اولین رای؛ اولین نقش‌آفرینی

مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آغازی برای گام برداشتن و حرکت در مسیر بی‌توقف رشد و پیشرفت جامعه است که رأی‌اولی‌ها باید با بصیرت، دانایی، تلاش و ذهن پویا اولین تکلیف سیاسی خود را انجام دهند، چراکه رشد و تعالی جامعه در گرو نقش‌آفرینی صحیح نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه انسانی کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حضور تمام اقشار جامعه پای صندوق‌های رأی امر مهمی است، اما مشارکت رأی‌اولی‌ها و نوجوانانی که به تازگی وارد حدود قانونی سنی شده‌اند و می‌توانند پای صندوق‌های رأی حضور یابند و رأی خود را ثبت کنند، از جمله مؤثرترین و مهم‌ترین مشارکت‌ها است که باید به آن توجه داشت، چراکه رأی جوانان تکیه بر روحیه مطالبه‌گری و آزادی‌خواهانه آن‌ها دارد، همچنین مشارکت رای‌اولی‌ها نقش اساسی در تعیین سرنوشت کشور ایفا می‌کند.

رأی‌اولی‌ها به دلیل انگیزه و شوق درونی که دارند با مشارکت خود در انتخابات ریاست جمهوری باعث تقویت اقتدار ملی و هویت ایرانی جوانان می‌شوند، آن‌ها علاوه بر اینکه خود با شور و اشتیاقی در انتخابات شرکت می‌کنند، خانواده‌ها و دوستان خود را نیز به این امر تشویق می‌کنند.

مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری آغازی برای گام برداشتن و حرکت در مسیر بی توقف رشد و پیشرفت جامعه است که رأی‌اولی‌ها باید با بصیرت، دانایی، تلاش و ذهن پویا اولین تکلیف سیاسی خود را انجام دهند، چراکه رشد و تعالی جامعه در گرو نقش‌آفرینی صحیح نوجوانان و جوانان به عنوان سرمایه انسانی کشور است، به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با چند جوان و نوجوان که برای اولین بار فرصت یافته‌اند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند، خبرنگار ایمنا پای بیان نظرات، دغدغه‌ها و مطالبات آن‌ها نشسته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

اولین رای؛ اولین نقش‌آفرینی

ایمنا: با توجه به اینکه برای اولین بار می‌توانید در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنید، چه حسی دارید؟ از شوق و انگیزه درونی خود بگویید؟

فاطمه، دانشجو رأی‌اولی‌: حس شوق همراه با اضطراب و نگرانی دارم، زیرا انتخاب نامزدی که شایسته‌تر از دیگر نامزدهای انتخاباتی باشد، کاری دشوار و مهم است که نیاز به دقت و بررسی دارد.

مبینا، نوجوان رأی‌اولی‌: حس خوبی دارم، زیرا می‌توانم در تعیین رویدادی مهمی همچون انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم و مؤثر واقع شوم، مهم است انتخاب صحیحی داشته باشیم و به فردی که شایسته‌تر است، رأی دهیم.

حدیثه، دانشجو رأی اولی‌: به‌عنوان یک جوان رأی‌اولی شوق و ذوق فراوانی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری دارم و خوشحالم که می‌توانم فردی تأثیرگذار در عرصه‌های مهم کشور باشم.

رضا، طلبه رأی اولی‌: به دلیل اینکه برای اولین بار است که می‌توانم در سرنوشت خود و هم‌وطنانم از افراد مؤثر باشم و نقش پررنگی ایفا کنم، بسیار خرسند و خوشحال هستم.

محمدمهدی، محصل رأی اولی‌: اینکه می‌توانم به‌نوبه خود در تعیین سرنوشت کشور تأثیر بگذارم، احساس غرور و خرسندی را در وجود من متبلور می‌کند، آرزو و هدف هر جوانی پیشرفت و آبادانی کشورش است و شرکت در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند زمینه این پیشرفت را فراهم کند.

