رأی‌گیری در هیچ کشوری به پایان نرسیده است

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آمار و ارقامی که به صندوق‌های خارج کشور نسبت داده می‌شود، اعتباری ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هادی طحان‌نظیف امروز جمعه هشتم تیر اظهار کرد: فرآیند انتخابات از ساعت ۸ صبح امروز آغاز شد، همه چیز بر اساس زمان‌بندی و هماهنگی‌های انجام شده در حال طی شدن است.

وی ادامه داد: مردم از طریق سامانه «مردم‌ناظر» این امکان را دارند که اگر مشکلی یا تخلفی مشاهده کردند، آن را به ما گزارش بدهند، شش کارگروه در این ستاد وظیفه دارند هر گزارشی را که از این سامانه دریافت کردند، مورد پیگیری قرار دهند.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که تاکنون مورد خاصی نبوده است و موارد جزئی هم که به این کارگروه‌ها ارجاع داده شده، مرتفع شده است.

طحان‌نظیف خاطرنشان کرد: نمایندگان نامزدها نیز در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات حضور دارند تا از نزدیک در جریان امور باشند، اگر نکته‌ای به آن‌ها منتقل شود و ابهام و مسئله‌ای باشد، بدون واسطه و مستقیم با ما در میان خواهند گذاشت و پیگیری خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: هر انتخاباتی بر اساس قانون خاص خودش فرآیندهایش رقم می‌خورد. در کشور ما هر انتخاباتی اعم از انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی، قانون خاص خود را دارد.

وی افزود: در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی پنج مدرک شناسنامه، کارت ملی، گواهی‌نامه، کارت پایان خدمت و گذرنامه برای احراز هویت به رسمیت شناخته شده است، اما در قانون انتخابات ریاست جمهوری تنها دو مدرک شناسنامه و کارت ملی ذکر شده است، البته ایرانیان خارج از کشور برابر قانون می‌توانند با گذرنامه نیز رأی بدهند.

طحان‌نظیف گفت: در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه سال گذشته برگزار شد، ۸۵ درصد مردم با کارت ملی احراز هویت شدند و رأی دادند، حدود ۱۱ درصد نیز با شناسنامه و مابقی با سایر مدارک رأی دادند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به پرسشی درباره صندوق‌های آرای خارج از کشور گفت: فرآیند اخذ رأی در خارج از کشور در حال انجام است، با هماهنگی‌هایی که انجام شده با مشکلی مواجه نیستیم.

وی تاکید کرد: آمار و ارقامی که درباره صندوق‌های خارج از کشور بیان می‌شود، فاقد اعتبار است؛ چراکه تاکنون فرآیند اخذ رأی به پایان نرسیده است و همچنان در حال رأی‌گیری هستیم. پس از اتمام فرآیند رأی‌گیری، شمارش آرا آغاز خواهد شد و مراحل بعدی آن یعنی تجمیع آرا هم سپری خواهد شد.

کد خبر 767232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.