افزایش ۱۰ برابری اعتبار مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در دولت سیزدهم

وزارت نفت در دولت سیزدهم، با رشد ۱۰ برابری اعتبار مصوب نسبت به کل دولت گذشته، بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان به پروژه‌های مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف، همواره بر شرایط سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و البته بیش از هر چیز محیط‌زیست اثرگذار است. از همین رو، شرکت یا سازمانی که به فعالیت‌های اقتصادی مشغول است، در قبال آثار و پیامدهای تصمیم‌ها و فعالیت‌هایش بر جامعه و محیط‌زیست، مشارکت در توسعه پایدار، در نظر گرفتن انتظارهای ذی‌نفعان، تطابق با قوانین و هنجارهای رفتاری بین‌المللی و یکپارچه‎سازی مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان مسئول خواهد بود.

مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، از مؤلفه‌های توسعه پایدار در جوامع امروزی به شمار می‌آید که طی آن به مناسبات شرکت‌ها در قبال ذی‌نفعان و جوامع توجه دارد و درجهت بهینه‌سازی آن حرکت می‌کند.

از سوی دیگر، اهمیت اجرای مسئولیت‌های اجتماعی در صنعت نفت نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور بیشتر است. همچنین، از آنجا که شرکت‌های نفتی به‌ویژه در ایران، نقشی کلیدی در رونق اقتصادی و حفظ جایگاه بین‌المللی دارند و پروژه‌های اجراشده در این صنعت نیز چند میلیارد دلاری هستند، مطابق قانون، بخشی از مبلغ سرمایه‌گذاری هر پروژه به طرح‌های توسعه‌ای عام‌المنفعه و برای کمک به توسعه عمران و آبادانی جوامع محلی به‌ویژه مناطق نفت‌خیز و گاز خیز اختصاص می‌یابد؛ موضوعی که در وزارت نفت دولت سیزدهم بیش از همیشه مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه اقدام‌های مختلفی انجام شده است.

رشد ۱۰ برابری اعتبار مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در دولت سیزدهم

ابلاغ نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲

یکی از این اقدام‌ها، ابلاغ نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۲ است. نظام‌نامه مسئولیت اجتماعی با تأکید بر مسائل اساسی اولویت‌دار صنعت نفت در زمینه مسئولیت اجتماعی مانند زنجیره تأمین تدارکات محلی به‌منظور اشتغال‌زایی و معیشت پایدار محلی، توانمندسازی ساکنان جوامع محلی پیرامون، بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد)، مشارکت در حفاظت از محیط‌زیست، ترویج مصرف بهینه منابع و انرژی و بهبود شرایط کار و زندگی کارکنان به‌عنوان نقشه راه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت، از سوی جواد اوجی، وزیر نفت، در فروردین ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

همچنین، اختصاص اعتبار به کارهای عام‌المنفعه مسئولیتی است که وزارت نفت دولت سیزدهم از زمان آغاز به‌کار آن را در اولویت قرار داده و با نگاه عمل‌گرایانه آن را اجرا کرده است، به‌طوری که این وزارتخانه در دولت مردمی سیزدهم، با رشد ۱۰ برابری اعتبار مصوب نسبت به کل دولت قبل، بیش از ۴۴ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است.
درمجموع، در دو سال اخیر ۳ هزار و ۵۰۰ پروژه با هزینه‌کرد ۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان را تکمیل کرده و به بهره‌برداری رسانده است که این مقدار هزینه‌کرد نسبت به دولت دوازدهم حدود چهار برابر رشد را نشان می‌دهد.

رشد ۳ برابری پروژه‌های عام‌المنفعه وزارت نفت در دولت سیزدهم

از سوی دیگر، اهتمام ویژه وزارت نفت در دولت مردمی به پروژه‌های مسئولیت اجتماعی سبب شد تا افزون بر افزایش چهار برابری تکمیل پروژه‌های مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی، مجموع پروژه‌های این وزارتخانه در این حوزه با اعتبار ۴۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و رشد سه برابری نسبت به کل دولت دوازدهم به ۶ هزار و ۵۰۰ پروژه برسد که هم‌اکنون از این تعداد پروژه ۳ هزار و ۵۰۰ پروژه تکمیل و حدود ۳ هزار پروژه در دست اجرا است.

همچنین، لوله‌کشی رایگان برای خانوارهای تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) به تعداد ۲۱ هزار خانوار که در دولت قبل هیچ‌گونه اقدامی برای آن انجام نشده بود، جهش گازرسانی به استان محروم سیستان‌وبلوچستان با اجرای خطوط لوله انتقال زاهدان - دشتک - زابل، ایرانشهر - پالیزان - خاش - میرجاوه، ایرانشهر - چب و کنارک - چابهار - مکران، توسعه گازرسانی به استان هرمزگان با اجرای خط لوله میناب - سیریک - جاسک و بندرعباس - گورزین - قشم و…، تأمین تجهیزات برای احداث ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی در سیستان‌وبلوچستان، اجرای طرح حفاری چاه‌های آب ژرف سیستان‌وبلوچستان با سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومان و مقایسه تفکیک تعداد کل پروژه‌های عام‌المنفعه مسئولیت اجتماعی، فقط بخشی از اقدام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم برای عمل به مسئولیت اجتماعی در سه سال عمر این دولت است.

کد خبر 767135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.