فردا روز سرنوشت است

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه هفتم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انقلابی کارآمد مثل رئیسی» نوشت: درپی چهلمین روز شهادت رئیس جمهور شهید و شهدای خدمت، انتخابات ریاست جمهوری برای تعیین چهاردهمین رئیس جمهور اسلامی ایران نیز برگزار می‌شود. بر همین اساس این انتخابات، برخلاف ادوار گذشته، تقریباً یک سال پیش از موعد مقرر قانونی برگزار می‌شود. اما این تنها تفاوت یا تنها عاملی نیست که باعث مستثنی شدن این انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته می‌شود. واقعیت این است که در حدود سه سال فعالیت دولت سیزدهم، شهید آیت‌الله رئیسی تجربه‌ها، کارنامه و عملکردی از خود به جای گذاشت که کار انتخاب را برای مردم هم سهل و هم سخت می‌سازد. کار انتخابات به این دلیل سهل شده است که اکنون شاخص‌های یک رئیس جمهور مطلوب و در تراز انقلاب اسلامی پیش روی مردم قرار دارد. این رئیس جمهور مطلوب در سه سال فعالیت خود توانست بسیاری از شاخص‌های اقتصادی را به نفع مردم جابه‌جا و امید ملی را احیا کند و روابط و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را چند گام به پیش ببرد.

اما انتخاب یک نفر در میان افراد حاضر در رقابت انتخاباتی، از این رو سخت یا دشوار است که آیا می‌توان همه این شاخص‌ها را در یک فرد خاص پیدا کرد؟ آیا می‌توان نامزدی را یافت که بتواند در مسیر شهید رئیسی گام بردارد؟ گام برداشتن در مسیر شهید رئیسی به این معنی نیست که این نامزد یا منتخب، دقیقاً همان کارهایی را بکند یا همان تصمیماتی را بگیرد که شهید رئیسی گرفته است. بلکه این گام برداشتن در مسیر شهید رئیسی، به معنای مدنظر داشتن شاخص‌های انقلاب، نظام و مردم، و تصمیم و کنش بر مبنای چنین شاخص‌هایی است. از این‌رو، مهم نیست که در جزئیات و در عمل، چه اتفاقی واقع می‌شود، بلکه مهم این است که در یک رویکرد کلان، شاخص‌ها و معیارها همواره مدنظر باشد.

فردا روز سرنوشت است

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حل مشکلات اقتصادی با ادامه دولت شهید رئیسی» نوشت: رئیسی، رهرو راستین خمینی بود و به همین دلیل رهبر معظم انقلاب، دولت‌های قبل را در استفاده از ظرفیت‌های کشور یکسان ندانستند و افزودند: «دولت سیزدهم از دولت‌هایی بود که از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده کرد و اگر این دولت ادامه می‌یافت احتمال زیاد می‌دهم بسیاری از مشکلات اقتصادی حل شود.»

چرا اگر منش و روش برخی دولتمردان پرتلاش دولت سیزدهم در دوره چهاردهم تکرار شود بسیاری از مشکلات کشور برطرف می‌شود؟ به این دلیل که رئیسی فردای کشور را به امروز نفروخت اما تلاش کرد که امروز کشور را هم سروسامان بدهد. در دولت سیزدهم شاخص‌های کلان اقتصادی بهبود یافت؛ نرخ تورم نزولی و رشد اقتصادی صعودی شد.

تولید و فروش نفت با تخفیف کمتر از دولت روحانی و وصول پول‌های آن با دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه شهید امیرعبداللهیان و تلاش‌های وزارت نفت و بانک مرکزی افزایش یافت و ثبات کف بازار در اواخر دوران ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی، نزدیک شدن قدرت خرید مردم به قیمت‌ها و افزایش تولید گندم، مرغ، مسکن، برق و پایان خاموشی‌ها حاصل کار دولت سیزدهم بود.

کند شدن روند افزایش قیمت‌ها، احساس می‌شود. این شاخص در انتهای دولت روحانی افزایش قابل توجهی پیدا کرد؛ چنان‌که تورم سالانه در آن بازه زمانی ۴۶.۳ درصد و تورم نقطه به نقطه به رقم ۴۳.۹ درصد رسیده بود. سال ۱۴۰۲ سال شروع جدی روند نزولی تورم در دولت سیزدهم بود که در پایان این سال تورم سالانه به ۴۰ و هفت دهم درصد و تورم نقطه به نقطه ۳۲ و سه دهم درصد رسید. ادامه این روند و کاهش تورم سالانه در اردیبهشت ماه امسال به ۳۷ درصد و تورم نقطه به نقطه به ۳۱ درصد باعث شد تا دولت سیزدهم با ۹.۳ واحد درصد کاهش در تورم سالانه از ابتدای تحویل دولت و کاهش ۱۲.۹ دهم واحد درصدی در تورم نقطه به نقطه در بازه زمانی ابتدا تا انتهای دولت، مدیریت کشور را با کاهش تورم به سکاندار بعدی تحویل دهد. کاهش نرخ تورم، به معنای کند شدن شیب افزایش قیمت‌هاست.

