حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی کلید خورد

مسئول کمیته اقتصاد ستاد امیرحسین قاضی‌زاده در اصفهان گفت: افتخار می‌کنیم که دولت آقای قاضی‌زاده میراث‌دار دولت شهید رئیسی هستند؛ حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی با پروژه انتقال آب دریای عمان به مرکز کشور کلید خورد و این پروژه حتماً باید تا حصول نتیجه ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست خبری مهدی محمدی مسئول هماهنگی ستادهای مردمی و داوود دافعیان مسئول کمیته اقتصاد ستاد امیرحسین قاضی‌زاده در اصفهان با حضور رسانه‌های مختلف استان اصفهان برگزار شد که مشروح خبر در ادامه آمده است:

به‌عنوان مسئول ستاد استانی آقای قاضی‌زاده در اصفهان، اگر بخواهید کاندیدای موردنظرتان را معرفی کنید، چه می‌گوئید؟

محمدی: آقای قاضی‌زاده متولد سال ۱۳۵۰ و جوان‌ترین کاندیدای مطرح هستند که در نوجوانی در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشت و عضو خانواده ایثارگران هستند. دکتر قاضی‌زاده کارنامه و رزومه پرباری دارند و عضو هیئت علمی دانشگاه بهشتی بوده سابقه چهار دوره نمایندگی در مجلس شورای اسلامی را دارند و همچنین ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان، مشاوره وزیر بهداشت و درمان، معاونت ریاست جمهوری در دولت سیزدهم و ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران از دیگر سوابق ایشان است.

آقای قاضی‌زاده از کاندیدهای جبهه انقلاب هستند، این موضوع چقدر در جهت‌گیری‌های ایشان در صورت رسیدن به ریاست جمهوری و تشکیل دولت تأثیر دارد؟

محمدی: آقای قاضی‌زاده هاشمی در یک پایگاه اصولگرا و انقلابی تعریف می‌شود اما تعلق حزبی، جریانی و جناحی ندارد و به شخصی وابسته نیست و این موضوع را برای کشور سم می‌داند چون اعتقاد دارند که نباید محصور کلیشه‌ها و بده بستان‌های سیاسی شوند. شکلات مردم در عرصه سیاست نیست بلکه در حوزه‌های راهبردی مثل معیشت و زندگی روزمره است.

مهم‌ترین اولویت دولت قاضی‌زاده چیست؟

محمدی: مهم‌ترین اولویت دولت آقای قاضی‌زاده در شعار دولت مردم و خانواده نهفته شده و مهم‌ترین اولویت ما مردم و به ویژه خانواده است؛ دولت مردم و خانواده به دو اصل باور دارد اول واگذاری امور اقتصادی به مردم؛ ما باید بتوانیم که تسهیل‌گر باشیم و در کلیه امور اقتصادی را به خود مردم واگذار کنیم چون در جنگ اقتصادی جوان‌های ۱۵ یا ۱۶ ساله خیلی بهتر از ما می‌توانند موضوع را اداره کنند و باید دست آن‌ها را باز گذاشت.

با توجه به سوابق اجرایی آقای قاضی‌زاده، چقدر ایشان را برای رسیدن به ریاست قوه مجریه کشور مناسب می‌دانید؟

محمدی: دولت قاضی‌زاده دولت جوانگرایی است و این مهم در انتصابات ثابت کرده و هیچ‌گونه انتصابات حزبی و جریانی در کارنامه ایشان وجود ندارد. از طرفی ایشان یک شخصیت علنی و دانشگاهی است و برای اداره کشور برنامه روشنی دارد. آقای قاضی‌زاده در بنیاد شهید مدیریت شایسته‌ای داشته‌اند که توسط شهید رئیسی از ایشان تقدیر به عمل آمده؛ باید در نظر گرفت که بنیاد شهید ماکتی از یک دولت کوچک است چون در حوزه‌های مختلف اقتصادی، درمان و بهداشت و غیره ۲۰۷ خدمت مختلف ارائه می‌دهد و نیروی انسانی و منابع مالی گسترده‌ای دارد.

