جولان ریزگردها تا ۷۲ ساعت آینده در آسمان اصفهان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به تداوم صدور هشدار سطح زرد با فعالیت پدیده باد و گردوخاک طی امروز تا اواسط هفته آینده _چهارشنبه سیزدهم تیر_ در استان خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی گرادیان فشاری مناسبی در نیمه شرقی طی امروز جمعه تا اواسط هفته آینده بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب ایجاد افزایش سرعت وزش باد و فعال شدن کانون‌های گردوخاک داخلی شده و پدیده باد، گردوخاک و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود، از این‌رو کاهش کیفیت هوا و بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در نواحی نیمه شمالی، شرقی، جنوب استان مورد انتظار است در مناطق غربی نیز شرایط افزایش ابر و وزش باد لحظه‌ای وجود دارد.

وقوع وزش باد شدید و گردوخاک در نیمه شرقی اصفهان

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره صدور هشدار سطح نارنجی با تشدید شرایط باد گردوخاک، کاهش دید در استان، تصریح کرد: فعالیت این سامانه از اواخر وقت دیروز پنجشنبه آغاز شده و تا پایان امروز با وزش باد شدید، گردوخاک و شکل‌گیری طوفان لحظه‌ای در نیمه شرقی، کاهش دید و کیفیت هوا مورد انتظار است.

وی ادامه داد: بر پایه اطلاعیه امروز اداره کل هواشناسی استان اصفهان، باد شدید و گردوخاک در مناطق شمال، شرق و مرکزی اصفهان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت‌آباد)، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، نائین، نجف‎‎‌آباد، ورزنه و اصفهان را فرا می‌گیرد.

حاجی‌بابایی نسبت به کاهش دید و کیفیت هوا، قرار گرفتن شاخص آلایندگی هوا در شرایط ناسالم، اختلال در تردد مسیرهای مواصلاتی شرق استان به واسطه کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقتی، شکستن درختان فرسوده و توقف فعالیت‌ها در فضای باز هشدار داده و گفت: نداشتن تردد در سطح شهرها به ویژه گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) طی روزهای پیش‌رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.

وی اظهار کرد: رعایت حداکثری مقررات رانندگی هنگام طوفان گردوخاک و شن در نیمه شرقی، مدیریت تردد خودروها در سطح شهرها و کنترل فعالیت‌های واحدهای صنعتی، خودداری از تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، فرسوده و درختان کهنسال توصیه می‌شود.

تداوم صدور هشدار سطح زرد تا پایان ۹ تیر / تردد غیرضروری سالمندان در اصفهان ممنوع است

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره تداوم صدور هشدار سطح زرد طی یک هفته اخیر با فعالیت پدیده باد و گردوخاک، تصریح کرد: این شرایط از اواخر وقت چهارشنبه ششم آغاز شده و تا پایان روز شنبه نهم تیر با وزش باد به نسبت شدید تا شدید، کاهش دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص آلایندگی هوا و طوفان گرد و خاک محلی به ویژه در مناطق شمال و شرق و مرکز و جنوب استان اصفهان همراه است.

وی ادامه داد: بر پایه اطلاعیه امروز اداره کل هواشناسی استان اصفهان، باد شدید و گردوخاک مناطقی به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت آباد)، زواره، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، نائین، نجف آباد، نطنز، ورزنه و شاهین شهر و میمه را فرا می‌گیرد.

صدور هشدار سطح زرد با تداوم بادوگردوخاک تا ۱۳ تیر

حاجی‌بابایی با اشاره به صدور مجدد هشدار سطح زرد طی تداوم شرایط باد و گردوخاک از بامداد یکشنبه تا روز چهارشنبه (دهم تا سیزدهم تیر) در استان گفت: طی این مدت وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با گردوخاک محلی و کاهش شعاع دید و افزایش غبارآلودی هوا در مناطق شرق، شمال، مرکز و جنوب استان به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، بادرود، خور و بیابانک، برخوار، کاشان، کبوترآباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، شاهین شهر و میمه، نائین، نجف آباد، نطنز، ورزنه و شهر اصفهان را فرا خواهد گرفت.

وی نسبت به کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد در نیمه شرقی اصفهان، احتمال آسیب به سازه‌های موقتی و سقوط اشیا از ارتفاعات در مناطق شرق و شمال استان هشدار داده و اظهار کرد: هموطنان به ویژه گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) طی روزهای پیش رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان بر لزوم مدیریت تردد خودروها در سطح شهرها و کنترل فعالیت واحدهای صنعتی، مدیریت فعالیت مراکز آموزشی و اداری و همچنین رعایت حداکثری مقررات رانندگی هنگام رانندگی در نیمه شرقی استان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۸ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه دمای هوای سه شهرستان اصفهان بر مرز ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: چوپانان با دمای ۴۰ درجه سانتی‌گراد و بویین میاندشت با کمینه دمای ۱۴ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 767142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.