فردا روز سرنوشت است

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود تیتر «رئیسی باشید» را برگزید و نوشت: امید است که شنبه خبر انتخاب رئیس‌جمهور نهم را بشنویم. اگر چنین نشد، و به دور دوم رفتیم، هفته پس از آن دیگر پایان کار است. کسی که خلف قانونی شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی می‌شود، چه بهتر که قانون او را در خدمت بی‌منت و دور بودن از حاشیه‌های کاذب و استکبارستیزی و وطن‌پرستی، قانون خود بداند تا مانند او مردم‌پسند و عشق مردم باشد. ایران ما در این روزها و بعد از تلاش‌های موفق دولت سیزدهم، که البته ناتمام ماند، به کسی نیاز دارد که خلف گفتمانی، فکری و اجرایی رئیس‌جمهور شهید هم باشد تا به جای بازگشت به عقب، ملت ایران رو به جلو حرکت کند. همه این‌ها وابسته به تصمیم آدینه پیش‌روی ملت ایران است.

چهل روز گذشت، به همین سرعت! از قدیم گفته‌اند خاک سرد است، حرف چندان نادرستی هم نیست، اما نه آن‌قدر سرد که مردم یادشان برود که رئیس‌جمهورشان، مظلومانه به شهادت رسید و در دوران او بود که در میانه تحریم و مشکلات انباشته شده، اقتصاد کشور از فروپاشیدگی نجات یافت و به تعبیر کارشناسان منتقد او بسیاری از شاخص‌های اقتصادی بهتر شد.

بر همین اساس، امروز که در چهلم شهید رئیسی قرار داریم و انتخابات هم فرا رسیده، بحث در باره ضرورت استمرار مسیر شهید رئیسی مهم است. «اما و اگر» و «برجام» و اینکه «آمریکا چه می‌کند» و «چه کسی در آمریکا رئیس‌جمهور می‌شود» نقل و نبات مدیریتی دولت قبل از دولت آیت‌الله رئیسی شده بود. در دولت شهید جمهور از اما و اگر خبری نبود. در این دوره مدیریت کشور از تحولات بیرونی استقلال پیدا کرد و کشور معطل پیروزی یا آمدن و رفتن کسی در آمریکا نبود. حدود ۱۸ میلیون رأی سال ۱۴۰۰ نتیجه محبوبیت رئیسی و پشتوانه این مسیر بود.

فردا روز سرنوشت است

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پیوندتان مبارک!» به حمایت حسن روحانی از مسعود پزشکیان پرداخت و نوشت: در روز پایانی تبلیغات انتظار هر چه را داشتیم جز عکس یادگاری «مسعود پزشکیان، حسن روحانی و داماد حسن روحانی»! این عدم توقع برآمده از اعجاب نیست، بلکه محصول کتمان دو هفته‌ای اصلاح‌طلبان است. پزشکیان حتی در آخرین مناظره خود نیز نمی‌خواست قبول کند آمده تا «دولت سوم روحانی» را نمایندگی کند اما به ناگاه گفت «دولت روحانی مگر چه بدی‌ای داشت؟»

شاید تا این میزان عرصه برای جامعه روشن نبوده و میدان رقابت آشکار نشده بود. اکنون دوقطبی شکل‌گرفته پیرامون پیش رفتن با «دولت دوم شهید رئیسی» یا بازگشت به عقب با «دولت سوم روحانی»، با واکنش جدید پزشکیان و حمایت روحانی از وی تکمیل شده است. فردا (جمعه هشتم تیرماه) مردم کشورمان در حالی برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران پای صندوق‌های رأی می‌روند که باید برای این سوال که «دولت روحانی مگر چه بدی‌ای داشت؟» پاسخی یافته باشند. در روزهای اخیر هر چه به زمان انتخابات نزدیک‌تر شدیم این سوال بیشتر در اذهان تقویت شد که آیا دولت آینده همان مسیر رو به جلوی شهید رئیسی را طی خواهد کرد یا به عقب برمی‌گردد و تجربه‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم را تکرار می‌کند؟

طرح تشکیل «دولت سوم روحانی» ریشه در دلایل و مستندات فراوان دارد. اعضای ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، مشاوران وی و حتی صحبت‌هایی که طرح می‌شود، بخشی از این داده‌هاست. کما اینکه پزشکیان در یکی از آخرین اظهار نظرهای خود در پاسخ به این سوال که آیا دولت او، دولت سوم روحانی است؟ گفت: «من دولت خودمم، حرفم این است که دولت روحانی مگر چه بدی داشت؟» این اظهار نظر صریح پزشکیان در حالی مطرح شد که حسن روحانی نیز با انتشار پیامی تصویری، به صورت علنی از پزشکیان حمایت کرد.

