مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ششم تیر ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انتخابات و تکلیف مدنی» نوشت: اهتمام هم‌زمان به «فرد» و «اجتماع» به بهترین صورت در امر مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ظهور می‌یابد. شهید بهشتی همچون آیت‌الله طالقانی معتقد بود رأی دادن و شرکت در فرایند انتخابات گرچه امری بااهمیت است، اما فرصت بسیار کمی برای حضور اجتماعی مردم فراهم می‌کند. هم حضور همه مردم در تمامی نقاط کشور حتی مناطق روستایی و دورافتاده ضروری است و هم آگاه شدن و نظر دادن در باب همه مسائل اجتماعی ضرورت دارد. آیت‌الله طالقانی این امر را در قالب بحث شوراهای محلی و روستایی تا سطح شورای استانی و سپس مجلس شورا اجرایی می‌دید و شهید بهشتی ضمن تأیید این امر بر فراغت تمامی شهروندان برای پرداختن به مسائل سیاسی نیز اهتمام می‌کرد.
شهید بهشتی معتقد بود باید وضعیت اقتصادی جامعه به گونه‌ای باشد که افراد مجبور نباشند تمام روز کار کنند و فرصت بیابند بخشی از روز را در مکان‌هایی با گفت‌وگو و دیدار با هم‌محله‌ای‌ها و دوستان و همشهریان خود در جریان مسائل و مشکلات قرار گیرند و هم‌فکری کنند و نظر دهند. اگر چنین فراغتی نباشد سخن از مشارکت شهروندان بی‌معناست زیرا مشارکت بدون آگاهی از اخبار و رویدادها فایده مورد نظر را نخواهد داشت.

در کنار ضرورت وجود فراغت و فرصت برای مشارکت، از نظر شهید بهشتی، تعهد و مسئولیت انسان نیز بسیار مهم است. او همان‌گونه که از تکلیف فرد در قبال جامعه و مشارکت وی سخن می‌گوید بر عنصر «آزادی» و «اختیار» انسان نیز اهتمام دارد. انسانیت انسان در گرو انتخاب‌گری و گزینش‌گری اوست، اما به همان میزان که آزادی افزون‌تر می‌شود، مسئولیت نیز افزایش می‌یابد.

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهمانی ۱۰ کیلومتری جشن غدیر با حضور باشکوه محبان امیرالمؤمنین (ع) برگزار شد» نوشت: دیروز راهپیمایی ۱۰ کیلومتری عید سعید غدیر با حضور تماشایی و گسترده مردم در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار شد. مردم ایران اسلامی هم‌زمان با دیگر مردم جهان تشیع عید سعید غدیر، بزرگ‌ترین عید شیعیان و عید ولایت و امامت را با حضور در هیئت‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و همچنین بقاع متبرکه جشن گرفتند.

توزیع غذای نذری، اطعام نیازمندان، تهیه و تقسیم بسته‌های معیشتی، برگزاری جشن‌های کیلومتری خودجوش مردمی، آذین‌بندی شهر، جشن تلبس طلاب مدارس علمیه، بازسازی واقعه غدیر، اجرای رزمایش‌های کمک‌های مومنانه، برگزاری کاروان پیاده‌روی بزرگ «غدیر تا ظهور» و مولودی‌خوانی بخش‌هایی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در سراسر کشور است. سال جاری در دهه ولایت و امامت در فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر خم، جشن کیلومتری مهمانی غدیر در موکب‌های فرهنگی-مذهبی توسط ستادهای مردمی در ۲۹ استان و ۳۱۹ شهر کشور برگزار شده است.

بنا بر آمار موجود، از تاریخ بیست و هشت خرداد تا پنجم تیر در موکب‌های استان‌های تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، فارس، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، همدان، اصفهان، سمنان، قم، چهارمحال‌وبختیاری، سیستان و بلوچستان، گلستان، گیلان، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان، قزوین، مرکزی، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، زنجان و لرستان جشن کیلومتری غدیر برپا شده است. بنا بر این آمار، طی این ایام تاکنون ۴۸۸ کیلومتر مهمانی غدیر در سراسر کشور برپا و ۱۷ هزار دیگ غذای نذری بارگذاری و توزیع شده است.