مهم‌ترین مطالبه امروز مردم بهبود وضعیت معیشتی است، برای این مهم چه برنامه‌ای دارید؟

محمدی: باید روی اقتصاد خانواده متمرکز باشیم به این معنا که به والدین و اشتغال فرزندان فکر کنیم؛ باید کاری کنیم که مردم با کرامت و عزت زندگی کنند و پسران خانواده نباید نگران سربازی و اشتغال باشند و شرایطی فراهم کنیم که فرزندان این سرزمین بی‌کار نباشند و بازار کار توسط اتباع بیگانه اشغال نشود. دختران خانواده هم به دنبال تحصیل، تشکیل خانواده و تعامل در اجتماع هستند و باید تمام شرایط را برای آن‌ها فراهم کنیم.

حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی کلید خورد

این برنامه قرار است چگونه اجرایی شود؟

محمدی: چهار مورد در دولت آقای قاضی‌زاده به ثمر خواهد نشست؛ اول اینکه تمام نیروهای شرکتی و قراردادی تبدیل وضعیت خواهند شد، همچنین به هر زوج جوان یک میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه عطا خواهد شد؛ همچنین ایشان برای خانم‌های خانه‌دار نیز برنامه دارند؛ فراموش نکنید که خانه‌داری یک شغل است و دولت آقای قاضی‌زاده از خانم‌های خانه‌دار حمایت خواهد کرد. مورد چهارم اصلاح ماده ۴۱ قانون کار است و دستمزد باید مطابق با نرخ تورم پرداخت شود.

دولت آقای قاضی‌زاده بر اصل دولت سیزدهم است و با کشورهای صلح‌طلبی که چارچوب ما را قبول دارند، ارتباط خواهیم داشت و این ارتباط را به ویژه در منطقه قوی‌تر خواهیم کرد.

سابقه طولانی حضور در مجلس و اثرگذاری در تدوین قوانین باعث شده که آقای قاضی‌زاده نسبت به قوانین کشور اشرافیت کاملی داشته باشد؛ آقای قاضی‌زاده قبل از آنکه توسط شهید رئیسی به عنوان معاون رئیس‌جمهور منصوب شوند، نایب رئیس مجلس بود و تجربه بالایی در مدیریت، تأمل و کار با افراد مختلف دارند و به همین دلیل امیدواریم که پس از تصدی ریاست جمهوری تأمل درستی بین قوه قضائیه و مجلس شکل بگیرد.

احیای زاینده‌رود و جاری شدن دائمی رودخانه یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم اصفهان است، آقای قاضی‌زاده برای مسئله آب اصفهان چه راهکاری دارند؟

دافعیان: افتخار می‌کنیم که دولت آقای قاضی‌زاده میراث‌دار دولت شهید رئیسی هستند؛ حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی با پروژه انتقال آب دریای عمان به مرکز کشور کلید خورد و این پروژه حتماً باید تا حصول نتیجه ادامه پیدا کند. حل مسئله آب و جریان دائمی زاینده‌رود یکی از مهم‌ترین مطالباتی بود که خود ما از آقای قاضی‌زاده داشتیم و ایشان صراحتاً قول دادند که امیدواریم هم پروژه انتقال آب عمان به اصفهان تکمیل شود و هم دیگر پروژه‌هایی که بناست ادامه پیدا خواهد کرد.

آلودگی هوا یکی دیگر از چالش‌های بزرگ زیست‌محیطی اصفهان است، آقای قاضی‌زاده تا چه حد نسبت به مشکل آلودگی اصفهان اشرافیت دارند؟

محمدی: در بحث آلودگی هوای اصفهان دو موضوع مهم داریم، یکی بحث مازوت‌سوزی دستگاه‌ها و صنایع که متأسفانه مدیریت استان در این خصوص موفق نشده که صدای مظلوم مردم اصفهان را به تهران منتقل کند و اقدام مؤثری در این مورد انجام دهد. در همین راستا ما با آقای قاضی‌زاده جلسه‌ای داشتیم و معضلات اصفهان را خدمت ایشان ارائه دادیم، به ویژه بحث خشکی زاینده‌رود و آلودگی هوا که دو چالش اساسی استان است و ایشان در برنامه‌هایشان مورد و پیشنهاداتی داشتند. اول اینکه مازوت‌سوزی به چه دلیلی متوقف نشده است؟ آیا پیگیری انجام شده و یا در سطح کلان مورد مخالفت قرار گرفته است؟

چه راهکاری برای حل این مشکل دارید؟

محمدی: ما گزارش وضعیت و اقداماتی هم که انجام شده را خدمت ایشان دادیم و آقای قاضی‌زاده معتقد بر این بود که مدیریت ضعیف در استان اصفهان موجب این شده که این حق و حقوق مردم در اصفهان آن‌گونه که باید و شاید در تهران مطرح و پیگیری نشود؛ چون که شهید رئیسی انصافاً هر موضوعی و مسئله‌ای را که در استان‌ها به جد پیگیر می‌شدند، راهکاری پیدا می‌کردند یا اینکه شخصاً در آن استان حضور پیدا می‌کردند و با تشکیل کمیته‌های بحران و ستادهای مرتبط این مسائل را پیگیری می‌شد.

