چه مواردی در روند تربیت فرزند باید مد نظر قرار گیرد؟

مشاور و پژوهشگر حوزه آموزش و پیشگیری مسائل کودک و نوجوان گفت: آگاهی والدین از نقش خود، وجود هماهنگی میان والدین و ثبات و پایداری در رفتار آنها در مواجهه با کودک، فراهم کردن محیطی امن برای فرزند و استفاده از تکنیک‌های متفاوت برای تربیت او، از جمله مواردی است که برای تربیت فرزند باید مد نظر قرار گیرد.

ندا رجاییان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه فرزندپروری، موضوعی نیست که یک والد آن را انجام دهد، بلکه هر دو والد باید مهارت فرزندپروری را فرا بگیرند و فرایند آن را طی کنند، اظهار کرد: زوجین در روند فرزندپروری باید به خوبی به نقش خود آگاه باشند و با حداکثر توان آن را ایفا کنند.

وی با بیان اینکه گاهی اوقات مشاهده می‌شود که پدر یک خانواده بیشتر جنبه مالی را مد نظر قرار می‌دهد و مادر بیشتر در روند تربیتی فرزند فعالیت دارد، افزود: برای تربیت فرزند، به وجود و تلاش مادر و پدر به صورت هم‌زمان نیازمند هستیم.

مشاور و پژوهشگر حوزه آموزش و پیشگیری مسائل کودک و نوجوان با تاکید بر لزوم وجود هماهنگی میان والدین در تربیت فرزندان تصریح کرد: گاهی اوقات دیده می‌شود که به دلیل ناهماهنگ بودن والدین، فرزند یکی از والدین را بیشتر از دیگری دوست می‌دارد و از بدخلقی یک والد، به دیگری پناه می‌برد؛ باید مد نظر داشت که ناهماهنگی والدین در تربیت فرزند می‌تواند پیامدهای منفی بسیاری بر آینده کودک داشته باشد.

رجاییان با بیان اینکه اضطراب، نگرانی و ترس از دست دادن حمایت یک والد، از جمله احساساتی که فرزندان در پی ناهماهنگی والدین در روند تربیتی تجربه می‌کنند، ادامه داد: وجود ثبات و پایداری در رفتار، از موارد دیگری است که باید مد نظر والدین قرار داشته باشد؛ در واقع رفتار والدین برای کودک باید قابل پیش‌بینی باشد.

وی با اشاره به اینکه تغییر رفتار والدین در یک شرایط ثابت مانند کمک کردن به فرزند در انجام دادن تکالیف، مصداقی از ثبات نداشتن والدین در روند تربیت است، گفت: فراهم کردن فضایی امن از نظر جسمی و روانی برای کودک از جمله دیگر مواردی است که باید در روند فرزندپروری مد نظر والدین قرار گیرد.

مشاور و پژوهشگر حوزه آموزش و پیشگیری مسائل کودک و نوجوان اضافه کرد: کودکان نیاز دارند در کانون خانواده‌ای که امن و باثبات است، رشد کنند و نبود امنیت می‌تواند برای کودک احساس اضطراب، تشویش و ناامنی را پدید آورد و نداشتن امنیت جسمی و روانی، در دوره تحصیلات کودک، تأثیر بیشتری خواهد داشت که پیامدهای منفی این موضوع بر روند تحصیلی کودک نیز تأثیرگذار است.

رجاییان خاطرنشان کرد: والدین باید از تکنیک‌ها و راهبردهای متفاوتی برای تربیت فرزند خود استفاده کنند؛ در صورتی که والد در مواجهه با هر رفتار اشتباه کودک از یک راهکار استفاده کند، این راهکار تأثیری نخواهد داشت و والدین باید با توجه به شرایط، موقعیت، رفتار، مشکل و حتی جنسیت فرزند خود، راهبرد تربیتی مؤثری را انتخاب کنند.

کد خبر 766675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.