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در عید سعید غدیر در دیدار هزاران نفر از هموطنان، واقعه غدیر را زمینه‌ساز استمرار حاکمیت اسلامی و تداوم الگوی زیست اسلامی برشمردند و با اشاره به بعضی فضائل امیرمؤمنان (ع) تأکید کردند: مردمی‌بودن نظام اسلامی و اعتقاد به تأثیر حضور فرد فرد مردم در سرنوشت کشور را از مولای خود آموخته‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به انتخابات بسیار مهم روز جمعه، مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح را موجب سرافرازی ملت و جمهوری اسلامی برشمردند و با تبیین ویژگی‌های نامزد اصلح، آحاد ملت را به حضور در پای صندوق‌های رأی فراخواندند و تأکید کردند: هرکس به ایران قوی و سرافراز علاقه‌مند است و هرکس معتقد به حمایت از نظام است، در انتخابات مشارکت کند.

رهبر معظم انقلاب در بخش بعدی سخنان‌شان به انتخابات بسیار مهم ریاست‌جمهوری پرداختند و گفتند: سه روز دیگر ملت ایران در مقابل آزمون مهم انتخابات قرار دارد که اهمیت آن بیش از همیشه است.
ایشان برگزاری انتخابات، ۴۰ روز پس از فقدان و تشییع میلیونی رئیس‌جمهور خوب، محبوب، مردمی، کاری و علاقه‌مند را امری کم‌نظیر در دنیا دانستند و ابراز امیدواری کردند که خداوند ملت ایران را در این انتخابات سرافراز کند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سرافرازی در انتخابات را در گرو مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح خواندند و گفتند: علت اصرار و تأکید بر مشارکت چشمگیر در انتخابات این است که مهم‌ترین اثر مشارکت بالا، سرافرازی جمهوری اسلامی است. رهبر معظم انقلاب با اشاره به استمرار خصومت‌ها علیه جمهوری اسلامی از لحظه تشکیل آن تاکنون، انتخابات و مشارکت بالا را از عوامل فائق آمدن بر دشمنی‌ها برشمردند و افزودند: جمهور و مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است که انتخابات و تعیین مسئول کشور، مهم‌ترین مظهر آن است. ایشان با اشاره به این واقعیت که هرگاه میزان مشارکت در انتخابات کم بوده، زبان ملامت دشمنان علیه جمهوری اسلامی بلند شده است، خاطرنشان کردند: هر وقت میزان مشارکت در انتخابات بالا بوده است، زبان بدگویان کوتاه شده و نتوانستند ملامت و شادی کنند، بنابراین علت دیگر اصرار بر مشارکت بالا این است که دشمن‌شاد نشویم.

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خدمت ادامه یابد» نوشت: آخرین مناظره کاندیداهای ریاست‌جمهوری در شرایطی برگزار شد که به نظر می‌رسد تکلیف برای کسانی که گزینه انتخاباتی خود را نهایی نکرده بودند، مشخص شده است. روند تبلیغی نامزدها در سه روز منتهی به برگزاری انتخابات، چنان شتابان پیش می‌رود که به‌نوعی عرصه وزن‌کشی سیاسی و انتخاباتی را برای جامعه مشخص کرده. حتی در روزهای پایانی وضعیت در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز گرم‌تر و پویاتر از روزهای نخست تبلیغات بود؛ جدال نامزدها در آخرین مناظره در حالی جریان داشت که حامیان و هوادارهای کاندیداها از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها تلاش می‌کردند کاندیدای مدنظر خود را پیروز میدان رقابت معرفی کنند. یکی از انتقادهایی که از روز شروع نخستین مناظره به نامزدها و نوع برنامه‌ریزی صداوسیما وارد شد این بود که نامزدها چندان میل به مناظره با یکدیگر نداشته و تلاش می‌کنند تنها برنامه خود را ارائه کنند. در آخرین مناظره، اما وضعیت کمی متفاوت رقم خورد و دوقطبی‌ای که چندی پیش رسانه‌ها درباره آن به بحث پرداخته بودند، شکل گرفت و ما می‌توانیم بگوییم در روز هشتم تیر صندوق‌های رأی مشخص خواهد کرد با شکل‌گیری «دولت دوم شهید رئیسی» به پیش خواهیم رفت و یا اینکه با تشکیل «دولت سوم روحانی» به عقب بازخواهیم گشت.

