی که یک داور برای مسابقات المپیک انتخاب می‌شود از لحاظ مالی حمایت شود. در بسیاری از مسابقات و تورنمنت‌هایی که شرکت می‌کنم حتی یک‌سوم هزینه‌های بلیت‌ها به من بازگردانده نمی‌شود. با توجه به اینکه ما در رشته‌های مختلف المپین‌های بانو داریم، اما در داوری نداشته‌ایم این موضوع حمایت و توجه بیشتری را می‌طلبد و انتظار دارم همچون ورزشکارانی که از پس از کسب مقام در مسابقات المپیک به آن‌ها بها داده می‌شود، برای من نیز چنین اتفاقی رخ دهد و همچون ورزشکاری که مدال‌آور المپیک بوده است با من رفتار شود.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

داور المپیکی تکواندوی کشور می‌افزاید: بازیکنان با شرکت در مسابقات مختلف و براساس رنکینگ جهانی راهی المپیک می‌شوند، اما انتخاب داوران این قانون را ندارد، اکنون جزو ۱۳ داور برتر جهان و چهار داور برتر آسیا قرار گرفته‌ام.

حضور در میان برترین‌های جهان

وی عنوان می‌کند: در سال ۱۴۰۱ در مسابقات لبنان به عنوان بهترین داور شناخته شدم و سپس مسابقات فجیره و عرب‌کاپ ۲۰۲۳ نیز موفق به کسب عنوان بهترین داور شدم، سپس با چهار داور بین‌المللی ایرانی در کمپ المپیک در کشور ازبکستان دعوت شدیم که دو نفر از ما به عنوان ۵۸ داور برتر جهان قرار گرفتیم. پس از آن در ارزیابی‌های مختلف برای المپیک که ۲۶ داور (۱۳ زن و ۱۳ مرد) برای این مسابقات انتخاب می‌شدند و از هر کشور یک داور انتخاب می‌شد، مورد آزمون قرار گرفتیم که در نهایت موفق شدم در بسیاری از آن مسابقات شگفتی‌ساز باشم و در ارزیابی‌ها عملکرد خوبی از خود ارائه دهم تا در نهایت جزو ۲۶ داور برتر برای المپیک قرار گیرم.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

علاقه ما را به این سمت کشانده است

فرزاد صادق‌پور، داور المپیکی بوکس کشور در رابطه با نحوه حضور خود در مسابقات المپیک پاریس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در چندین مسابقات همچون مسابقاتی که در کشورهای لهستان، سنگال و تایلند برگزار شد یا قضاوت‌های خوبی که داشتم، مورد تأیید قرار گرفتم و به این مسابقات دعوت شدم، با تمرینات مختلف از لحاظ آمادگی‌جسمانی و شرایط بدنی به‌طور کامل خود را به مرز آمادگی مورد نظر رسانده‌ام.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

وی می‌افزاید: تمرین‌های منظم، هدف‌گذاری و علاقه ما به این رشته و قضاوت باعث شده است تا ما خودمان را به بهترین نحو نشان دهیم و دعوت شویم.

داور المپیکی بوکس کشور عنوان می‌کند: پیش از حضور در هر مسابقه‌ای جلساتی برای هماهنگی و آمادگی برای داوران برگزار می‌کنند که برای مسابقات المپیک نیز جلساتی برای هماهنگی بیشتر ما برگزار خواهند کرد.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

وی تاکید می‌کند: حدود شش سال است قضاوت‌های بین‌المللی را انجام می‌دهم و حدود ۱۰۰۰ مسابقه برون‌مرزی را قضاوت کرده‌ام و صحنه‌های مختلف را دیده‌ام و از لحاظ داوری پربار هستیم. من به همراه بابک بردبار به مسابقات المپیک دعوت شده‌ایم که حضور دو داور در بوکس از ایران بی‌سابقه بوده است، در مسابقات کسب سهمیه المپیک هیچ ورزشکاری در رشته بوکس موفق به کسب سهمیه نشده است و حضور دو داور از این رشته اتفاق بزرگی برای این رشته است.

بوکس؛ نیازمند رسیدگی

صادق‌پور تصریح می‌کند: رسیدگی به بوکس جزو نیازهای این رشته است، رئیس فدراسیون بوکس حدود یک‌سال است که به این سمت منصوب شده است و در این مدت اتفاقات خوبی را رقم زد که امیدوارم که ادامه‌دار باشد.

وی بیان می‌کند: در رشته‌های کشتی و تکواندو به‌طور قطع روی سکو هستیم و در رشته‌های دیگر امکان کسب مدال داریم، امیدوارم کاروان ایران بتواند در این مسابقات خوب بدرخشد و تیم داوری نیز عملکرد خوبی را از خود نشان دهند تا ایران را سربلند کند.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

تمرین با کشتی‌گیران برای آمادگی هر دو گروه

نیما صادقی، داور المپیکی کشتی کشور در رابطه با شرایط آمادگی خود برای مسابقات المپیک پاریس به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اکنون در سطح آمادگی متوسط قرار دارم و هفته‌ای دو یا سه جلسه در تمرینات کشتی شرکت می‌کنم و علاوه‌بر تمریناتی که خودم انجام می‌دهم برای کشتی‌گیران برخی قوانین را تشریح می‌کنیم تا هر دو گروه به آمادگی لازم برسیم.

وی می‌افزاید: اتحادیه جهانی کشتی یک دوره سه تا چهار روزه برای داوران انتخاب شده کشتی جهت هماهنگی و آمادگی بیشتر داوران دعوت شده به مسابقات المپیک در آتن برای همه داوران منتخب المپیک برگزار کرد.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

داور المپیکی کشتی کشور بیان می‌کند: فدراسیون کشتی همه شرایط را برای دوره‌ها و حضور ما در المپیک فراهم کرده است و مشکلی از این بابت وجود ندارد. داوری یکی از ارکان کشتی است، پس از المپیک توکیو تاکنون همیشه با یک داور در رشته کشتی پا گذاشته بودیم که اکنون داوری در این رشته در حال رشد است و ما موفق شدیم پس از ۱۲ سال با دو داور راهی المپیک شویم.

بار ورزش ایران روی کشتی است

وی تصریح می‌کند: ۱۱ کشتی‌گیر در دو دسته آزاد و فرنگی داریم که کشتی‌گیران در مسابقات مختلف محک خوردند و با فراهم شدن شرایط مختلف، کاروان کشتی ایران ترکیبی از کشتی‌گیران جوان‌ها و باتجربه‌هاست و به‌طور قطع همچون همیشه بار ورزش ایران را به دوش خواهد کشید. المپیک خوبی را برای کشتی می‌بینیم که از حالا می‌توانیم روی مدال طلای تعدادی از ورزشکاران حساب باز کنیم.

برای اعتلای نام «ایران» می‌جنگیم

به گزارش ایمنا، حضور پررنگ و پرقدرت داوران ایرانی پس از مدت‌ها می‌تواند اتفاقی شگفت‌انگیز برای کشورمان باشد که علاوه‌بر ایجاد انگیزه در دیگر داوران و رشته‌های دیگر، سطح داوری کشورمان را نیز ارتقا می‌دهد. طبق صحبت‌های انجام شده توسط سه داور المپیکی کشورمان، نگاه متفاوت و توجه به داوران می‌تواند به رشد داوری در کشورمان کمک کند، چرا که قشر داوری نیز جزو ارکان هر رشته ورزشی محسوب می‌شوند.

گزارش از: مهسا زین‌العابدینی

کد خبر 767378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.