از خواص توت فرنگی چه می‌دانید؟ + تاثیر توت فرنگی بر لاغری، پوست و درمان کبد چرب

توت فرنگی از پرطرفدارترین میوه‌ها در سراسر جهان است که علاوه بر طعمی بی‌نظیر، خواص بی‌شماری دارد و مصرف آن می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش فشار خون، کمک به درمان کبد چرب، پیشگیری از تجمع سموم و مواد زائد و حفظ سلامت مادران باردار و جنین کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، توت فرنگی میوه‌ای با گلیسمی پایین است که آن را به گزینه‌ای مفید برای افراد مبتلا به دیابت و کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، می‌کند، این میوه به طور طبیعی ویتامین‌ها، فیبر و به ویژه سطوح بالایی از آنتی اکسیدان‌های معروف به پلی فنول‌ها را بدون سدیم، چربی یا کلسترول ارائه می‌کند و جزو ۲۰ میوه برتر از نظر ظرفیت آنتی اکسیدانی و منبع خوبی از منگنز و پتاسیم است.

توت فرنگی ( Strawberry) با نام علمی (Fragaria ananassa) در قرن ۱۸ در اروپا کشف شد و سپس از آنجا توسعه یافت، توت فرنگی‌های ارگانیک، به رنگ قرمز روشن، آبدار و شیرین است؛ توت فرنگی منبع عالی ویتامین C، منگنز، فولات (ویتامین B9) و پتاسیم است و تنها مقدار کمی چربی (حدود ۰.۳ درصد) و درصد پایینی پروتئین (حدود ۰.۷) دارد.

توت‌فرنگی‌های آخر بهار

این توت‌فرنگی‌ها در اواخر خرداد آماده چیدن می‌شوند و دوره میوه دهی و برداشت آن‌ها ۱۰ روز است، اندازه‌ی آن‌ها بزرگ است و از رایج‌ترین نوع توت فرنگی‌ها هستند.

توت‌فرنگی‌های ماندگار

این نوع از توت‌فرنگی‌ها در اوایل بهار و اواخر تابستان به بار می‌نشینند و محصول آن در اردیبهشت و مهر در بازار وجود دارد.

توت‌فرنگی‌های خنثی

دوره پرورش و به بار نشستن این دسته نسبت به بقیه طولانی‌تر است و از اواسط ماه آبان شروع می‌شود، این مدل از توت فرنگی‌ها گیاهی چندساله دارند و در دمای کمتر از ۲ درجه سانتی‌گراد گل می‌دهند، میوه آنها رشد می‌کند و آماده مصرف می‌شود.

این مدل برای رشد و میوه‌دهی به آفتاب کامل و شدید نیازی ندارد به همین دلیل آن را توت‌فرنگی خنثی می‌نامند، اندازه میوه توت‌فرنگی خنثی نسبت به دیگر دسته‌ها کوچک‌تر است.

از خواص توت فرنگی چه می‌دانید؟ + تاثیر توت فرنگی بر لاغری، پوست و درمان کبد چرب

مهم‌ترین خواص توت فرنگی

  • ضد عفونی رحم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش فشار خون
  • کمک به درمان کبد چرب
  • پیشگیری از تجمع سموم و مواد زائد
  • کاهش سطح اسید اوریک خون
  • پیشگیری و درمان یبوست
  • حفظ سلامت زنان باردار و جنین
  • کاهش علائم بیماری‌های تخمدان

طبع توت فرنگی

طبع توت فرنگی سرد و تر است و هر چه رسیده‌تر باشد از سردی آن کاسته می‌شود و هر مقدار که نارس‌تر باشد طبعش به سردی و خشکی مایل می‌شود.

خواص توت فرنگی برای لاغری

توت فرنگی یک غذای کم گلیسمی است و مانند بیشتر میوه‌ها، فاقد چربی است؛ این میوه حاوی قند، اما قند آن فروکتوز است، فیبر موجود در توت فرنگی نیز جذب قندهای طبیعی را کند می‌کند و تعدیل وعده‌های غذایی و مصرف حدود یک فنجان یا کمتر توت فرنگی به شما کمک می‌کند تا کالری بیش از حد مصرف نکنید و همین امر به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند.

راه‌های گنجاندن توت فرنگی در رژیم غذایی متعادل عبارتند از: برش دادن آن در سالاد، فرو بردن آن در شکلات تلخ یا استفاده از آن برای شیرین کردن ماست کم چرب یا بدون چربی یا حتی استفاده به عنوان میان وعده.