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «تکرار می‌کنم، به مردم دروغ نخواهم گفت» را برگزید و نوشت: مسعود پزشکیان در آخرین مناظره انتخاباتی مهم‌ترین و بزرگ‌ترین وعده‌ای را که می‌توان به مردم داد، بر زبان راند و گردنش را پای وعده‌اش گذاشت و گفت: «من به‌عنوان شنونده پاسخ‌گو خواهم بود، نه سخنگو و ناشنوا. دولت من، دولت شنیدن صدای مردم خواهد بود. تکرار می‌کنم، من دروغ نخواهم گفت. من وعده‌های بی‌پشتوانه نمی‌دهم، من دروغ نخواهم گفت، اگر موفق نشوم عذرخواهی خواهم کرد.» در حالی او از صداقت می‌گوید که برخی از رقبایش بارها ادعاهای کذبی درباره مسائل مختلف بیان کردند و وعده‌هایی عجیب و نشدنی مانند رایگان‌کردن انرژی، ارزان‌کردن بنزین، اهدای خانه رایگان ۷۵ متری به زوج‌های جوان، دادن زمین، دادن پول و حل‌کردن یک‌هفته‌ای مشکل بورس به زبان آوردند. آش تا جایی شور شد که حامیان فیلترینگ و مسدودسازی اینترنت از حق مردم برای استفاده از اینترنت گفتند و بر فیلترینگ تاختند، مدافعان نبود توازن در دیپلماسی از ارتباط با دنیا گفتند یا حامیان و مجریان گشت ارشاد و حجاب‌بانان به‌راحتی از مسئولیت خود شانه خالی کردند و حتی آن را تقبیح کردند. ازاین‌رو وعده راست‌گویی با مردم آن‌هم از مردی که به صداقت و شرافت و اخلاق‌مداری شهره است، حتی میان مخالفانش، وعده‌ای صادق بود که تکرار چندباره‌اش بر اصل و اهمیتش افزود.

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «رفاه‌سنجی با شاخص «پراید»» را برگزید و نوشت: بررسی‌های یک گزارش نشان می‌دهد که مردم برای خرید یک پراید باید سه‌برابر حداقل حقوق سالانه خود را هزینه کنند. این در حالی است که شاید یک دهه قبل، قیمت پراید با حداقل حقوق سالانه برابری می‌کرد. وضعیت این شاخص که توسط «فایننشال‌تایمز» به تصویر کشیده شده است، به زبان ساده نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، درآمد خانوارها چگونه تبخیر شده است. حال در آستانه انتخابات، تمام نامزدها وعده مهار تورم، افزایش رشد اقتصادی و بهبود وضعیت رفاه خانوارها را مطرح می‌کنند. به نظر می‌رسد که برای ترمیم رفاه خانوار از دید نامزدها دو نگاه مشخص وجود دارد؛ گروهی معتقدند که تشدید تحریم‌ها در یک دهه اخیر باعث شده است راه اقتصاد ایران از جهان جدا شود و همین موضوع بر وضعیت رفاهی خانوار نیز اثر گذاشته است. اما نگاه دوم در تداوم وضعیت موجود معتقد است که با اصلاحات درونی و توجه به ظرفیت‌های نهفته در اقتصاد کشور، در کنار دور زدن تحریم‌ها می‌توان حال اقتصاد را خوب و رفاه خانوار را احیا کرد.

مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح

کد خبر 766364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.