ایمنا: به نظر شما مشارکت جوانان و نوجوانان به‌ویژه رای‌اولی‌ها در انتخابات به چه میزان دارای اهمیت است؟

فاطمه: جوانان و نوجوانان رأی‌اولی با تفکر و ایده‌های جدید در عرصه انتخابات حاضر می‌شوند و می‌توانند برای آینده کشور خود تصمیم‌گیری کنند، به همین سبب جوانان رأی اولی باید لزوم مشارکت و حضور در انتخابات ریاست جمهوری را درک کنند و پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

مبینا: به دلیل اینکه انتخاب رئیس جمهور یک انتخاب مردمی است، به‌طور قطع رأی هر شخص و هر شهروند تأثیرگذار خواهد بود، البته مشارکت جوانان و نوجوانان رأی اولی تأثیر بیشتری نسبت به دیگر افراد دارد و آن‌ها هستند که در تصمیم‌گیری سال‌های متمادی کشور مؤثر خواهند بود.

حدیثه: مشارکت رأی اولی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری همان طور که برای خودشان جذابیت و اشتیاق خاصی دارد، تأثیر زیادی بر دیگر افراد جامعه می‌گذارد و باعث افزایش شور و اشتیاق انتخاباتی در سطح جامعه می‌شود، همچنین با حضور در پای صندوق‌های رأی می‌توانیم برای شرایط آینده کشور تصمیم‌گیری کنیم.

رضا: مشارکت جوانان در انتخابات ریاست جمهوری نشانه بیداری و دغدغه‌مندی نسل جوان و روشن‌فکری آن‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی کشور است و هرچه مشارکت جوانان در عرصه انتخابات بیشتر شود، نمایانگر این موضوع است که در سال‌های آینده تعداد نیرو انسانی دغدغه‌مند و فعال در عرصه‌های گوناگون کشور افزایش خواهد یافت.

محمدمهدی: به‌طور کلی می‌توان گفت جوانان سرمایه، ارزش و نیروی محرک هر کشوری به حساب می‌آیند و مشارکت این جوانان رأی اولی می‌تواند باعث اقتدار روزافزون کشور باشد.

اولین رای؛ اولین نقش‌آفرینی

ایمنا: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری تا چه اندازه می‌تواند در تعیین سرنوشت کشور مؤثر باشد؟

فاطمه: به‌طور حتم با مشارکت حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری این مشارکت می‌تواند تأثیر زیادی بر آینده کشور و زندگی مردم جامعه در چند سال آینده بگذارد.

مبینا: انتخابات ریاست جمهوری یکی از انتخابات مهم کشور است و نمایان‌گر وحدت و اقتدار ملی است، به‌ویژه اتحاد جوانان آینده‌ساز که با مشارکت خود اعلام می‌کنند، در تمام شرایط سخت و آسان پشت کشور خود خواهند بود.

حدیثه: بی‌شک شهروندان یک کشور در تصمیم‌گیری‌های آن تأثیر بسزایی خواهند داشت و می‌توانند آینده‌ای درخشان را برای کشورشان رقم بزنند، همچنین با توجه به نظام جمهوری اسلامی که در کشور ایران برقرار است، رأی و نظر هر شهروند می‌تواند تأثیرگذار باشد.

رضا: مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری اولین قدم برای ورود به عرصه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی کشور است و به هر میزان پرشورتر برگزار شود، آینده درخشان‌تری را برای کشور رقم خواهد زد.

محمدمهدی: اگر فکر کنیم رأی هر شهروند تأثیری نخواهد داشت، دچار اشتباه بزرگی شده‌ایم، چرا که با هر رأی که وارد صندوق انتخابات می‌شود، می‌تواند تأثیر شگرفی بر تعیین رئیس جمهور آینده و مسائل کشور داشته باشد، بنابراین رأی و نظر هر فرد در انتخابات قابل احترام و به اندازه خود تأثیرگذار خواهد بود.

ایمنا: چگونه می‌توانیم فرد اصلح و شایسته را شناسایی کنیم و به او رأی دهیم؟

فاطمه: باید با توجه به نیازهای کشور و چالش‌های موجود در آن به مقایسه نامزدهای انتخاباتی بپردازیم و بررسی کنیم که کدام نامزد می‌تواند ارجحیت بیشتری نسبت به دیگران داشته باشد تا در مسئولیت ریاست جمهوری شروع به خدمت کند.

مبینا: با بررسی کارنامه، خدمات و فعالیت‌های هر نامزد می‌توانیم به شناختی نسبی از آن‌ها دست پیدا کنیم و با مقایسه آن‌ها فردی که شایسته‌تر است را انتخاب کنیم و به او رأی دهیم.

حدیثه: نامزد شایسته ریاست جمهوری را می‌توان با تحلیل مناظرات، سخنرانی‌ها و برنامه راهبری آن‌ها شناخت.

