تداوم هشدار هواشناسی زرد تا ۴۸ ساعت با جولان ریزگردها/دمای ۵ شهر بالای ۴۰ درجه ثبت شد

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به تداوم صدور هشدار سطح زرد طی یک هفته اخیر با فعالیت پدیده باد و گردوخاک از اواخر وقت امروز تا پایان روز شنبه نهم تیر در مناطق مستعد استان خبر داد.

نوید حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره پیش‌بینی وضعیت جوی هوای استان اصفهان، اظهار کرد: بررسی نقشه‌های هواشناسی بیانگر گرادیان فشاری مناسبی در نیمه شرقی طی امروز تا اوایل هفته آینده بر روی استان است.

وی افزود: بر این اساس چنین شرایطی سبب ایجاد افزایش سرعت باد و فعال شدن کانون‌های گردوخاک شده و پدیده باد، گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و بالا رفتن شاخص آلودگی هوا در نواحی شمالی، شرقی، جنوبی و مرکزی استان پیش‌بینی می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان درباره تداوم صدور هشدار سطح زرد طی یک هفته اخیر با فعالیت پدیده باد و گردوخاک، تصریح کرد: این شرایط از اواخر وقت امروز تا پایان روز شنبه نهم تیر، با وزش باد به نسبت شدید تا شدید، کاهش دید و کیفیت هوا، بالا رفتن عدد شاخص آلایندگی هوا و توفان گرد و خاک محلی به ویژه در مناطق شمال و شرق و مرکز و جنوب استان اصفهان همراه است.

وی ادامه داد: بر پایه اطلاعیه امروز اداره کل هواشناسی استان اصفهان، باد شدید و گردوخاک مناطقی به ویژه آران و بیدگل، اردستان، انارک، چوپانان، خور و بیابانک، برخوار (دولت آباد)، زواره، فرودگاه اصفهان، کاشان، کبوتر آباد، کوهپایه، لنجان (زرین شهر)، مبارکه، مهاباد، نائین، نجف آباد، نطنز، ورزنه و شاهین شهر و میمه را فرا می‌گیرد.

حاجی‌بابایی، نسبت به کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان، اختلال در تردد به سبب کاهش دید در محورهای مواصلاتی شرق استان هشدار داده و گفت: هموطنان به ویژه گروه‌های حساس جامعه (سالمندان، افراد دارای بیماری‌های تنفسی و قلبی، زنان باردار و کودکان کمتر از پنج سال) طی روزهای پیش‌رو از حضور در فضای باز اجتناب کنند.

وی اظهار کرد: لزوم پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و اجتناب از محلول‌پاشی باغات و مزارع، استفاده از قیم برای نهال‌ها و بسته نگه داشتن درب سالن‌های پرورشی (دامداری‌ها و پرورش ماهی، گلخانه‌ها) توصیه می‌شود.

معاون پیش‌بینی و تحقیقات اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه دمای هوا طی ۲۴ ساعت آینده در بیشتر مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت، افزود: بیشینه دمای هوای کلان‌شهر اصفهان در گرم‌ترین ساعات امروز به ۳۷ درجه سانتی‌گراد و کمینه آن بامداد فردا به ۲۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد.

وی پیرامون اینکه امروز دمای هوای پنج شهرستان اصفهان بالاتر از ۴۰ درجه سانتی‌گراد ثبت شده است، خاطرنشان کرد: خوروبیابانک با دمای ۴۳ درجه سانتی‌گراد و بوئین میاندشت با کمینه دمای ۱۰ درجه به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین مناطق استان هستند.

کد خبر 766536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.