فردا روز سرنوشت است

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فردا روز سرنوشت است» نوشت: فردا، جمعه، گام آخر چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به‌مثابه برهه‌ای سرنوشت‌ساز در آینده کشور رقم می‌خورد. البته مشروط بر آنکه این انتخابات به دور دوم کشیده نشود. در این بین یکی از مهم‌ترین سؤال‌ها، شور و شوق انتخاباتی و میزان مشارکت مردمی است که جوابش می‌تواند به سؤال‌های کلیدی دیگری پاسخ دهد؛ چراکه به باور ناظران به هر میزان افزایش مشارکت را شاهد باشیم، به همان میزان از آرای بدنه خاکستری و طیف مردد جامعه به سبد رأی انتخابات افزوده خواهد شد. مشارکت بالا در مشروعیت‌بخشی به دولت بعدی نقش مهمی دارد و قدرت چانه‌زنی در عرصه بین‌الملل و در چالش‌های داخلی را افزایش خواهد داد. بعد از سه انتخاباتی که با کاهش حضور رأی‌دهندگان پای صندوق‌های رأی مواجه بودیم، انتظار می‌رود در فضای حسی حاکم بر اثر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور فقید و همراهانش این روند نزولی قطع شود و با انتخاباتی با مشارکت قابل قبول روبه‌رو شویم. به موازات آن، چنین تصور می‌شود که برخی طیف‌های سیاسی رادیکال می‌کوشند فضای مشارکت در یک نسبت و میزان کنترل‌شده صورت بگیرد که نه مشروعیت زیر سوال برود و نه فضا برای شکست آنها فراهم شود. این در حالی است که رهبری روز سه‌شنبه با قاطعیت بر افزایش مشارکت در انتخابات تأکید داشتند.

پیرو آنچه گفته شد، با نگاهی به آمار و ارقام مؤسسات نظرسنجی به نظر می‌رسد تا زمان تنظیم این گزارش شور انتخاباتی به شکل گسترده در جامعه خودش را نشان نمی‌دهد. تا به اینجای کار و ذیل مقایسه نتایج نظرسنجی دوم و سوم تیرماه ۱۴۰۳ چهار مؤسسه اصلی نظرسنجی در کشور می‌توان به نتایجی درباره میزان مشارکت در انتخابات و رأی نامزدها دست یافت. آن‌طور که مؤسسه نظرسنجی «صداوسیما» می‌گوید، میزان مشارکت ۴۶.۸ درصد خواهد بود، اما مؤسسه نظرسنجی «خرد»، آمار مشارکت را ۴۸.۵ درصد می‌داند. در مقابل مؤسسه نظرسنجی «ایسپا» که پس از مشخص‌شدن حضور مسئول جهاد دانشگاهی به عنوان متولی این مؤسسه مانند گذشته آمار آن مورد وثوق و اعتماد نیست هم در خصوص میزان مشارکت به عدد ۵۱.۶ درصد رسیده است. مؤسسه نظرسنجی «شناخت» هم ۵۳ درصد را میزان مشارکت مردم در انتخابات فردا (جمعه) تعیین کرده است.

فردا روز سرنوشت است

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاشنه آشیل اقتصاد ایران» نوشت: مجلس دوازدهم در اولین ماه فعالیت خود دو جلسه را به بررسی ناترازی در صنعت برق و وضعیت تولید بنزین و گازوئیل اختصاص داد. اگرچه ناترازی موضوع امروز و دیروز نیست، اما هنوز اقدام جدی برای حل آن از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت نگرفته و دولت تکالیفی را که بر اساس قانون برای حل این ناترازی بر عهده داشته، به‌طور کامل اجرایی نکرده است. بر همین اساس شاهد قطع برق صنایع و چاه‌های کشاورزان هستیم که همین موضوع انتقاد نمایندگان را به دنبال داشت. مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد: ناترازی انرژی عملاً به پاشنه آشیل بسیاری از روندهای اقتصادی و تولیدی کشور تبدیل شده است. مهرداد لاهوتی اما می‌گوید قطعی برق حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار به صنایع خسارت وارد کرده و برای برون‌رفت از ناترازی برق به ۲۵ میلیارد دلار نیاز داریم. رحمت‌الله نوروزی نیز تاکید می‌کند که قطعی شش‌ساعته برق به کشاورزی و تولید لطمه وارد می‌کند.

فردا روز سرنوشت است

کد خبر 766688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.