پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی تولید برنج برای سال جاری

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و مزارع پیش‌بینی می‌شود که امسال تولید برنج ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قاسم پیشه ور اظهار کرد: پتانسیل خودکفایی برنج در استان‌های شمالی با افزایش عملکرد در واحد سطح، اجرای طرح جامع آب و معرفی ارقام جدید وجود دارد.

وی متوسط عملکرد تولید برنج را ۳ تا ۴ تن در هکتار اعلام کرد و افزود: با همکاری وزارت نیرو مبنی بر اجرای زهکشی کانال‌های آب، عملکرد تولید در واحد سطح به ۵ تا ۶ تن در هکتار می‌رسد که این امر در افزایش تولید و خودکفایی تأثیر بسزایی دارد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی متوسط تولید سالانه برنج را ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن اعلام کرد و گفت: بنا بر آمار سال گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شد که امسال به دلیل شرایط مساعد اقلیمی و انجام ۲ کشت در مزارع پیش بینی می‌شود که تولید ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

پیشه ور با بیان اینکه سالانه ۳ میلیون و ۲۰۰ تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج مورد نیاز کشور است، عنوان کرد: با احتساب تولید داخل سالانه حداکثر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کسری نیاز برنج باید از طریق واردات تأمین شود.

وی تصریح کرد: بنا بر آمار سال ۱۴۰۱ بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج به بهانه تنظیم بازار داخل وارد شد که این امر به سبب پرداخت یارانه به کشاورزان خارجی آسیب جدی به تولید داخل می‌زند، درحالیکه با تخصیص ۵۰ درصد رقم واردات به زیرساخت‌ها امکان خودکفایی در داخل وجود دارد.

کد خبر 766889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.