بارش شهابی June Bootid 2024 را از دست ندهید

بارش شهابی June Bootid 2024 هفتم تیر به اوج خود می‌رسد و بیشتر ساعات شب قابل مشاهده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی June Bootid 2024 از دوم تیر تا دوازدهم مرداد فعال است و زمان اوج آن پنج‌شنبه -هفتم تیر- رخ می‌دهد؛ در طول این دوره، هر زمان که نقطه تابشی شهاب باران در صورت فلکی گاوران بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، این شهاب‌باران در تمام ساعات تاریکی فعال خواهد بود.

بهترین زمان برای مشاهده بارش شهابی ساعت ۲۱:۰۰ است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

ماه در حضیض زمینی

ماه پنج‌شنبه -هفتم تیر- به نزدیک‌ترین فاصله به زمین خواهد رسید و کمی بزرگ‌تر از زمان‌های دیگر به نظر می‌رسد و به صورت یک هلال باریک تمام شب قابل رصد است؛ فاصله ماه از زمین متفاوت است زیرا مدار آن کاملاً دایره‌ای نیست و یک مسیر بیضی شکل را طی می‌کند.

همان‌طور که ماه هر ۲۹.۵ روز یک‌بار این مسیر بیضی شکل را به دور زمین طی می‌کند، فاصله آن ۱۴ درصد بین ۳۵۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر در حضیض (نزدیک‌ترین فاصله به زمین) و ۴۰۶ هزار و ۷۰۰ کیلومتر در اوج (دورترین فاصله از زمین) تغییر می‌کند؛ اندازه زاویه‌ای آن نیز با همان فاکتور بین ۲۹.۴ و ۳۳.۵ دقیقه قوسی متفاوت است، روشنایی آن نیز تغییر می‌کند، البته تشخیص این اتفاق در عمل دشوار است، زیرا فازهای آن نیز هم‌زمان در حال تغییر هستند.

ممکن است تصور کنید ماه در زمان طلوع و غروب بسیار بزرگ‌تر و نزدیک‌تر است که در واقع چنین نیست و این خطای دید است که ماه هنگام نزدیک شدن به افق بسیار بزرگ‌تر از آنچه که واقعاً است به نظر می‌رسد؛ این مسئله توهم ماه نامیده می‌شود و چیزی بیش از یک خطای دید نیست.

هر عکسی نشان می‌دهد که ماه دقیقاً همان اندازه است؛ صرف نظر از اینکه در افق ظاهر شود یا مستقیماً بالای سر باشد. دلیل اینکه ما این توهم بصری را درک می‌کنیم بحث داغی است، این نوع خطای دید در مورد خورشید و صورت‌های فلکی نیز وجود دارد. دلیل این خطای دید هنوز به‌طور کامل مشخص نیست، اما از آن‌جا که ماه زمانی که نزدیک به افق است در میان ساختمان‌ها و درختان دیده می‌شود مقایسه اندازه آن با این المان‌های زمینی آن را به چشم ما بزرگ‌تر نمایان می‌کند تا وقتی که ماه بر فراز آسمان است و مغز ما معیار مقایسه اندازه دیگری برای آن به‌کار می‌برد.

نزدیک شدن ماه و سیاره زحل به یکدیگر

ماه و سیاره زحل پنج‎شنبه -هفتم تیر- به یکدیگر نزدیک می‏‌شوند، به طوری که در فاصله ۴.۱ دقیقه قوسی از یکدیگر واقع می‏‌شوند، ماه در این زمان ۲۱ روزه خواهد بود؛ این پدیده از اصفهان در آسمان سحر قابل مشاهده خواهد بود و در ساعت ۲۳:۱۶ به ارتفاع ۴۹ درجه از افق جنوبی می‏‌رسد و حدود ساعت ۰۴:۱۷ از دسترس خارج می‏‌شود.

ماه در قدر منفی ۱۲.۲ و سیاره زحل در قدر ۰.۸ هر دو در صورت فلکی دلو قرار خواهند داشت، این دو جرم آسمانی به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

مقارنه ماه و سیاره زحل

ماه و سیاره زحل پنج‌شنبه -هفتم تیر- در یک راستا قرار می‌گیرند، به طوری که ماه ۲۱ روزه از جنوب سیاره زحل عبور می‌کند، این پدیده از اصفهان در آسمان سحر قابل مشاهده خواهد بود و ساعت ۲۳:۱۶ به ارتفاع ۴۹ درجه از افق جنوبی می‏‌رسد و حدود ساعت ۰۴:۱۷ از دسترس خارج می‌‏شود.

ماه در قدر منفی ۱۲.۲ و سیاره زحل در قدر ۰.۸ هر دو در صورت فلکی دلو قرار خواهند داشت، این دو جرم آسمانی به اندازه‌ای به یکدیگر نزدیک هستند که در میدان دید تلسکوپ قرار می‌گیرند، اما با چشم غیرمسلح یا از طریق دوربین دوچشمی نیز قابل مشاهده خواهند بود.

غیبت قمری زحل

ماه پنج‌شنبه -هفتم تیر- از مقابل سیاره زحل عبور می‌کند و اختفای ماه ایجاد می‏‌شود که از کشورها و مناطقی از جمله شرق استرالیا، شمال شرقی نیوزلند، فیجی و کالدونیای جدید قابل مشاهده است، این غیبت فقط در بخشی از جهان قابل مشاهده خواهد بود، زیرا ماه آن‌قدر به زمین نزدیک است که موقعیت آن در آسمان تا دو درجه در سراسر جهان متفاوت است؛ این پدیده از اصفهان قابل رؤیت نخواهد بود.

اختفای ماه فقط از بخش کوچکی از سطح زمین قابل مشاهده است؛ از آنجا که ماه بسیار نزدیک‌تر از دیگر اجرام آسمانی به زمین است، موقعیت دقیق آن در آسمان با توجه به موقعیت دقیق شما در زمین، به دلیل اختلاف منظر بزرگ آن متفاوت است.

کد خبر 766711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.