رضا: نامزد شایسته ریاست جمهوری را می‌توان با توجه به ملاک‌ها و معیارهای که متخصصان و تحلیل‌گران این حوزه ارائه می‌دهند، شناسایی کرد و با تحقیق و بررسی بیشتر به شناخت دقیق‌تری برسیم.

محمدمهدی: در وهله اول استفاده از تجربیات افراد صالح می‌تواند کمک شایانی به انتخاب درست کند، اما به‌طور کلی بررسی تجارب و اقدامات هر نامزد انتخاباتی در زمینه‌های شغلی خود و دغدغه‌مندی او نسبت به مشکلات و مسائل مردم کشور می‌تواند معیار خوبی برای انتخاب فرد شایسته باشد.

اولین رای؛ اولین نقش‌آفرینی

ایمنا: رئیس جمهور آینده باید چه ویژگی‌های بارزی داشته باشد؟

فاطمه: دغدغه‌مند جوانان و نوجوانان باشد و به نیازها و مطالبات آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد، بتواند برای رفع مشکلات جامعه راهکارهای مناسبی ارائه دهد و برنامه‌ای مدون برای آن داشته باشد.

مبینا: حمایت از نسل جوان، رعایت عدالت، به‌کارگیری بودجه کشور برای سازندگی و افزایش رفاه مردم و توجه به تمام اقشار مردم جامعه و نیازهای تمام مردم از ویژگی‌های بارز یک رئیس جمهور است.

حدیثه: باید فردی باتقوا، امیدوار و خدمت‌گزار به مردم کشورش باشد، باید سعی کند دغدغه‌های مردم را از نزدیک مشاهده و لمس کند تا بتواند تصمیم بهتری برای رفع چالش‌ها و مشکلات جامعه ارائه دهد.

رضا: توانمندی در اداره راهبردی مسائل کشور، برخورداری از سابقه روشن و درخشان در گذشته و اخلاص در عمل از ویژگی‌های یک رئیس جمهور مردمی است که می‌توان برشمرد.

محمدمهدی: خستگی‌ناپذیر، شایسته و با کفایت، معتقد به نیروی جوان و مردمی بودن از ویژگی‌های رئیس جمهور مطلوب است.

ایمنا: انتظارات و مطالبات شما از دولت چهاردهم و رئیس جمهور آینده چیست؟

فاطمه: از رئیس جمهور آینده انتظار داریم از فعالیت‌ها و برنامه‌های موفق در سراسر دنیا و جوامع دیگر الگوگیری کند و بتواند برای تأمین رفاه بیشتر و رفع نیازهای کشور برنامه‌های مطلوب و تأثیرگذاری را پیاده‌سازی کند.

مبینا: از دولت آینده می‌خواهیم که زمینه‌های شغلی، ازدواج و فرزندآوری را برای جوانان مهیا کند تا جوانان بتوانند با ازدواج به‌هنگام، تشکیل زندگی مناسب دهند.

حدیثه: با توجه به اینکه شرکت در انتخابات می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشبرد امور آینده کشور داشته باشد، از دولت آینده تسهیل ازدواج جوانان و درآمدزایی آن‌ها را مطالبه می‌کنیم.

رضا: مهم‌ترین درخواستی که از رئیس جمهور آینده دارم این است که بگونه‌ای برنامه‌ریزی و عمل کند تا مردم کشور شاهد تغییر و رشد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشند و این تغییر و تحولات را به‌طور ملموس احساس کنند.

محمدمهدی: از دولت آینده می‌خواهم که اهمیت بیشتری برای رفع مشکلات و چالش‌های اقتصادی و معیشتی داشته باشند، همچنین زمینه ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی کشور را فراهم کند تا خروجی نظام آموزشی مطلوب‌تر از گذشته باشد، از رئیس جمهور آینده شفاف‌سازی امور و تسهیل اشتغال و ازدواج جوانان را مطالبه می‌کنم.

بر این اساس، هر چه مشارکت رأی‌اولی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر باشد، رئیس‌جمهور آینده با قدرت بیشتری می‌تواند کار خود را آغاز کند و اقدامات خود را به نحو احسن برای مردم و جامعه به مرحله اجرا برساند، به عبارتی رأی اولی‌ها با حضور گسترده خود باعث ارتقای عملکرد کشور و با انتخاب درست خود در توسعه و پیشرفت کشور مؤثر خواهند بود.

گزارش از محمداسماعیل وهابی

کد خبر 766355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.