رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در استان مرکزی آغاز شد

فرآیند اخذ رای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت ۸:۰۰ امروز جمعه هشتم تیر همزمان با سراسر کشور در استان مرکزی آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهان در سانحه هوایی ۳۰ اردیبهشت امسال، برای انتخاب نهمین رئیس جمهور امروز در ۶۰ هزار شعبه اخذ رأی داخل و خارج کشور برگزار می‌شود.

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری باید طی ۵۰ روز با تصمیم شورایی متشکل از رؤسای قوه قضائیه و مقننه همچنین معاون اول رئیس جمهور که اکنون مدیر قوه مجریه است، برگزار شود و بنا به تصمیم این شورا، زمان انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هشتم تیر ۱۴۰۳ تعیین شد. یک‌هزار و ۶۸ شعبه اخذ رأی ثابت و سیار در استان مرکزی مستقر شده است.

بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری همه افرادی که تابعیت ایرانی دارند و سن آنان ۱۸ سال تمام باشد یعنی متولدین روز هشتم تیر سال ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند با ارائه اصل شناسنامه یا کارت ملی خود در این انتخابات شرکت کنند.

ادارات ثبت احوال در مرکز استان و شهرستان‌ها امروز برای ارائه خدمات به مراجعه کنندگان دایر است. شش نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از بیستم خرداد تا ۲۴ ساعت قبل از رأی‌گیری فرصت تبلیغات داشتند و بر اساس آخرین اطلاعیه ستاد انتخابات کشور با انصراف سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی و علیرضا زاکانی، اکنون چهار نامزد به ترتیب حروف الفبا مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در صحنه رقابت حضور دارند.

بنا به اعلام ستاد انتخابات استان مرکزی یک میلیون و ۱۴۶ هزار نفر در این استان واجد شرایط حضور در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند که از این تعداد ۵۰ هزار نفر رأی اولی هستند.

در یک ماه اخیر با تلاش شبانه‌روزی ارکان اجرایی، نظارتی، بازرسی و امنیتی ستاد انتخابات استان مرکزی بستر انتخاباتی سالم و رقابتی فراهم شده و تمهیدات لازم برای حفاظت از آرای مردمی لحاظ شده است.

رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری در استان مرکزی آغاز شد

کد خبر 766987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.