خواص توت فرنگی برای پوست

توت فرنگی یک مکمل عالی برای روتین مراقبت از پوست است، این ماده غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و انرژی است که برای پوست شما نیز معجزه می‌کند؛ توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که خواص ضدالتهابی دارد و به تسکین و آرام کردن جوش‌ها و درمان آکنه کمک می‌کند، همچنین این میوه حاوی اسید سالیسیلیک است که منافذ پوست را تمیز و باکتری‌ها را از آن دور می‌کند.

اسید سالیسیلیک یک پاک کننده عالی آکنه است و یک عنصر محبوب در بسیاری از کرم‌های صورت و سایر محصولات آرایشی و مراقبت از پوست به شمار می‌رود.

خواص توت فرنگی برای سرماخوردگی

توت فرنگی، با طعم دلپذیر و فواید بی‌شماری که دارد، نه تنها یک میوه لذیذ محسوب می‌شود، بلکه به عنوان یک منبع غنی از ویتامین C شناخته شده و نقش کلیدی در تقویت سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.

این ویژگی توت فرنگی به ویژه در فصول سرد سال که بدن بیشتر در معرض سرماخوردگی، تب، گلودرد و سرفه قرار می‌گیرد، اهمیت پیدا می‌کند، ویتامین C موجود در توت فرنگی به بهبود سریع این نوع بیماری‌های فصلی کمک و در عین حال، با تقویت سیستم دفاعی بدن، از بروز مجدد آن‌ها پیشگیری می‌کند.

از خواص توت فرنگی چه می‌دانید؟ + تاثیر توت فرنگی بر لاغری، پوست و درمان کبد چرب

خواص توت فرنگی برای کبد چرب

توت فرنگی نه تنها به دلیل مزایای بی‌شمارش برای سیستم ایمنی مورد توجه قرار گرفته، بلکه به دلیل خواص محافظتی برای کبد نیز شناخته شده است، اسیدهای طبیعی موجود در این میوه به حفاظت از کبد کمک و از تجمع سموم و مواد زائد در بدن جلوگیری می‌کند.

مصرف منظم توت فرنگی می‌تواند به کاهش فشار خون و کاهش سطح اسید اوریک خون کمک کند که این امر برای افراد مبتلا به کبد چرب یا کسانی که با مشکلات فشار خون مواجه هستند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، توصیه می‌شود که افراد برای حفظ سلامت کبد و تنظیم فشار خون، روزانه چندین عدد توت فرنگی به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

خواص توت فرنگی برای زنان باردار

توت فرنگی منبع اسید فولیک (B9): اسید فولیک یکی از موارد ضروری برای رشد لوله عصبی در جنین است، بنابراین می‌توانید با مصرف منظم توت فرنگی، بدون اینکه به فکر مکمل‌های شیمیایی باشید، با مصرف یک میوه‌ی زیبا و ارگانیک، به حفظ سلامتی جنین کمک کنید.

ویتامین C در توت فرنگی: توت فرنگی منبع عالی ویتامین C است‌، یک آنتی اکسیدان ضروری برای سلامت س یستم ایمنی برای جنین و مادر، جلوگیری از بیماری‌های عفونی و همینطور بهبود گردش خون.

توت فرنگی کپسول ارگانیک منگنز و پتاسیم: این مواد معدنی کمیاب که بیشتر در حبوبات‌، میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شوند، برای بسیاری از فرایندهای مهم در بدن، مثل بهبود عملکرد قلب، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و مبارزه با رادیکال‌های آزاد مفید هستند.

توت فرنگی همینطور دارای در مقادیر اندکی از آهن‌، مس‌، منیزیم‌، فسفر و ویتامین B6 ، K و E است.

درمان جوش صورت با توت فرنگی

چربی بیش از حد زیر پوست می‌تواند باعث بروز جوش شود، توت فرنگی به دلیل اینکه خاصیت اسیدی دارد می‌تواند سطح چربی پوست را کاهش دهد و علاوه بر درمان جوش‌های صورت، از بروز جوش‌های جدید نیز پیشگیری کند.

برای تهیه ماسک ضد جوش توت فرنگی چند عدد توت فرنگی را داخل مخلوط کن یا میکسر بریزید تا پوره شود، سپس روی پوست خود ماساژ دهید و اجازه دهید به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس با آب سرد بشویید.

کد خبر 766917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.