جامعه دانشگاهی از رئیس‌جمهور آینده چه انتظاری دارند؟

در روزهای پرتب‌وتاب انتخابات که تنها یک روز به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، به سراغ جامعه دانشگاهی رفته‌ایم تا از انتظارات آن‌ها و اولویت علمی پیش روی دولت چهاردهم باخبر شویم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با ثبت‌نام نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری طی روزهای دهم تا چهاردهم خرداد، شورای نگهبان به‌سرعت کار بررسی صلاحیت داوطلبان نامزدهای این دوره از انتخابات را آغاز کرد و در نهایت بیستم خرداد اسامی شش نامزد از سوی ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شد.

نامزدهای این دوره از انتخابات دارای تحصیلات عالی دانشگاهی و حوزوی هستند، سه نفر از آن‌ها در رشته‌های پزشکی تحصیل کرده‌اند و سه نفر دیگر از رشته‌های علوم سیاسی، جغرافیای سیاسی و دانش‌آموخته حوزه علمیه هستند.

مسعود پزشکیان مدرک دکتری حرفه‌ای پزشکی و تخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، همچنین فوق تخصص جراحی قلب از دانشگاه علوم پزشکی ایران دارد. وی دو مرتبه برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری در دوره‌های یازدهم و سیزدهم نام‌نویسی کرده بود، اما سال ۱۳۹۲ یعنی در یازدهمین دور انتخابات انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد و سال جاری برای سومین بار یکی از شش نامزد تأیید صلاحیت شده است، همچنین سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز (۱۳۷۳ تا ۱۳۷۹) را در کارنامه خود دارد.

حجت‌السلام مصطفی پورمحمدی مقدمات و سطح عالی (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقانی و درس خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پایان رساند. وی در سطح چهار فقه و حقوق اسلامی در حوزه علمیه تحصیل کرده است.

از وی مقالاتی علمی پیرامون حق، مبانی نظری حکومت دینی، نظارت، ارتداد و سیاست خارجی منتشر شده و در کتاب «شهریاران مسجدنشین: طرح کلی نهاد دین و روحانیت» مصاحبه‌شونده بوده است. وی از سال ۱۳۷۹ در دانشگاه امام صادق (ع) به تدریس علوم سیاسی پرداخته است. او برای نخستین بار، در این دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است.

جامعه دانشگاهی از رئیس‌جمهور آینده چه انتظاری دارند؟

سعید جلیلی دارای مدرک علمی دکتری علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است. وی فعالیت سیاسی خود را از انتخابات مجلس ششم در بهمن ۱۳۷۸ آغاز کرد، اما برای نخستین بار سال ۹۲ نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد و با نامزدی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری به نفع شهید سیدابراهیم رئیسی، کنار رفت و سال جاری برای سومین بار نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد.

علیرضا زاکانی ۵۸ ساله دارای دکتری تخصصی پزشکی هسته‌ای و عضو هیئت مدیره انجمن علمی پزشکی هسته‌ای ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشغول فعالیت در مرکز پزشکی هسته‌ای مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی است. او برای ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ یعنی دوره یازدهم و دوازدهم نامزد و توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد، اما در انتخابات ۱۴۰۰ تأیید شد و به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف داد و ۱۴۰۳ برای چهارمین بار نامزد انتخابات شد. وی همچنین استادیار پزشکی هسته‌ای گروه پزشکی هسته‌ای دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

محمدباقر قالیباف دارای مدرک دکتری در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران و دانشیار و عضو هیئت علمی گروه جغرافیایی سیاسی دانشگاه تهران است. قالیباف عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و دانشیار گروه جغرافیای سیاسی دانشکده علوم جغرافیای این دانشگاه است.

نخستین تجربه نامزدی او در انتخابات ریاست‌جمهوری به سال ۸۴ یعنی دوره نهم بازمی‌گردد و پس از آن در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات هم نامزد شد که سال ۹۶ به نفع شهید ابراهیم رئیسی کنار رفت. او اکنون برای چهارمین بار نامزد انتخابات شد.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی دانش‌آموخته دکتری تخصصی پزشکی (جراح سر و گردن)، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و تاکنون در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۳ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. وی سابقه ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان (۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷) را دارد.

