شهید جمهور الگوی دولت چهاردهم

در فقدان خادم جمهور، الگویی که شهید رئیسی از خود برای یک رئیس‌جمهور مطلوب به جای گذاشت، باقی مانده و همین الگو است که چه بسا کار انتخاب را برای ایرانیان ساده کند؛ الگویی که مهم‌ترین خدمت و یادگار خادم جمهور به ملتی است که دوستشان داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ۴۰ روز است که آیت‌الله رئیسی و همراهانش در میان ما نیستند. سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور مردمی و یارانش حادثه تلخ و شوکه کننده‌ای بود که ایران و جهان را در شوک فرو برود. این حادثه در شرایطی اتفاق افتاد که شهید رئیسی عزیز در آخرین سفر خود به جمهوری آذربایجان به دنبال تقویت قدرت ایران و خدمت به کشور بود و در نهایت در مسیر خدمت به ملتش جان خود را فدا کرد. این حادثه اگرچه بسیار تلخ و شوکه کننده بود اما تجمعات میلیونی مردم نقاط مختلف کشور در بدرقه این شهدا نشان داد مردم ما قدردان خادمان خود هستند و با انسان شناسی صحیح، دلسوزان این انقلاب را تشخیص می‌دهند.

امتحانی برای انتخاب تداوم مسیر شهید رئیسی

حالا تنها یک روز تا انتخابات زودهنگام باقی مانده است و مردم ایران بار دیگر در آستانه امتحانی مهم قرار گرفته‌اند؛ امتحانی برای انتخاب آنکه بتواند مسیر پیشرفت آغاز شده در دولت سیزدهم را ادامه دهد و ایران را سربلند تر از گذشته کند، همانگ‌ونه که شهید رئیسی در ذهن آرزو می‌کرد و برایش تلاش می‌کرد. شهید آیت‌الله رئیسی تجربه‌ها، کارنامه و عملکردی از خود به جای گذاشت که کار انتخاب را برای مردم هم سهل و هم سخت می‌سازد. کار انتخابات به این دلیل سهل شده است که اکنون شاخص‌های یک رئیس‌جمهور مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی پیش روی مردم قرار دارد. این رئیس‌جمهور مطلوب در سه سال فعالیت خود توانست بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را به نفع مردم جابه‌جا و امید ملی را احیا کند و روابط و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را چند گام به پیش ببرد. اما انتخاب یک نفر در میان افراد حاضر در رقابت انتخاباتی، از این‌رو سخت یا دشوار است که آیا می‌توان همه این شاخص‌ها را در یک فرد خاص پیدا کرد؟ آیا می‌توان نامزدی را یافت که بتواند در مسیر شهید رئیسی گام بردارد؟ گام برداشتن در مسیر شهید رئیسی به این معنی نیست که این نامزد یا منتخب، دقیقاً همان کارهایی را بکند یا همان تصمیماتی را بگیرد که شهید رئیسی گرفته است، بلکه این گام برداشتن در مسیر شهید رئیسی، به معنای مدنظر داشتن شاخص‌های انقلاب، نظام و مردم، و تصمیم و کنش بر مبنای چنین شاخص‌هایی است.

۴۰ روز در فراغ سید مظلومان

او که فردای کشور را به امروز نفروخت

شهید جمهور در شرایطی مسئولیت خود را تحویل گرفت که کشور از جهات مختلف در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد، از سویی به دلیل کوتاهی دولت قبل واردات واکسن کرونا به مشکل خورده بود و از سوی دیگر شاخص‌های اقتصادی وضعیت بحرانی اقتصاد کشور را نشان می‌داد. در چنین شرایطی شهید رئیسی برای نجات جان مردم کشور که روزانه صدها تن از آنها در اثر کرونا جان خود را از دست می‌دادند دست به کار شد و بدون بهانه‌جویی و پذیرفتن معاهده‌هایی همچون fatf واکسن وارد کرد و هم‌زمان توان کشور را برای تولید واکسن ایرانی تقویت گرفت. در نتیجه این اقدام دولت، ریشه کرونا به سرعت از شر کشور کنده شد و در شرایطی که برخی کشورهای پیشرفته غربی همچنان آمار صدها کشته در روز را داشتند تعداد کشته‌شدگان در ایران به صفر رسید.