دکتر قاضی‌زاده معتقد هستند که این مشکل به بحث انرژی و مشکلاتی که در حوزه انرژی و سوخت داریم، برمی‌گردد. اگر صنایع مولد و مؤثر استان هم مازوت‌سوزی را متوقف کنند، مشکلات دیگری در سطح کلان خواهیم داشت و باید بحث انرژی و سوخت اساسی حل شود تا این چالش به شکل اساسی رفع گردد.

اصفهان سهم بسزایی در جنگ داشت، چرا از ظرفیت خانواده‌های شهدا برای حل مشکلات اصفهان استفاده نشده است؟

محمدی: درست که آقای قاضی‌زاده معاون رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید هستند اما مسائلی که مطرح کردید جزو حوزه اختیارات ایشان در استان نیست.

آقای قاضی‌زاده خودشان را ادامه دهنده راه شهید رئیسی می‌دانند، دولت سیزدهم خدمات زیادی انجام داده اما نقاط ضعفی هم دارد، ایشان چه راهکاری برای حل این نقاط ضعف دارند؟

محمدی: در هر دولتی قطعاً نقاط ضعفی هم وجود دارد؛ دولت آقای قاضی‌زاده راه دولت سیزدهم را ادامه خواهد داد و ما قطعاً نقاط ضعف این دولت را با جدیت بررسی خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم که آنها را رفع کنیم.

خبر احتمال اجماع نیروهای جبهه انقلاب چقدر صحت دارد؟

محمدی: دکتر قاضی‌زاده بحثی درباره اجماع نیروهای انقلابی ندارند اما اجماع به نفع نیروهای انقلاب و نه شخص؛ یکی از دلایلی که باعث شد ایشان به صحنه بیایند، وظیفه شرعی و کارنامه ایشان به عنوان یکی از نیروهای اصلح بود. اگر اجماع به نفع جریان نیروهای انقلاب باشد و در این مورد تصمیمی بگیرند و کاندید واقعاً اصلحی باشد، ایشان تابع هستند اما در این مورد هنوز اتفاقی نیفتاده.

وعده‌های انتخاباتی آقای قاضی‌زاده تا چه حد واقعی است و محقق خواهد شد؟ آیا بعد از رسیدن به ریاست جمهوری پای وعده‌هایی که داده‌اند، می‌مانند؟

محمدی: وقتی می‌گویند سوابق و رزومه کاندیدا را بررسی کنید، برای رسیدن به جواب همین موضوع است؛ بنیاد شهید حدود ۴۰ سال به صورت سنتی اداره می‌شد اما خدماتی که آقای قاضی‌زاده در بنیاد انجام داده‌اند، موارد کمی نیست؛ در حالی دولت‌ها در این موارد با مشکل مواجه بودند اما هیچ راهکاری نداشتند. آقای قاضی‌زاده با جوانگرایی و عدم وابستگی حزبی به جای سیاسی خاصی وارد بنیاد شهید شد و با اتکاء به همین دو فاکتور موفق شد که خدمات بزرگی ارائه دهد.

با کارنامه و رزومه‌ای که آقای قاضی‌زاده دارد، مطمئن باشید که حتماً موفق خواهد شد چون ایشان به بحث جوانگرایی و استفاده از نخبگان فارغ از هر گونه فشار جریان‌های سیاسی و حزبی معتقد هستند.

حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی کلید خورد

دولت قاضی‌زاده چه برنامه‌ای برای بهبود وضعیت شهرستان‌های استان اصفهان دارد؟

یکی از مشکلات بزرگ جامعه فعلی کشور، مهاجرت گسترده روستاییان به مراکز شهری است. متأسفانه ساختارها به گونه‌ای هستند که منابع مالی را به صورت نادرستی بین گروه‌های مختلف اجتماعی و دهک‌های گوناگون اقتصادی_اجتماعی توزیع می‌کنند و نتیجه آن مهاجرت گسترده روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی است و ما یکی از سریع‌ترین جابه‌جایی از روستا به شهر را در سطح جهان داریم. نسل جوان ما علاقه‌ای به زندگی و ماندن در روستا ندارند چون در روستا به درآمد کافی برای اداره زندگی و سطح رفاهی که در مناطق شهری وجود دارد، دسترسی ندارند.

چه راه‌حلی برای حل این معضلات وجود دارد و قاضی‌زاده چه راهکاری ارائه می‌دهد؟

محمدی: برنامه آقای قاضی‌زاده این است که شیب‌بندی اقتصادی به شکلی انجام شود که منابع مالی بانک‌ها به این مناطق رفته و میزان مالیات در آنجا کاهش پیدا کند و منابع مالی بانک‌ها همچنین بومی‌گزینی و استخدام و نیروی انسانی در آن مناطق در دستور کار قرار بگیرد. توزیع شبکه اختیارات یکی دیگر از برنامه‌های آقای قاضی‌زاده برای بهبود وضعیت در شهرستان‌هاست، شهرستان‌ها در حال حاضر اختیارات لازم را ندارند و آقای قاضی‌زاده معتقد هستند که شبکه اختیارات باید جوری توزیع شود که هر شهرستان خودش پایتخت باشد و مشکلات قطعاً حل خواهد شد.

آقای قاضی‌زاده قرار است که در انتصابات خودشان چه روشی را اجرا کنند و آیا از کابینه فعلی استفاده خواهند کرد؟

دافعیان: آقای قاضی‌زاده با افتخار می‌گوید که راه شهید رئیسی را ادامه خواهد داد و به همین دلیل در مناظرات هم پیرامون این موضوع از ایشان سوال شد و آقای قاضی‌زاده هم صراحتاً گفتند ظرفیت‌هایی از دولت فعلی را منتصب خواهند کرد که تا الان کارنامه و عملکرد خوبی داشته‌اند و از وزرا و انتصاباتی که توانمند نبوده‌اند، بدون تعارف استفاده نخواهد شد.

دولت قاضی‌زاده چه برنامه‌ای برای استفاده از نسل جوان دارد؟ آیا در جمع کابینه ایشان شاهد استفاده از وزرای جوان خواهیم بود؟

دافعیان: آقای قاضی‌زاده جوان‌ترین کاندیدای حال حاضر هستند و مسلماً نوع نگاه‌شان با سایر عزیزان متفاوت است و حتماً در انتصابات‌شان از نیروی جوان و نخبگانی بهره می‌گیرند؛ همان طور که ایشان ذیل سند هفتم توسعه بارها گفته‌اند که نخبگان و جوانان حلقه میانی دولت و مردم هستند و قطعاً در این مورد برنامه دارند و غیر از جوانان نخبه، کسی نمی‌تواند برنامه‌های ایشان را پیاده کند.

حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی کلید خورد

دولت قاضی‌زاده چه برنامه‌ای برای موضوع بیمه و خدمات درمانی دارد؟

محمدی: همان طور که گفتم بنیاد شهید ماکتی از یک دولت کوچک است و در این مورد باز هم می‌گویم که روزمه و کارنامه ایشان در بنیاد شهید را بررسی کنید و ببینید که در حوزه درمان و بیمه چه خدماتی ارائه داده‌اند. آقای قاضی‌زاده وقتی می‌بینند که به طور مثال در استان اصفهان سرمایه‌ای به مشکل خورد، آن را به سطح کلان انتقال نمی‌دهند، بلکه در همان حوزه و نقطه هزینه می‌کنند. خوشبختانه الان بحث بیمه تکمیلی و درمانی خانواده شهدا و جانبازان حل شده و یا قابل حل است و مشکلات گذشته را پیش رو نداشتیم. آقای قاضی‌زاده برای بحث واگذاری بیمه تکمیلی و درمانی که مشکلات عدیده‌ای داشت، برنامه دارد تا به مؤسسه‌ای با پشتوانه قوی واگذار شود و توصیه می‌کنم به کارنامه ایشان مراجعه کنید.

