افزایش چشمگیر تولید برق پاک در سراسر اروپا

انرژی‌های تجدیدپذیر منبع اصلی تولید برق اروپا در ۲۰۲۳ بوده است. بیشترین افزایش این انرژی‌ها در اتحادیه اروپا در سال گذشته مربوط به انرژی خورشیدی، پس از آن انرژی‌های بادی و برق‌آبی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بخش عمده برق اتحادیه اروپا در سال گذشته از انرژی سبز تشکیل شده بود. در اصل افزایش انرژی بادی و خورشیدی همراه با کاهش شدید سوخت‌های فسیلی با تسریع پیشروی انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا همراه بوده است، تا آنجا که بر اساس داده‌های اولیه یورواستات، انرژی‌های تجدیدپذیر در ۲۰۲۳ منبع اصلی برق در اتحادیه اروپا بوده است.

انرژی‌های سبز در این سال ۴۴.۷ درصد از کل تولید برق اروپا معادل تولید ۱.۲۱ میلیون گیگاوات ساعت برق را تشکیل دادند که حاکی از افزایشی ۱۲.۴ درصدی نسبت به ۲۰۲۲ است.

کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی

برق حاصل از سوخت‌های فسیلی در ۲۰۲۳ به‌طور کلی ۱۹.۷ درصد کاهش داشت و ۰.۸۸ گیگاوات ساعت یا ۳۲.۵ درصد از برق اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر عرضه گاز طبیعی در اروپا نسبت به سال ۲۰۲۲ به میزان ۷.۴ درصد کاهش داشت که کمترین میزان از سال ۱۹۹۵ محسوب می‌شود. بیشترین کاهش نیز در مصرف گاز طبیعی در پرتغال، اتریش و جمهوری چک مشاهده شد. عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی نیز ۱.۵ درصد کاهش داشت.

افزایش چشمگیر تولید برق پاک در سراسر اروپا

اروپا در سال گذشته شاهد کاهش چشمگیر استفاده از زغال‌سنگ قهوه‌ای و سخت بود که اولی به‌طور معمول برای تولید برق و دومی برای گرمایش و ساخت فولاد استفاده می‌شود. استفاده از این دو سوخت فسیلی در ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح خود از زمان شروع رکوردها رسید. این کاهش‌ها به‌دنبال موفقیت طرح انرژی اتحادیه اروپا با هدف صرفه‌جویی در انرژی، تنوع بخشیدن به منابع و تقویت انتقال انرژی پاک حاصل شده است‌.

منابع تجدیدپذیر با بیشترین رشد

سال گذشته یک سال رکورد برای انرژی خورشیدی در سراسر جهان و اروپا بود که در حال حاضر یکی از ارزان‌ترین منابع برق در اکثر کشورها محسوب می‌شود و قیمت آن در سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین حد خود رسید. پیش‌بینی می‌شود انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۵۰ به منبع اصلی انرژی جهان تبدیل شود.

داده‌های اولیه یورواستات نیز نشان می‌دهد که بیشترین افزایش انرژی تجدیدپذیر اتحادیه اروپا در سال گذشته مربوط به انرژی خورشیدی است که ۱۸.۹ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ بود. خروجی برق از پنل‌های فتوولتائیک نیز در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ تا ۱۲۶.۳ درصد افزایش داشته است.

افزایش چشمگیر تولید برق پاک در سراسر اروپا

انرژی بادی به‌ویژه پروژه‌های فراساحلی نیز در سال ۲۰۲۳ رکوردها را شکست و تولید برق بادی در اتحادیه اروپا را به میزان چشمگیری (۱۳.۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۲) افزایش داد. به طور کلی، باد در سال ۲۰۲۳ نسبت به گاز طبیعی، برق بیشتری را به ترکیب اتحادیه اروپا رساند.

تولید برق اروپا از منابع برق‌آبی نیز در سال گذشته بیشتر از سال ۲۰۲۲ بود. این پیشرفت‌ها در کنار هم، انرژی‌های تجدیدپذیر را به منبع اصلی برق در اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ تبدیل کرد.

کد خبر 767012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.