شهید رئیسی فردای کشور را به امروز نفروخت، اما تلاش کرد که امروز کشور را هم سروسامان بدهد. در دولت سیزدهم شاخص‌های کلان اقتصادی بهبود یافت؛ نرخ تورم نزولی و رشد اقتصادی صعودی شد. تولید و فروش نفت با تخفیف کمتر از دولت روحانی و وصول پول‌های آن با دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه شهید امیرعبداللهیان و تلاش‌های وزارت نفت و بانک مرکزی افزایش یافت و ثبات کف بازار در اواخر دوران ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی، نزدیک شدن قدرت خرید مردم به قیمت‌ها و افزایش تولید گندم، مرغ، مسکن، برق و پایان خاموشی‌ها حاصل کار دولت سیزدهم بود.

چهره‌ای که بیش از همه در ذهن مردم از شهید خدمت باقی مانده است، چهره همواره دغدغه مند و گشاده به روی مردم بود که در سفرهای استانی مختلف از او می‌دیدند؛ مردی که برای حل مشکلات مردم روز تعطیل و غیرتعطیل هفته برایش فرقی نداشت و از خاکی شدن عبایش در این مسیر باکی نداشت. او که شرط خدمت را در حرم الرضا آموخته بود، همواره لبخند خود را نثار مردم و خشمش را متوجه دشمنان می‌کرد و با گوش سپردن به درددل و مشکلات مردم و محرومان محبوب دل‌های آن‌ها شد، در نهایت نیز در مسیری که همیشه آرزوی آن را داشت به فیض شهادت نائل آمد، اما یادگاری مهم برجای گذاشت. شهدای خدمت با تلاش‌های خود در طول عمر مسئولیتشان شاخص‌هایی به جا گذاشتند که همچون چراغی راهنمای انتخاب امروز ماست.

۴۰ روز در فراغ سید مظلومان

شهید رئیسی و شاخص شناسایی اصلح

در همین راستا رهبر انقلاب در بیان ویژگی‌های فرد اصلح به عنوان رئیس‌جمهور فرمودند: اصلح کسی است که در درجه اول به مبانی انقلاب و نظام و به این راه، اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد؛ همچنان که شهید خدمت، رئیسی عزیز واقعاً اعتقاد داشت و کاملاً محسوس بود که با دل و جان و اعتقاد کار می‌کند. ایشان کارآمدی را ویژگی مهم فرد اصلح خواندند و گفتند: کارآمدی یعنی شب و روز نشناسد، دنبال کار باشد، توانایی کار کردن داشته باشد و از عناصر و همکاران خوب استفاده کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توان و نشاط انجام کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب را از دیگر شاخص‌های فرد اصلح دانستند و افزودند: فرد اصلح با این خصوصیات، قادر است از همه ظرفیت‌های متنوع و پرشمار کشور برای پیشرفت استفاده کند. ایشان دولت‌های قبل را در استفاده از ظرفیت‌های کشور یکسان ندانستند و گفتند: دولت سیزدهم از دولت‌هایی بود که از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کرد و اگر این دولت ادامه می‌یافت احتمال زیاد می‌دادم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل شود.

عملکرد دولت سیزدهم و رئیس‌جمهور فقید آن به‌گونه‌ای بود که به تعبیر رهبر انقلاب «اگر این دولت ادامه می‌یافت احتمال زیاد می‌دادم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل شود.» از این بیان، این‌طور می‌توان استنباط کرد که در صورت انتخاب رئیس‌جمهور کارآمد و انقلابی مثل رئیسی، می‌توان به حل شدن مشکلات کشور بسیار امید داشت.