در همین راستا و با توجه به بالا بودن مقاطع تحصیلی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، نظر جامعه دانشگاهی را در خصوص انتظاراتشان از دولت چهاردهم جویا شدیم:

جامعه دانشگاهی از رئیس‌جمهور آینده چه انتظاری دارند؟

سیدعلی‌محمد میرمحمدی میبدی، رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین انتظارات جامعه دانشگاهی از دولت چهاردهم، بهبودبخشی زیرساخت‌های علمی و آموزشی کشور است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: دانشگاه‌های بزرگ ایران از جمله دانشگاه صنعتی اصفهان، باید بتوانند متناسب با دانش و فناوری روز، تجهیزات و زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی خود را ارتقا دهند.

وی می‌افزاید: ارتقای تجهیزات آزمایشگاهی، به‌روز کردن کتابخانه‌ها، دسترسی به منابع علمی معتبر و ایجاد فضای مناسب برای تحقیق و آموزش از جمله انتظارات مهم دانشگاهیان از دولت آینده است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه لازمه رشد علمی و پژوهشی، توجه بیشتر دولت به افزایش بودجه‌های تحقیقاتی است، خاطرنشان می‌کند: دانشگاه‌های ما برای حرکت بر لبه دانش و ورود به نسل چهارم دانشگاه‌ها، نیازمند توسعه همه‌جانبه منابع است.

میرمحمدی‌میبدی ادامه می‌دهد: جهت‌گیری دولت سیزدهم نقطه قوتی برای توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی و جذب دانشجویان بین‌المللی است، همچنین بیش از پیش باید به این مقوله در دولت چهاردهم توجه شود.

وی در این خصوص می‌افزاید: مشارکت در برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی و ایجاد فرصت‌های تحقیقاتی مشترک، همچنین تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های معتبر در منطقه و جهان از جمله خواسته‌های مهم جامعه دانشگاهی است.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر لزوم توجه دولت آینده در بهبود بخشیدن به سطح رفاه نسبی جامعه می‌گوید: مسائل رفاهی جامعه دانشگاهی نیز مقوله جدی و مهمی است؛ مسائلی همچون تأمین مسکن یاوران علمی و اعضای هیئت علمی جوان دانشگاه‌ها، حقوق متناسب با خدمات جامعه علمی و افزایش دسترسی به امکانات رفاهی برای دانشجویان دانشگاه از دیگر مسائل مهم پیش روی دولت آینده خواهد بود.

میرمحمدی‌میبدی با اشاره به رشد مطلوب شرکت‌های دانش‌بنیان در سه سال گذشته تاکید می‌کند: دولت آینده نیز باید به‌طور مستمر با اجرای قانون جهش دانش‌بنیان در کشور، حرکت به سمت تجاری‌سازی دانش و توسعه صادرات محصولات فناور به بازارهای جهانی و ایجاد و توسعه شهرهای دانشگاهی را دنبال کند.

وی توجه دولت آینده به دانش‌های جدید و فناوری‌های پیشرفته را یک اولویت ضروری می‌داند و می‌گوید: کشور ما بیش از هر زمانی نیازمند توجه به علوم پایه و بنیادی است که زمینه‌ساز رشد فناوری‌های مهندسی می‌شود، از این‌رو می‌طلبد در سیاست‌گذاری جذب نخبگان به سمت رشته‌های علوم پایه و بین رشته‌ای تلاش بیشتری شود.

رئیس دانشگاه صنعتی اصفهان، دیگر اولویت جدی دولت چهاردهم را چالش‌های محیط زیست می‌داند و ادامه می‌دهد: تغییرات اقلیمی، چالش‌های آلودگی آب، هوا و خاک، پدیده ریزگردها، همچنین ضرورت مدیریت منابع طبیعی و محیط زیست مبتنی بر سند آمایش سرزمین، باید در تعامل با دانشگاه‌ها و استفاده از روش‌های علمی، ساماندهی شود. از آن جمله مسئله خشکی زاینده‌رود و فرونشست در منطقه فلات مرکزی اصفهان که امیدواریم در دولت آینده تدبیر مناسبی برای حل این بحران زیست‌محیطی با لحاظ اولویت شکل گیرد.

کد خبر 766668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.