برپایی المپیادهای مهارتی با رویکرد سنتی پاسخگوی نیازهای بازار کار و جامعه نیست

رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: برپایی المپیادهای مهارتی با رویکرد سنتی پاسخگوی نیازهای بازار کار و جامعه نیست.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پیمان شاهپوری ظهر امروز _چهارشنبه ششم تیر_ در آئین تجلیل از برگزیدگان المپیادهای مهارتی هنرستان‌های استان اصفهان اظهار کرد: در تمام مراحل المپیادهای مهارتی، رویکرد مبتنی بر شایستگی وجود داشت، چراکه رویکردهای سنتی پاسخگوی نیازهای بازار کار و جامعه نیست و با رویکرد جدید، در صدد هستیم افرادی را تربیت کنیم که توانایی انجام کار در جامعه را داشته باشند.

وی با بیان اینکه اهداف مدنظر سند تحول بنیادین و تربیت چندساحتی در این رویکرد تحقق خواهد یافت، چرا که تلفیق دانش، مهارت و نگرش در این رویکرد وجود دارد، افزود: این دوره از المپیادها از جهاتی متفاوت از دوره‌های دیگر بود و نخستین مورد آن را باید محتوای آزمون دانست؛ در این دوره آزمون به‌صورت کتبی هم برگزار شد، اما سطوح عمیق‌تر یادگیری در این آزمون مدنظر بود که دانش‌آموز بتواند اطلاعات را تجزیه، تحلیل و ترکیب کند.

رئیس اداره فنی و حرفه‌ای و کاردانش اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اهمیت استمرار آموزش، اذعان کرد: خود سوال مهم نیست و به همین دلیل، سوالات پیش از آزمون در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گرفت، زیرا در پاسخ به پرسش‌ها، شایستگی جای حفظیات را گرفته بود و در صدد عبور از حافظه محوری بودیم.

وی پیرامون اینکه در این دوره از المپیادها شایستگی‌های فنی و غیرفنی نظیر ایمنی و بهداشت و کار تیمی با یکدیگر تلفیق شد و سنجش بر مبنای سطوح شایستگی اتفاق می‌افتاد و نمره ملاک عمل قرار نگرفت، گفت: در المپیادهای مهارتی تنها به مهارت فرد توجه نشده، بلکه شایستگی‌های غیرفنی آن نیز مدنظر بوده است؛ همچنین در برخی از رشته‌ها، محل برگزاری از مرکز استان خارج شد تا هنرستان‌های مناطق مختلف استان شناخته شود و تمرکززدایی داشته باشیم.

شاهپوری خاطرنشان کرد: تحلیل عملکرد هنرستان‌ها و وارد کردن شرکای مهارتی در راستای ارتباط با بازار کار در امتداد المپیادها اتفاق خواهد افتاد تا بتوانیم حداکثر استفاده را از المپیادهای برگزار شده، کسب کنیم.

کد خبر 766607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.