یک نشانه این انقلابی بودن تأکید مداوم بر اصول و مبانی مطرح شده از سوی امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی بود. در عین حال که رئیس‌جمهور فقید نه تنها همواره بر استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران تأکید داشت، بلکه این استقلال را هم در مباحث اقتصادی و روابط تجاری با جهان و هم در مواجهه سیاسی با قدرت‌های بزرگ شرق و غرب نیز دنبال می‌کرد.

کارآمدی شاخص دوم مورد تأکید رهبر انقلاب برای رئیس‌جمهور اصلح است. در کارآمدی شهید رئیسی و دولت او همین بس که یک وعده ماه‌ها بر زمین مانده برای حل معضل آب خوزستان در قالب طرح غدیر، تنها در چند ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم عملیاتی شد. با این طرح مشکل آب قریب به ۵۰ درصد از شهرها و روستاهای خوزستان حل شد. حل مشکلات ناترازی برق و پایان دادن به خاموشی برق شهرها به‌ویژه در تابستان‌ها، تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام که همچون نماد ناکارآمدی دولت‌های گذشته همواره پیش روی مردم قرار داشت، حل مشکل کرونا با تأمین سریع واکسن، اجرای قانون بودجه و اداره مالی کشور بدون کسری، سفر به همه ۳۱ استان کشور آن هم در ۱۲ ماه نخست فعالیت و پیگیری دور دوم سفرها و در کنار اینها، انجام طرح‌ها و وعده‌های مطرح شده در هر سفر استانی که موجب افزایش امید مردم به کشور و کارگزاران جمهوری اسلامی ایران شد، از جلوه‌های بارز کارآمدی شهید رئیسی و دولت سیزدهم بوده است.

یکی از جلوه‌های بارز شخصیت آیت‌الله رئیسی این بود که همواره، کار، نیاز، مسائل و مشکلات مردم و کشور بوده است که برنامه زندگی او را تعیین می‌کرده است و نه برعکس. به عبارت دیگر، ضرورت‌ها و الزامات کشور بود که مشخص می‌کرد او چقدر استراحت کند، در سفر باشد یا در تهران، در جلسه باشد یا در میدان.

۴۰ روز در فراغ سید مظلومان

همین ویژگی‌ها بود که موجب شد رهبر انقلاب در سی‌وپنجمین مراسم ارتحال بنیان‌گذار انقلاب در ۱۴ خرداد عمق مظلومیت سید ابراهیم رئیسی را بار دیگر نشان دهند. رهبر انقلاب با اشاره به تعریف و تمجید از شخصیت و خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی شهید رئیسی بعد از فقدان او در همه مطبوعات و فضای مجازی و از زبان اشخاص و جریان‌های گوناگون، گفتند: من دلم برای رئیسی سوخت که برخی در زمان حیات او حتی حاضر نبودند یک کلمه از این حرف‌ها بگویند و با وجود مشاهده این برجستگی‌ها، آنها را کتمان یا حتی وارونه منعکس می‌کردند و او را می‌آزردند که البته او غالباً جوابی به آنها نمی‌داد اما گاهی هم نزد من می‌آمد و مقداری شکایت می‌کرد.

اکنون در غیاب این شهید، راه او، تجربه‌ها و عملکردش پیش روی ایرانیان قرار دارد. پس از شهادت آیت‌الله رئیسی، فضای سیاسی کشور زودتر از موعد انتخاباتی شد و هیاهو برای انتخاب رئیس‌جمهوری که ادامه دهنده راه سید محرومان باشد، بلند شده است. حالا در فقدان خادم جمهور، الگویی که شهید رئیسی از خود برای یک رئیس‌جمهور مطلوب به جای گذاشت، باقی مانده و همین الگو است که چه بسا کار انتخاب را برای ایرانیان ساده کند؛ الگویی که مهم‌ترین خدمت و یادگار خادم جمهور به ملتی است که دوستشان داشت.

کد خبر 766728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.