دولت قاضی‌زاده برای بهبود وضعیت معیشتی مردم و اقتصاد چه برنامه‌ای دارد؟

دافعیان: درحوزه اقتصادی آقای قاضی‌زاده اولویت‌های کلی دارند؛ وقتی طی چند دهه گذشته کلباسی از مشکلات بر کشور حاکم شده، نمی‌توانیم رویاپردازانه بگوییم که ایشان همه را حل خواهد کرد. بحث مسکن و اشتغال از جمله مهمترین اولویت‌های آقای قاضی‌زاده است و وقتی می‌گویند دولت مردم و خانواده، منظورشان اصلاح امور توسط مردم و نقطه توجه خانواده است. آقای قاضی‌زاده از کسانی است که سند توسعه هفتم را تدوین کرده و برنامه‌های اقتصادی ایشان چند محور دارد که اجرای دقیق سند هفتم توسعه یکی از آنهاست‌.

آقای قاضی‌زاده برنامه هفتم را به چه نحوی پیاده‌سازی می‌کند؟

دافعیان: سند هفتم توسعه می‌گوید که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مردمی‌سازی اقتصاد باید انجام شود و اگر این مهم طی ۵ سال به دست آید، ما به ۶ الی ۸ درصد رشد اقتصادی خواهیم رسید. منظور از مردمی‌سازی این است که دولت‌ها از بنگاه‌داری با واگذاری به بخش خصوصی به واسطه اهلیت‌سنجی درست و استفاده از ظرفیت‌های خارج شوند. ما ۸ سال چشم‌مان به غرب و ۴ کشور بود درحالی که ۲۰۰ کشور دیگر هم در جهان وجود دارند که ۱۵ کشور از آنها همسایه ما هستند که حدود ۷۰۰ میلیون جمعیت و بازار دارند.

در موازات استفاده از ظرفیت داخلی و همسایگان کشور در منطقه برای رفع تحریم‌ها هم برنامه دارند. ایران حدود ۲ درصد از جمعیت و ۸ درصد از منابع کل جهان را دارد و با در نظر گرفتن این موضوع می‌فهمیم که در بهره‌وری و نحوه مدیریت مشکل داریم و باید با مدیریت صحیح ذیل برنامه هفتم این موارد را حل کنیم.

حل مشکل زاینده‌رود در دولت شهید رئیسی کلید خورد

آیا برنامه ششم توسعه کامل اجرا شده است؟ چه تضمینی وجود دارد که برنامه هفتم به سرنوشت برنامه ششم توسعه دچار نشود؟

دافعیان: دولت روحانی باید پاسخگو باشد که برنامه ششم را پیاده‌سازی کرده یا خیر؟ چرا ما به ناترازی انرژی رسیده‌ایم؟ چون برنامه ششم پیاده نشده است. در آن دوران چه قدمی برای اضافه کردن به نیروگاه‌ها برداشته شده؟ همه نیروگاه‌های ما فرسوده شده‌اند. یکی دیگر از اهداف دکتر قاضی‌زاده در حوزه اقتصاد، مهار پایدار تورم ذیل سند توسعه هفتم، رشد ۸ درصدی اقتصاد، ریشه‌کن کردن فقر مطلق است و این شعارها واقع‌گرایانه و قابل دستیابی است‌. اگر می‌خواهیم به یک اقتصاد مولد برسیم، باید بدانیم کدام حوزه‌ها مولد هستند و آنها را به چرخه اقتصاد برگردانیم.

دولت قاضی‌زاده برای بهبود وضعیت اداری چه برنامه‌ای دارد؟

دافعیان: نظام اداری ما فشل است و باید یک انقلاب در آن صورت بگیرد و به امید خدا در دولت آقای قاضی‌زاده این اتفاق رخ خواهد داد.

منابع وعده‌های اقتصادی از کجا تأمین خواهد شد و چه تضمینی برای اجرای آن وجود دارد؟

دافعیان: با افزایش بهره‌وری بخشی از هزینه‌ها تأمین خواهد شد؛ بخش دیگر آن مربوط به هدفمندی یارانه‌هاست که به مردم پرداخت می‌شود و نقدینگی و تورم ایجاد می‌کند، درحالی که این یارانه‌ها اگر هدفمند و عادلانه توزیع و به بخش‌های مولد پرداخت می‌شد و آن‌ها موظف می‌شدند که اشتغالزایی کنند، موفقیت بیشتری حاصل می‌شد.

کد خبر 766634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.